Ombouw Harding reddingssloep

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor jkos » 09 Jun 2016, 12:11

"Houten rand op potdeksel plaatsen"

Hier een paar foto's van het plaatsen van het potdeksel.
We hebben de strip eerst een klein beetje verwarmd om hem wat flexibeler te maken:

Afbeelding

Afbeelding

Deze strip is dus puur voor het beschermen van de rand van de binnenboei, op deze manier trap je de rand dus niet kapot.
Het is al met al een behoorlijk karweitje; strip erop leggen met een proppenboor (12 mm) gaten boren en vervolgens met een 4 mm boor verder boren tot door de polyester.

Afbeelding

Hier is de prop er in gelijmd met epoxyhars.
Het mooiste resultaat bereik je wanneer je de houtnerf "mee" laat lopen met het geschuurde potdeksel

Afbeelding

Hier zie je het eerste probeersel, uiteindelijk heb ik deze proppen opnieuw gedaan omdat de nerf niet mooi mee lag met het geschuurde potdeksel:

Afbeelding

De kunst is om niet te diep te boren met de proppenboor, anders houd je niet genoeg materiaal over.
Als dit is gebeurt strip verwijderen, netjes afronden bij de bolders, opschuren, kitten, terug monteren, teakhoutenprop erin lijmen, en vlak schuren.
Heel de binnenkant moet op deze wijze gebeuren, dan krijg je dit effect:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jkos op 18 Jun 2016, 18:13, in totaal 4 keer gewijzigd.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor jkos » 13 Jun 2016, 20:11

"Rubber stootrand bevestigen"


Omdat ik het model niet zo geschikt vind voor een kabelaring heb ik besloten om een rubberstootrand te bevestigen aan weerszijden.
Om de rand mooi parallel te laten lopen met de bovenboei heb ik een lat over de breedte van de sloep gelegd met hieraan een afstandshoudertje verbonden.
De kunststofstrip is iedere 15 cm bevestigd met een rvs schroef voorzien van een klein beetje kit, dit om inwatering te voorkomen:

Afbeelding

Hier is de kunststofstrip bevestigd, over het resultaat ben ik tevreden, hij volgt precies de lijn van de bovenboei:

Afbeelding

Hier is de rubberrand bevestigd deze "vouw" je als het ware om de kunststofstrip, dat laatste is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
De rubberrand heeft een breedte van 53 mm;

Afbeelding

Dit is dan het eindresultaat, voorzien van rvs 316 gepolijste eindkapjes:

Afbeelding
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor jkos » 18 Jun 2016, 18:33

Vanmorgen (18-6-2016) stond de sloep gereed voor de tewaterlating.
De middag daarvoor hebben we de motor voor de eerste keer laten draaien, dat gaf nog even een probleem.
De nieuwe opvoerpomp bleek niet te werken, wat we ook probeerden ik kreeg geen, of onvoldoende brandstof bij de brandstofpomp.
Ik heb toen besloten om de opvoerpomp te vervangen door een elektrische opvoerpomp, dat stelt niet zoveel voor met rubber brandstofleidingen.
Nadat deze nieuwe pomp was gemonteerd was de motor zo gestart.
Omdat het vanmorgen in Zeeland heel slecht weer was, is de tewaterlating uitgesteld tot aanstaande maandag.
Hier een foto van de boot zoals ze momenteel is:

Afbeelding

Foto's van de tewaterlating volgen later.
Wordt vervolgd
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor Amersfow » 18 Jun 2016, 19:08

Chapeau, mooi ding!
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor broekie » 18 Jun 2016, 19:35

Heel mooi resultaat. Vakwerk.

Er zit een toekomst voor je in de botenbouw. :D
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor vuuren1 » 18 Jun 2016, 20:59

In de CAV DPA brandstofpomp zit in de eerste fase een schottenpomp die de voordruk in de pomp moet verzorgen.
Een schottenpomp is zelf aanzuigend en er is feitelijk geen separate opvoerpomp nodig.

Wel gemakkelijk als het om ontluchten gaat maar niet noodzakelijk.
De eerste series Indenor diesels in boten hadden geen opvoerpomp, latere wel.

Ontluchten middels de aangebouwde opvoerpomp kan goed en niet goed gaan;
Als de aandrijvende nok van de nokkenas de pomp niet los laat (verkeerde stand van de nokkenas voor ontluchten) kan je met de hand niet voorpompen omdat de membraan al door de nok is ingedrukt.

Een elektrische opvoerpomp maakt veel goed omdat die bij het aanzetten van het contact meteen aanvoerdruk geeft, ook is ontluchten dan gemakkelijker.
Vroeger waren dergelijke pompjes wat onbetrouwbaar maar nu zit er in iedere auto eentje die ongemerkt tonnen km's zijn werk doet.
(ook iedere benzine auto met inspuiting is voorzien van een elektrische opvoerpomp)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor jkos » 19 Jun 2016, 10:30

Hans,

Toen ik de motor kocht vertelde de vorige eigenaar mij dat hij geen gebruik maakte van het originele mechanische opvoerpompje.
Hij kon dit doen omdat zijn tank(s) hoger zaten dan de brandstofpomp, en maakte daarbij gewoon gebruik van de zwaartekracht.
Omdat bij mij de brandstoftank voorin onder de vloer is geplaatst gaat dat bij mij niet werken (dacht ik)
Ik heb toen een imitatie opvoerpompje inclusief vulplaatje, dat laatste is wel essentieel, maar dikwijls vergeten, aangeschaft en gemonteerd.
Ik heb voor de eerste startpoging geprobeerd om brandstof in het filterhuis te krijgen, maar dat lukte niet.
De nokkenas stond op het goede moment, want dat voel je als je aan het pompen bent, want je voelt dan enkel de veerdruk en niet je membraam.
Dat kun je eenvoudig oplossen door de motor te tornen.
Ook heb ik deze week nog een groffilter, met waterafscheider geplaats direkt na de tank.
De brandstof gaat nu dus eerst door een Delfhi groffilter dan door het electrische opvoerpompje, en als laatste door het fijn
filter.
Het electrische opvoerpompje is gewoon aangesloten op het contact, zodra je het contact aanzet hoor je het pompje even zoemen tot het op druk staat.
Ontluchten is nu echt een "fluitje van een cent"
Misschien wel leuk om te vernoemen i.v.m. je andere topic: ik heb een imitatiepompje gekocht omdat ik de originele idioot duur vind, en slecht verkrijgbaar.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor gast » 19 Jun 2016, 11:04

Je hebt er echt een keurig mooie sloep van gemaakt, en idd die rubber rand staat goed.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor jkos » 19 Jun 2016, 13:12

Chea,

Hoewel ik nog wel even heb getwijfeld, en ik nog een kabelaring heb liggen, ben ik blij dat ik uiteindelijk heb gekozen voor deze oplossing.
De rompvorm met zijn uitlopende vorm vind ik niet geschikt voor een kabelaring.
Afgezien van het feit dat dat ik het optisch niet mooi vind is ook het plaatsen op deze rand een probleem.
Let wel; het kan wel, maar het is niet eenvoudig.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor eagle » 19 Jun 2016, 14:07

CAV DPA inspuitpompen vragen om een diesel-toevoerdruk van 0,14 bar (2 lbs).

Te laag geeft regelfouten (hunten).
Te hoog dwingt de pomp in óntluchtings-mode; De regelplunjer in de End-cover, voor het regelen van de Intermediate-pressure, wordt dan geheel neerwaards gedrukt in een positie die is voorzien om prime-olie om de stilstaande schottenpomp heen in de intermediate-ruimtes te kunnen krijgen. Gevolg is slecht regelgedrag en rook.

Bij Volvo Penta MD21a/b en MD32 is er om deze reden een drukbegrenzingsklepje gemonteerd in de kop van het fijnfilter, voorzien van een blokkeerspindeltje (lijkt op kraantje) waarmee het klepje tijdens het ontluchten buiten werking kan worden gesteld. Bij normaal bedrijf regelt dit klepje de aanvoerdruk op een relatief lage waarde van ca 0,14 bar.
Dat is lager dan wat de opvoerpomp zou kunnen! Het gevolg zou zijn dat de opvoerpomp altijd zijn volle volume (max slag van membraan) zou leveren bij gebrek aan tegendruk, wat op termijn funest is voor het membraan. Daarom wordt de werkslag van de opvoerpomp verkleind door een tussenplaat; De nok-slag komt daardoor maar ten dele ten goede aan de pomp-arm.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten