Pagina 3 van 3

Re: Schippersvlet de "Stroper"

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2016, 03:25
door PrutsyLJ
De situatie blijft voorlopig zoals hij nu is. Eerst maar eens "seatrials" dan zie ik wel weer verder. Ondertussen heb ik tijdens een ankerwacht aan boord een werkplaatshandboek van de Ruggerini weten te scoren via Ebay in Australie. En daarnaast heb ik via Aliexpress een prachtige Chinese stop-solenoid besteld. De motor moet nu gestopt worden met de hand en een stopknop met trekkabel is in NL net zo duur als de gelinkte stop-solenoid. Voor die 23 dollar kan ie ook nog wel een paar keer stuk gaan voor je in de buurt komt van de prijs van de goedkoopste stop-solenoid die ik in NL zo snel kon vinden.

Re: Schippersvlet de "Stroper"

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2016, 21:35
door vuuren1
Ik heb in het ZAR nog nooit iets gelezen over het houden van goede uitkijk tijdens (anker)wacht waarbij Ebay of Aliexpress werd vermeld :D

Re: Schippersvlet de "Stroper"

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2016, 18:36
door HermanT
PrutsyLJ schreef:En daarnaast heb ik via Aliexpress een prachtige Chinese stop-solenoid besteld. De motor moet nu gestopt worden met de hand en een stopknop met trekkabel is in NL net zo duur als de gelinkte stop-solenoid. Voor die 23 dollar kan ie ook nog wel een paar keer stuk gaan voor je in de buurt komt van de prijs van de goedkoopste stop-solenoid die ik in NL zo snel kon vinden.


Interessant die stop-solenoïde. Ik was bijna van plan om een nieuwe kabel te bestellen, aangezien ik de huidige met beide handen uit moet trekken.
Vraagje: hoe sluit je de schakeldraad aan, via een schakelaar of via het contactslot?

Re: Schippersvlet de "Stroper"

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2016, 22:23
door PrutsyLJ
Je kan de solenoid in de volgende vormen bestellen:

- Solenoid trekt de draad aan als hij spanningsloos is.
- Solenoid trekt de draad aan als hij voedingspanning krijgt.

Bij de eerste variant kan je hem gewoon op de geschakelde + van je contactslot aansluiten. Als je het contact dan af zet wordt de draad ingetrokken. Bij de 2e variant moet je de solenoid bekrachtigen voordat hij de draad terug trekt, in dat geval kan je hem laten werken met een schakelaar.

Ik heb zelf gekozen voor de eerste variant. Ik kan nog niet zeggen hoe goed het werkt, hij ligt momenteel op de werkbank te wachten tot ik er aan toe ben. Helaas door prive omstandigheden de laatste 3-4 maanden weinig aan de Stroper kunnen doen.

Re: Schippersvlet de "Stroper"

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2016, 22:41
door HermanT
Dank je.
hmm, ik denk dan toch dat ik kies voor de tweede variant vanwege het feit dat in de eerste variant de spoel constant onder stroom staat en in de tweede variant niet.
Het zou kunnen dat dat invloed heeft op de levensduur. Of mijn theorie klopt weet ik niet zeker.

Re: Schippersvlet de "Stroper"

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2016, 11:52
door ErikH
De eerste variant is een minder bedrijfszeker. Spanning weg = motor uit en dat kan gevaarlijke situaties opleveren.

Gr.

Erik