Ombouw Harding reddingssloep

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor Amersfow » 26 Mei 2016, 07:25

Je kunt er over denken het hechthout te fineren met mahonie. Ik heb inmiddels een halve boot gedaan. Het fineer zelf kost bijna niets. Proffessioneel wordt het niet maar het hout is natuurlijk veel mooier. Met een strijkbout en normale houtlijm krijg je het muurvast.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor jkos » 26 Mei 2016, 08:07

Hallo,

Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar ik heb toch voor een andere optie gekozen.
Laat ik voorop stellen dat ik hout wel bij een schip vind passen, echter om nou alles wat van hout is ook houtkleurig te laten gaat mij net iets te ver.
Toen ik bijna alles had ingetimmerd (foto's volgen nog) bekroop mij het idee dat ik in een soort sigarendoos stapte als ik aan boord kwam.
Daarom heb ik ook gekozen om een gedeelte van het het hout af te lakken met witte DD lak, ik heb gekozen voor de kleur "Rheinwit" dit is net van het witte af en staat wat "zachter" dan spierwit.
De keuze werd mede ingegeven omdat er straks een komplete kussenset overheenkomt, dus blijft er van de "houtkleur" weinig zichtbaar.
De motorkist staat in de epoxy en is inmiddels voorzien van een blanke laklaag met uv protectie, dit weer om de epoxy te beschermen, verder zal de vloer wel een houtstructuur houden/krijgen.
Binnenkort zal ik weer meer foto's plaatsen van mijn project
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor vuuren1 » 26 Mei 2016, 22:08

Ik zie geen stuwdruklager?
Zonder is onmogelijk.

Overigens staat er in de papieren van deze Hurth keerkoppeling dat er geen kruis koppelingen mogen worden toegepast..
Kruiskoppelingen genereren oneenparigheid en dat vindt een Hurth systeem niet prettig.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor jkos » 27 Mei 2016, 07:43

Hallo Hans,

Wat het stuwlager betreft; de schroefas is voorzien van kogellagers, in de de schroefas is een "kraag" gedraaid. Deze drukt tegen het in de gland ingebouwde stuwlager aan. Volgens "Harding" geen enkel probleem, mits goed gesmeerd.
Wat betreft de koppeling heb ik navraag gedaan bij de firma "van S" uit Gorinhem, deze vertelde mij dat de voorkeur uitgaat naar een vaste opstelling maar dat een kruiskoppeling, mits deze dubbel is uitgevoerd, geen probleem mocht zijn.
Laatst gewijzigd door jkos op 28 Mei 2016, 12:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor vuuren1 » 27 Mei 2016, 21:10

Aha, een luxe schroefassysteem..
Dat kan je dan van buiten niet zien.

De toenmalige documentatie zegt dat kruiskoppelingen niet mogen.
Het kan wel en gaat ook wel maar hoe groter de hoeken van de kruiskoppelingen hoe groter de snelheidsverschillen zijn.
Bij lage belasting en lage toerentallen heeft het schakelprincipe van deze koppeling moeite met een niet constant ronddraaiende beweging.
De motor die er voor staat speelt ook een rol.

Als alles straks zonder gerammel of (herhaaldelijk) in- en uitschakelen draait zal het geen probleem zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor jkos » 28 Mei 2016, 08:55

Hans,

Of het om een luxe variant van het schroefassysteem gaat weet ik niet. Een reddingssloep is eigenlijk niet ontworpen om grote/lange tochten te maken, de sloep dient er enkel voor om "weg" te varen van het te verlaten schip, en vervolgens op redding te wachten. Het is niet de bedoeling om er de oceaan mee over te steken o.i.d. Daarom heb ik het systeem gelaten zoals het was, enkel kan ik nu de zaak wel goed smeren, want er zullen nu meer draaiuren gemaakt worden dan voorheen.

Wat de cardan as betreft; ik had hem er liever niet ingehad maar ik zag zo snel geen andere oplossing.
De schroefas ligt n.l. heel laag en loopt vrijwel horizontaal.
Als ik een denkbeeldige lijn van de schroefas doortrek denk ik dat hij onder de motor doorgaat, in ieder geval onder de krukas door.
Ik had er eigenlijk een koppeling met een "trapje" in moeten zetten zodat de uitgaande as beter in lijn had gelegen, maar dat is achteraf
In de brochure die ik heb staat over het gebruik van cardan assen: "een onjuist gebruik van cardan assen dient worden te voorkomen".
En toen ben ik gaan bellen met "van S" en deze gaven mij dat antwoord.
Maar zoals eerder gezegd ik had liever geen cardan as of wat dan ook gezien. Gewoon alles goed uitlijnen en niks geen hulpmiddelen gebruiken om een slechte constructie te verdoezelen, dat is het beste.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor jkos » 28 Mei 2016, 14:31

Afbeelding

Hier ben ik wat verder met het timmerwerk, ook de bestaande banken worden betimmerd.
De vloer is van 18 mm betonplex, hierover komt later nog een afwerking.
Afbeelding
Afbeelding
De bolders moest ik eerst bevestigen, dit omdat ik er later niet meer bij kan.
Aan de onderkank zitten dikke rvs platen om de krachten beter te verdelen, vervolgens afgemonteerd met kit om de boel waterdicht te maken.
Afbeelding
Afbeelding
Op bovenstaande foto kun je zien hoe het achterdek(je) uiteindelijk is geworden
Laatst gewijzigd door jkos op 30 Mei 2016, 23:23, in totaal 1 keer gewijzigd.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor vuuren1 » 28 Mei 2016, 20:26

Een schroefassysteem met kogellagers is niet heel gangbaar.
Als het toegepast wordt is het meestal oliebad en geen vet.

Qua aandrijftechniek is alles mogelijk als er maar geen water binnen kan komen en de smering goed is.
Met vet inpompen moet je oppassen omdat een vetspuit veel druk kan maken en keerringen naar buiten of stuk kan persen..
Eenmaal voorzien van smeermiddel moet voldoende zijn.
Keerringen vernieuwen zou geen overbodige luxe zijn omdat e.e.a. al oud kan zijn.

Enige nieuwsgierigheid:
- Is de schroefas geschikt (materiaal en diameter)voor een 6 cilinder dieselmotor?
- Zo ook de kogellagers (reken even met ca. 8 kg per pk stuwkracht)?
- Vanwaar deze (erg) oude Indenor motor inbouwen?
- De Hurth HBW-15 lijk niet bij deze motor te passen (is tot de 4 cilinder Indenor geschikt)
- Als je je netjes gedraagt kan deze hbw15 wel mits de schroef niet te groot/zwaar is.
- Ipv kruiskoppelingen kan een homokineet ook en die kent genoemde nadelen niet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor jkos » 28 Mei 2016, 21:57

Hallo Hans,

Het gaat om een schroefas van 40 mm diameter, ik heb beide kogellagers vervangen en voorzien van SKF stuwdruklagers.
Oorspronkelijk is het systeem voorzien van 4 keerringen, 2 aan de buitenkant en 2 aan de binnenkant en vol met vet afgemonteerd
De 2 binnenste keerringen waren dusdanig gemonteerd dat zij het vet binnen hielden, de buitenste waren dusdanig gemonteerd dat het water niet naar binnen kon.
Ik heb het dusdanig terug gemonteerd dat de keerringen aan de binnenzijde het vet binnen houden en de keerringen aan de buitenzijde het vet wel naar buiten laten, maar het water niet naar binnen laten.
De nieuw gemonteerde vetnippel zit aan de binnezijde, en als ik er nu vet inpomp kan het vet door de binnenste keerringen, binnenste lager, buitenste lager en door buitenste keerringen eruit, maar het water kan niet naar binnen.
De indenor heb ik gekocht omdat hij nog goed draaide, en nooit harder heeft gedraaid dan 2500 rpm.(heeft niets gekost)
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Ombouw Harding reddingssloep

Berichtdoor vuuren1 » 29 Mei 2016, 21:28

40 mm moet voldoende zijn (al is het eenvoudige stalen as).
Je hebt er over nagedacht en door het bewust kiezen van de montage richting van de lip van de keerringen.
De buitenste keerring moet dan waterzijdig (bij voorkeur) een RVS veertje hebben die niet weg kan roesten.

Indenor is niet erg slijtagegevoelig dat is geen probleem.
Mechanisch is het een best taaie motor.
Het probleem zit vaak in de rubber voeringafdichtingen (water/koelvloeistof in de motorolie).
Als de motor wat langer stil/opgeslagen/droog heeft gestaan is de kans op lekkage veel groter (uitdroging).
(er loopt een heel interessant topic over een Indenor met dergelijke problemen en het oplossen daarvan)

Er bestaan geen SKF stuwdruklagers, wel kogellagers met een extra diepe groef om meer axiale krachten aan te kunnen.
Overigens kunnen standaard kogellagers ook axiale krachten aan maar dat is meer beperkt dan bij zgn. diepgroeflagers.

De keerkoppeling:
Waar heb je die achter vandaan?
(vast niet achter een 6 cilinder...)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten