Schippersvlet de "Stroper"

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Schippersvlet de "Stroper"

Berichtdoor varg » 01 Jun 2016, 22:19

Goed gezien René, hij heeft inderdaad de motorsteun helemaal aan laten sluiten op de bovenplaat van de demper. Zo kan je niets stellen.
Moet even anders en nu kan het nog. voorbeeld: Afbeelding

succes met je mooie project!
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Schippersvlet de "Stroper"

Berichtdoor vuuren1 » 01 Jun 2016, 22:41

Mogelijk is de foto van voor het uitlijnen.
Ook is mogelijk dat de uitlijning zo precies is uitgevoerd dat de dempers (bijna) in de laagste stand staan.

Dempers zakken tijdens bedrijf uiteindelijk alleen in en hoeven nooit meer naar omlaag worden bijgesteld (hooguit iets omhoog).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schippersvlet de "Stroper"

Berichtdoor PrutsyLJ » 01 Jun 2016, 22:45

De keuze om dat niet te doen was bewust. De steunen hebben een losse bout door de bovenplaat heen steken waardoor ze eerst "geborgd" zouden moeten worden met een moer. Daardoor komt het geheel in mijn ogen te hoog te staan op de rubbers wat de kans dat de rubbers snel kapot lopen behoorlijk vergroot. De motor en schroefas zijn nu op elkaar uitgelijnd en ik denk niet dat er nog gesteld moet worden. Het is een stevig gebouwde vlet van 4,60 dus erg veel vervorming in het water zal er niet zijn. Mocht er nog stelwerk nodig zijn, dan zal dat minimaal zijn en zal dat gebeuren dmv shims tussen de topplaat van de motorsteunen en de motor zelf.
PrutsyLJ
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 21 Nov 2015, 19:37
Woonplaats: Blaricum
ligplaats:
info:

Re: Schippersvlet de "Stroper"

Berichtdoor vuuren1 » 01 Jun 2016, 22:56

Ik dacht al zoiets..

In de zeevaart staan motoren zo direct mogelijk op dempers om invloed van krachtarmen via draadeinden te voorkomen.
Dat moet 24/7 vollast kunnen draaien en worden alle risico's uitgesloten.

In dit geval van pleziervaart is dat niet zo spannend omdat je geen 24/7 vollast draait.

Ofwel: Komt goed.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schippersvlet de "Stroper"

Berichtdoor varg » 02 Jun 2016, 08:10

Dank voor je uitgebreide antwoord, weer wat geleerd!
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Schippersvlet de "Stroper"

Berichtdoor PrutsyLJ » 29 Jun 2016, 19:55

Helaas zit mijn verlof er weer op. Afgelopen 6 weken heb ik wel het een en ander gedaan aan de Stroper maar niet zoveel als ik zou willen wegens priveomstandigheden. Ik heb nu ingezet op volgend seizoen varen, want ik denk dat ik nog wel even nodig heb voor het allemaal er in zit en naar mijn zin in.

Wat ik dan wel heb gedaan de afgelopen periode:

De contouren van de nieuwe scheg in elkaar gebakken met 6x60 mm plat

Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens een kartonnen mal gemaakt en deze uitgetekend en uitgeslepen van een 3mm dikke staalplaat waarna deze op zijn plaats is gelast.

Afbeelding
Afbeelding

Het achterste stukje biels bleek ook behoorlijk rot, dus wederom een stuk uitgeslepen en vervangen door vers staal. Op de foto hier onder is alleen het uitgeslepen gedeelte te zien, in de latere foto's is het resultaat zichtbaar.

Afbeelding

Nadat de scheg weer dicht was en de schroefas wederom gemonteerd ben ik begonnen met het construeren van de constructie waar de hennegatskoker voor het aangehangen roer in moet komen.

Afbeelding
Afbeelding

Nu met hennegatskoker op zijn plaats en het roertje ook.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna heb ik de binnensteun van de schroefaskoker rondom dichtgelast. Uiteindelijk is het de bedoeling dat het stukje plaat wat er nu naast ligt er in valt en vast zit met vloeibare pakking en verzonken boutjes.

Afbeelding
Afbeelding

Als laatste heb ik fundatie van de hennegatskoker wat "gestroomlijnder" onder water gemaakt door het schegje door te laten lopen en uit het vlak te slijpen en door te lassen in de boot.

Afbeelding
Afbeelding

Vandaag de garage gekuist en de schroefaskoker + schroefas en roer terug gehangen. Zo staat het zaakje er nu bij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verf heb ik ook binnen, hoewel ik daar voorlopig nog niet aan toe ben. Ik heb gekozen voor International Intertuf 203 primer, en aflak van diezelfde firma. Antifouling is zwart, romp boven de waterlijn wordt donkerblauw met zwarte bies. Aan de binnenzijde worden de dekken en motorkist zijdeglans wit, de vloer word watervast multiplex met een verlijmde HPL plaat met teaklook oid. De motor en bergruimtes worden grijs.

Afbeelding

Hopelijk kan ik volgend verlof wat meer updates met voortgang plaatsen van de renovatie en herverbouwing van de Stoper!
PrutsyLJ
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 21 Nov 2015, 19:37
Woonplaats: Blaricum
ligplaats:
info:

Re: Schippersvlet de "Stroper"

Berichtdoor iJack » 29 Jun 2016, 21:40

Prachtig project, heel erg leuk om te volgen.

Jack...
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 29 Mei 2015, 09:07
ligplaats: RMU
info:

Re: Schippersvlet de "Stroper"

Berichtdoor vuuren1 » 29 Jun 2016, 22:10

Ziet er goed uit, ook de Intertuf is een prima keuze (wel 8 flinke lagen aanbrengen, dan ben je op laagdikte).

Een bemerking over het vrij hangende roer:
Die is onderin niet dmv een taatspot ondersteund en het uitstekende deel van de as lijkt wat lang.
Met nog een nieuwe lagering zal het wel goed gaan maar door de krachtarm op het onderste lager komen daar wel extra krachten op.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schippersvlet de "Stroper"

Berichtdoor PrutsyLJ » 29 Jun 2016, 22:48

Ik heb het roer zo gekocht. Per toeval kwam ik het tegen op marktplaats; van RVS met 25mm as en hennegatskoker voor 25 euro(!). Voor dat geld heb ik het ontbreken van een extra stukje as aan de onderzijde en taatspot maar voor lief genomen. Hij hangt inderdaad wel een aardig stukje vrij, maar de kiel van de boot loopt daar dan ook vrij stijl naar boven. Het betreft overigens een messing of brons (not sure) hennegatskoker met een afdichting dmv o-ringen. Ben zelf ook benieuwd hoe het zal gaan, het is allemaal een beetje trial & error. Alles wat ik aan de Stroper doe is momenteel "on the go".
PrutsyLJ
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 21 Nov 2015, 19:37
Woonplaats: Blaricum
ligplaats:
info:

Re: Schippersvlet de "Stroper"

Berichtdoor Popeye » 30 Jun 2016, 08:20

vuuren1 schreef:Een bemerking over het vrij hangende roer:
Die is onderin niet dmv een taatspot ondersteund en het uitstekende deel van de as lijkt wat lang.

En het roer lijkt wat kort(hoogte) t.o.v. de schroef.

Groet Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten