Bouw nieuwe boot

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Bouw nieuwe boot

Berichtdoor vuuren1 » 26 Jan 2016, 23:23

Amersfow schreef:Ha, iedereen denkt het het beste te weten. Maar gelukkig wil iedereen wat anders. Ik wil geen oud huis en een GSAK boot en vind andere keuzes niet slim. Maar miljoenen mensen denken anders;-) Why not


Vandaar ik een dergelijk initiatief ook erg leuk vindt.
Het komt bijna niet meer voor dat mensen aan zelfbouw en/of zelf-afbouw denken.

Zelf heb ik ook geprobeerd een bepaald doel te bereiken door iets anders neer te zetten dan de gemiddelde kruisers met GSAK + schuifpui.
Daar werd zeker om gelachen en er werden voorspellingen gedaan dat het niks zou worden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Bouw nieuwe boot

Berichtdoor Popeye » 27 Jan 2016, 14:26

De Stoere schreef:Als je zo,n nedcraft enigszins na wil bouwen moet je wel wat in je mars hebben.


Wanneer je kans ziet om aan goeie mallen te komen is er in hout en epoxy heel wat mogelijk.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Bouw nieuwe boot

Berichtdoor Klaver vier » 27 Jan 2016, 18:52

Popey ik ben het met je eens maar hier hebben we het over een aluminium romp,en dan ook nog superstrak,bdat maak je echt niet zonder heel veel ervaring,zeker niet iets om mee te beginnen vind ik
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Bouw nieuwe boot

Berichtdoor pascall » 27 Jan 2016, 22:25

Gewoon op spant bouwen, heb je geen mal nodig.

mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Bouw nieuwe boot

Berichtdoor vuuren1 » 27 Jan 2016, 23:37

Als ontdekker een aluminium boot bouwen is als spelen in de loterij met erg weinig winkansen.
Hout en epoxy wordt na wat oefenen steeds makkelijker, erg leuk materiaal waar je veel mee kan.

@Pascall,
Dat is een erg korte uitleg van scheepsbouwkunde. Leg eens uit hoe je dat als amateur doet?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Bouw nieuwe boot

Berichtdoor Thinlanet » 28 Jan 2016, 10:33

Voor eventueel aluminium bouw heb ik een familielid die in de metaalbouw zit voor hulp en benodigdheden (snijden, lassen etc.). Ik ben mij bewust dat dit voor nu nog een brug te ver is. Hout+epoxy wordt qua totale zelfbouw dan de opvolgende keus. Casco Aluminium of Polyester boten/romp ben ik nog niet tegen gekomen die maar ergens in de buurt van het model van een runabout komen. Gedachte achter het gebruik van aluminium of polyester is het onderhoudsgemak. Gezien de boot bij mij thuis of de lift kan, zie ik weinig risico's vwb corrosie van aluminium. Met hout+epoxy verwacht ik meer onderhoud wat dat betreft. Maar wellicht zijn jullie ervaringen anders.

Overigens heb ik geen plannen om in de toekomst op de boot te gaan slapen. De boot is sec voor polder/binnenvaart waar ik max 3 uurtjes varen van huis zit. Allemaal goed toegankelijk dus slaapfaciliteiten niet nodig. Maar wat je zegt, 4 personen + 2 kinderen op 5 meter is inderdaad wat aan de krappe kant. Ik ben even de mogelijkheden aan het bekijken om het formaat wat te laten uitdijen.

Gister kwam ik de Dutch Runabout 22 tegen (http://www.yburg.nl/). Hoewel de uitvoering mij wat te modern en de klinisch oogt, is dit wel de setup wat ik op het oog heb. De omkapte buitenboord motor geeft voor mij ook nieuw inzicht als alternatief voor een binnenboord motor. Aankomende lente/zomer met een huurexemplaar vanuit Volendam maar even een dagje mee te varen om te kijken hoe dat bevalt. De doorvaarhoogte zal voor gebruik bij ons in de polder wat krap worden.
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Bouw nieuwe boot

Berichtdoor pascall » 28 Jan 2016, 20:26

Ik probeer het even kort te verwoorden,

Er zijn verschillende mogelijk heden.
Bijvoorbeeld spaanplaten hulpspanten die eventueel met stringers verbonden zijn, deze kan je (afhankelijk van het model romp) met hechthoud bekleden.
Door het lamineren van de romp ( verschillende richtingen en materialen b.v koolstof ) krijg je al een zeer stijf geheel, later als de romp in de epoxy is gelamineerd kan je de hulpspanten verwijderen, het interieur met enkele schotten zorgen dan onder meer voor de stijfheid van de romp.

Een andere optie is, spanten van hechthout (die onderdeel uitmaken van schotten of/en interieur) die ook met stringers zijn verbonden, echter deze spanten en stringers zijn definitief.
Door de spanten, stringers en schotten kan meer een stijve constructie creëren als basis constructie, de huidbeplanking speelt dan een mindere rol.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Bouw nieuwe boot

Berichtdoor AlfaR » 29 Jan 2016, 09:37

Ik heb zelf een Dolphins speedboot gebouwd.
Dat is een speedboot met spantenplan, waar overheen 2 laagjes multiplex van 3,6 mm. En die zijn onderling verlijmd. Daar overheen 2 lagen glasvezel met epoxy, oersterk en het is niet moeilijk te bouwen.
Maar wel erg leuk om te doen. Het kost wel erg veel tijd en ondertussen kun je niet varen...

Het is wel een speedboot en ze worden niet meer geleverd, jongens zijn failliet gegaan.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: Bouw nieuwe boot

Berichtdoor Popeye » 29 Jan 2016, 12:54

Thinlanet schreef: Gedachte achter het gebruik van aluminium of polyester is het onderhoudsgemak.
Met hout+epoxy verwacht ik meer onderhoud wat dat betreft. Maar wellicht zijn jullie ervaringen anders.


Wanneer je de woodcore boot afwerkt met een tweecomponenten verfsysteem heb je nauwelijks onderhoud!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Bouw nieuwe boot

Berichtdoor vuuren1 » 29 Jan 2016, 21:50

Het wordt dus Aluminium?
Weet wel dat het strak in elkaar lassen van een aluminium boot nog moeilijker is dan staal!
De lasser moet er ervaring mee hebben en geen industrie lasser zijn.

Dan heeft Van Vossen diverse ontwerpen die je met betaling van een eenmalig bouwrecht kan/mag bouwen.
Ik denk dat ze ook gesneden platen pakketten kunnen aanleveren, dat is meteen een stuk gemakkelijker dan zelf snijden.

Aanvankelijk 2 samenwerkende broers maar later ieder voor zichzelf begonnen.
Hoe het op dit moment zit weet ik niet, er zijn wel 2 verschillende websites operationeel.

Wil je een exclusief ontwerp dan is Sea Level Naval Architects een optie voor een ontwerp.
(erg goede ervaringen mee, ze hebben alle engineering voor ons gedaan www.vvmt.nl )
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten