Ombouw Harding reddingssloep

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor jkos » 20 Jun 2016, 22:16

Dat probleem met dat mechanische opvoerpompje zit mij eigenlijk niet lekker.
Toen ik het voor de eerste keer had gemonteerd heb ik de werking gecontroleerd, het duurde wel even, maar uiteindelijk kwam er toch brandstof in het filterhuis.
Daarom was het voor mij dan ook een verassing dat ik het vorige week niet voor elkaar kreeg.
Na een half uur lopen klooien er toch maar een electrische pomp opgezet, deze werkte direct goed.
Maar ik kan er eigenlijk niet tegen dat ik niet begrijp waarom het pompje niet werkte.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor vuuren1 » 20 Jun 2016, 22:40

De tegenwoordig beschikbare opvoerpompjes zijn ongeveer allemaal 'imitatie' maar werken prima.
Het is immers simpele techniek.

Mogelijk is het de te dikke pakiing/vulling waardoor de slag van de pomp te kort schiet?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor jkos » 20 Jun 2016, 22:55

Vermoedelijk ligt de oorzaak in het vulplaatje.
Dit heb ik achteraf pas gemonteerd nadat ik had gelezen dat dit er tussen hoorde i.v.m. de slaglengte.
Als je het plaatje niet monteert is de slag te groot, als gevolg hiervan breekt het levertje en heb je ook geen opbrengst meer.
Wat is wijsheid?
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor eagle » 21 Jun 2016, 02:02

vuuren1 schreef:De inwendige schottenpomp is immers een zelfaanzuigende verdringerpomp en niet heel erg kieskeurig m.b.t. aanvoerdruk.


Deze schottenpomp is geen opvoerpomp. Hij zorgt voor zg transferpressure.
De surplus opbrengst ervan gaat niet naar retour, maar terug naar de inlaat ervan. De pomp is kortgesloten door een flow afhankelijke drukbegrenzer (zit in de end plate). De begrenswaarde hangt af van de flow, ofwel het toerental van de pomp.

Omdat deze transferpressure oa zorgt voor de vulling van de HD sectie via de meteringvalve, heeft hij invloed op het vulvolume bij een gegeven stand van de meteringvalve, die gestuurd wordt door de governor.

Aldus is er een rondgaande versterking die toerenafhankelijk is nl hoe hoger de toeren, deste stijler de regelcurve. Dat moet (mag) omdat bij toenemend toerental de cyclusltijd steeds korter wordt. (zg lag wordt korter, de regeling kan alleen maar ingrijpen in de arbeidsslag, dat is slechts 25% van de cyclustijd, de rest is lag, ofwel de regeling is open. Dat leidt bij een te hoge versterking tot instabiliteit ofwel hunten. Daarom moet de versterking (gain) naar beneden bij lagere toeren. (Is nog veel meer over te zeggen, oa invloed van het vliegwiel..).

Door het leveren aan de meteringvalve (het verbruik) komt er iets minder retour dan er door de schottenpomp werd opgepompt. Hierdoor daalt de inlaatdruk enigszins waardoor de aangeboden diesel toestroomt om het aan de verstuivers via de HD sectie geleverde volume aan te vullen. Dat toestromen gebeurt door de opvoerpomp.
Als de druk daarvan te hoog is, verstoort het de genoemde regeling van de transferpressure.

Door deze constructie kan er helaas bij stilstaande pomp geen diesel naar binnen om de pomp te ontluchten, omdat de stilstaande schottenpomp niet doorlaat.
Daarom is er een voorziening in de endplate die bij aangeboden opvoerdruk een bypassklepje om de schottenpomp heen opent, en aldus het ontluchten mogelijk maakt.
Bij draaiende motor wordt deze bypassklep gesloten door de dan aanwezige transferpressure.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor vuuren1 » 21 Jun 2016, 20:37

@jkos,
Zou zomaar kunnen en is redelijk simpel te achterhalen.

@Eagle,
Ik weet dat de inwendige schottenpomp zorg draagt voor de basisdruk in de pomp om de gedeelde plunjer te vullen en de vervroeging te verzorgen.
(de boeken heb ik er nu niet bij omdat die ingepakt zijn ivm verhuizing)
Toch hadden de heel ouder XD-85 Indenor motoren geen externe opvoerpomp en liepen ze gewoon goed.
De schottenpomp is in principe zelfaanzuigend.
De schottenpomp zorgt voor een overdruk in het pomphuis en ontluchten ging gewoon via het bekende boutje voor op de pomp (uiteraard wel tijdens draaien op de startmotor).

Ik had zelf een van de eerste series xd-85 met een Silto roterende pomp. Die was stuk en heb er een DPA Roto diesel pomp op gezet.
Die kwam van een andere Indenor (originele scheepsuitvoering: DT-111) ook zonder opvoerpomp.
Was een puzzeltje omdat de merktekens op de tandwielen niet overeen kwamen met die van een DPA pomp geschikte motor.
Eén groot rookgordijn..
Toen de meetklokken van de DPA pomp er bij en op die manier afgesteld.
In die tijd kende ik de DPA pomp van buiten en van binnen maar dat is reeds 30 jaar geleden.

Ook heb ik een XD-85 gehad met een lijnpomp (Bosch principe), met opvoerpompje.
Indenor is begonnen met een lijnpomp, toen Silto en daarna bleef het bij DPA.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor jkos » 22 Jun 2016, 17:03

Gisteren de boot te water gelaten, voorliep vrij voorspoedig allemaal.

Hier staat de sloep gereed onder de kraan.
De naam refereert aan ons voormalige visserij nummer YE-52

Afbeelding

Voorzichtig met de lak:

Afbeelding

Bijna in haar element:

Afbeelding

De waterlijn staat bijna goed, achter ca. 2cm te hoog en van voren ca. 10 cm. Vervolgens heb ik 175 kg loodkorrels, verpakt in zakjes, in de voorpiek gelegd.
Als gevolg hiervan kwam het achterschip natuurlijk weer wat omhoog, vanmorgen nog 100 kg ballast aangebracht in het achterschip.
In zijn totaliteit zal er nog wel wat bij moeten, maar daar kom ik wel uit.
Ook vanmorgen de eerste proefvaart gemaakt. Tijdens het testen van de boegschroef ging het mis; de eerste paar keren werkte alles perfect, vervolgens was de schroef verdwenen. Kunt er lang en kort over praten, ik zal hem wel niet goed hebben gemonteerd, gelukkig gaat het om een plastic exemplaar, dus de kosten zullen waarschijnlijk meevallen.
Geen lekkage van koelwater gasolie of wat dan ook, verder bleef de motor temperatuur netjes binnen de perken.
Ook de accu's werden netjes bijgeladen, hier had ik nog wat zorgen over maar deze bleken onterecht.
Wel was het toerental van de motor wat onrustig, dan weer even wat hoger, dan weer wat lager.
Ik heb toen de brandstofpomp ontlucht en de verstuiverleidingen allemaal even losgehad.
Daarna was het probleem opgelost, althans zo lijkt het.
Deze week nog eens een paar keer proefvaren en dan maar overvaren van Yerseke naar Arnemuiden.
Laatst gewijzigd door jkos op 26 Jun 2016, 08:41, in totaal 7 keer gewijzigd.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor eagle » 22 Jun 2016, 17:26

Mooi zo!! Genieten maarr...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor jkos » 24 Jun 2016, 08:37

Na acht maanden is het dan eindelijk zover, de eerste proefvaart:

Afbeelding

Na de zomer (welke zomer) wordt de binnenkant verder afgewerkt, vloer, plinten en luiken.
Nu gaan we doen waar hij voor gemaakt is: genieten.

Wachten op mooi weer:

Afbeelding
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor broekie » 24 Jun 2016, 09:44

Mooi project.
Ik denk dat je er zeker van geniet omdat je het veel zelf gemaakt heb.
Misschien in de toekomst een huif erop, zeker als je wat groter water op gaat.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor Arthur » 24 Jun 2016, 10:40

Ik heb de boot bewust voor dieper in het water liggen, als ik aan de helmstok ga zitten en ga varen ligt de lijn mooi recht, ga je natuurlijk op rompsnelheid zakt die achter wat in, maar dat doe ik bijna nooit.Afbeelding

Afbeelding

@Broekie, je gaat toch op zo,n mooi gelijnde sloep wat @jkos heeft geen tent zetten, als je ergens een mooie boot mee af breekt is het dat wel.misschien een inklapbaar topje voor de zon, het enige wat je krijgt bij varen op open water met wat golfslag en wind is buiswater, heerlijk verkoelend. :D
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten