Hans,
Alle vier de keerringen zijn voorien van een RVS sluitveertje, daar werd ik door de eigenaren van MSY ook al op gewezen.
Het topic over de Indenor is mij bekend, in dat bewuste topic heb ik zelfs al een keer een reaktie geschreven.
De motor en koppeling komen als een geheel uit een bestaand schip, ik heb de motor zien en horen draaien, volgens mij draaide alles naar behoren. Ik ben mij er wel van bewust dat ik een oud ding heb gekocht natuurlijk.
Wel was de motor verzegeld op 2000rpm, de eigenaar vertelde mij dat hij altijd zo heeft gedraaid.
Wat de schroefaslagers betreft kan dit wel kloppen want deze moesten speciaal worden besteld, en waren enkele dagen later pas binnen.
Verder zag ik geen mogelijkheid om een homokineet te plaatsen, de hartlijnen van de schroefas en de uitgaande as van de koppeling kruisen elkaar immers niet, maar misschien zie ik dat verkeerd. Verder hoor je ook over homokineten niet alleen jubel verhalen.
Inmiddels is de verbouwing dusdanig ver gevorderd dat het sloepje 10 juni te water gaat, althans dat is de planning.
Ik ga dan eerst eens een seizoen (proberen) te varen en volgende winter de boel compleet afmaken.
Wel heb ik alles dusdanig in elkaar gezet dat alles, dus ook de motor en koppeling, zeer eenvoudig te vervangen is.
Kort door de bocht; vier bouten losdraaien en hij kan rechtstandig omhoog.
Dat laatste heb ik nog uit mijn visserij verleden, bij sommige schepen moesten er complete zijkanten uit de romp gebrand worden en hulpmotoren verwijderd worden om een nieuwe hoofdmotor te plaatsen.
En dat wilde ik voorkomen.