Ombouw Harding reddingssloep

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor jkos » 19 Jun 2016, 14:43

Eagle,

Stel dat de motor in deze configuratie niet goed zou lopen, wat ik binnenkort weet.
Als ik dan een reduceerklepje (0,14 bar) in de leiding zet tussen de opvoerpomp en het fijnfilter, zou dat voldoende moeten zijn?
Ik kan dan ook een by-pass systeempje inbouwen natuurlijk, ik ga ervan uit dat de opvoerdruk van het opvoerpomje constant is.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor eagle » 19 Jun 2016, 16:03

Wat zijn de specs van je opvoerpomp? Is het een membraanpomp met pendel-electromagneet?

gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor jkos » 19 Jun 2016, 17:36

Eagle,

Ik heb geen idee, ik ga dat morgen eens nakijken.
Of ik plaats het kraantje/klepje terug en laat het teveel aflopen via de retour leiding
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor vuuren1 » 19 Jun 2016, 22:37

In beginsel zat er geen opvoerpompje op, later wel en met het voor velen merkwaardige kraantje.
Zelf had ik ooit een XD-85 Indenor (bouwjaar ca. 1960) zonder opvoerpomp en met de tank op gelijke hoogte (bij volle tank was er valdruk en bij half lege tank niet meer).
Die motor draaide goed.

Alle omgebouwde Indenor automotoren draaien zonder aparte overstort (regeling), gaat goed (net zoals het in de auto's ook zo ging en goed ging).

Die schottenpomp in een DPA pomp is zelfaanzuigend en heeft een overcapaciteit waardoor de pomp ook 'zelfontluchtend' wordt genoemd. Er zit aan de andere kant van het pomphuis een restrictie in de retour waar het teveel aan brandstof wordt weggevoerd maar er een overdruk in het LD deel wordt gehandhaafd.
De schottenpomp zorgt in de basis voor aanvoer van brandstof, drukt de gedeelde plunjer uit elkaar om het HD gedeelte te vullen en produceert druk voor de vervroeging van de pomp.
Meer toeren is meer druk is meer vervroeging.

Voor die tijd was de DPA /Roto Diesel pomp een moderne en aparte pomp, hij werkt in de basis ongeveer als een stroomverdeler bij een benzinemotor (maar dan met dieselolie ipv kabels).
Bv. Mercedes heeft er nooit van willen weten en paste de Bosch type lijnpomp toe totdat de common rail systemen kwamen.

Ik denk dat een gemiddelde elektrische opvoerpomp het prima zal doen, dat merk je snel als de motor niet lekker loopt.
Zelf heb ik eigenlijk niet meegemaakt dat een Indenor om die reden gaat hunten (zoals een DAF).
Wel als er een echt tekort aan brandstof bij de DPA pomp komt maar dat heeft meestal een andere reden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor jkos » 19 Jun 2016, 22:52

Morgen of overmorgen zal ik wel eens kijken naar de specs van het opvoerpompje
Ik zal eerst eens kijken hoe alles draait tijdens de proefvaart, en aan de hand daarvan mijn plan trekken.
Persoonlijk denk ik niet dat de opvoerdruk te hoog zal zijn, de retourleiding voert immers direkt het overschot af richting de brandstoftank.
Maar wie weet heeft "Eagle" toch gelijk en moet ik het systeem een beetje aanpassen.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor jkos » 20 Jun 2016, 17:55

Eagle,

Het gaat om een "Huco 133010 12V low pressure pomp"
De maximale werkdruk is 2.1 PSI, dat is ongeveer 0,14 bar.
Dat komt akelig dichtbij het origineel, welk pomsysteem er wordt gebruikt weet ik niet.
Laatst gewijzigd door jkos op 20 Jun 2016, 19:18, in totaal 1 keer gewijzigd.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor eagle » 20 Jun 2016, 18:50

Deze pomp zal prima voldoen; er hoeven geen extra maatregelen te worden genomen.

Het is een membraanpomp met pendelmagneet.
Het membraan is groot in diameter, dus ook in oppervlak. Dit, samen met de relatief lichte veer, zorgt voor de lage druk.
De aanzuig-aktie (het "hol" trekken van het membraan) gebeurt door de elektromagneet. Via een aan/uit schakelaar in de kop van de emagneet schakelt deze zichzelf uit bij bereiken van de max-zuig-positie. De retourveer drukt het membraan dan weer teug, en zorgt daarmee voor de persslag. Als de diesel niet, of niet snel genoeg weg kan (de DPA pomp in), dan stopt de fow, maar de veer blijft drukken, waardoor de diesel onder druk blijft. Als tenslotte het membraan weer helemaal bol gedrukt is door de veer, is de pompkamer leeg. Door deze stand van het membraan wordt ook de emagneet weer ingeschakeld enz...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor jkos » 20 Jun 2016, 19:13

Eagle,

Even resumerend met mijn boerenverstand:
De kracht van de veer bepaald de uiteindelijke druk, maar een zwaardere veer vergt een sterkere magneet/vermogen, om hem weer terug te trekken in zijn "pers" positie.
Maar het is uiteindelijk de veer die de druk bepaald, toch?
Als dit zo is begrijp ik het principe van de werking
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor eagle » 20 Jun 2016, 19:23

Volgens mij heb je het helemaal door..

gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor vuuren1 » 20 Jun 2016, 21:18

Prima pompje.
Werkt ook met een veer, net zoals de aan de motor aangebouwde opvoerpomp (alleen nu elektrisch).
Waarom de aangeschafte aanbouw opvoerpomp het niet doet is merkwaardig.

@Eagle,
Mijn ervaring is niet dat een Indenor gevoelig is voor hunten en/of roken a.g.v. brandstofaanvoer.
De inwendige schottenpomp is immers een zelfaanzuigende verdringerpomp en niet heel erg kieskeurig m.b.t. aanvoerdruk.
Wisselende toerentallen komen wel vaker voor i.v.m. een min of meer geblokkeerde aanvoer (zeefje in opvoerpomp..).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten