Pagina 1 van 2

Nieuwe lak voor dame op leeftijd / Ingewaterde plekjes

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2015, 18:05
door patrick1969
Goed, mijn "nieuwe" bootje (zie http://watersportforum.eu/viewtopic.php?f=30&t=2203) ga ik een beetje onder handen nemen. Ik ben net begonnen met het verwijderen van de Coelan die op een aantal (mahonie) houten delen van mijn dek en de gehele kajuit zijn aangebracht. ik kom op verschillende plekken wat ingewaterde plekjes tegen die ik graag zo goed mogelijk wil behandelen. Zie foto onder.
Ik wil e.e.a. aanpakken door de volgende stappen te volgen:
1: alle Coelan verwijderen
1B de proppen verwijderen en de onderliggende schroeven vervangen voor rvs exemplaren
2: goed laten drogen
3: ingewaterde plekken behandelen met ontweringswater (dmv penseel opbrengen)
4: goed schoonspoelen met schoon water
5: drogen
5B nieuwe proppen plaatsen
6: in de (Coelan) primer zetten (misschien twee keer)
7: 8 lagen Coelan erop
8: biertje doen

Maar dan toch drie vraagjes.

1: hoe zijn deze plekjes ontstaan, ze zitten op de punten waar de propjes zitten. was het hout misschien niet helemaal droog voordat het behandeld is?
2: is mijn plan om de plekken met ontweringswater te behandelen het juiste of zijn er andere c.q. betere methoden?
3: zit er nog verschil in de merken ontweringswater?

Ik zal we wat extra foto's gaan plaatsen van het proces.

Afbeelding

Re: Ingewaterde plekjes

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2015, 18:41
door Klaver vier
Patrick ik denk dat de plekjes onstaan zijn door het roesten van de schroeven onder de prop.
Misschien proppen er uit boren,dan de schroeven er uit en vervangen door rvs.
Ik denk dat je het verder heel goed aanpakt ,sucses er mee.
Gr René( De Stoere)

Re: Ingewaterde plekjes

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2015, 19:36
door Luc & Chris
Ik heb geen ervaring met verfsystemen voor bootjes, maar wel vanuit een opleiding en een ander leven met bouwverven.

De plekjes die je op de foto laat zien zijn inderdaad inwateringsplekjes aan de schroeven. Dit kan meerdere oorzaken hebben, maar ik schat dat hier de laklaag gebroken is op de plaats waar de schroeven zitten. En wanneer hier geen bescherming meer is zal er hoe dan ook water inlopen...

Oplossing? Effe geen idee nu, mijn verfervaring dateert zoals ik zei uit een vorig leven. In ieder geval moet je ervoor zorgen dat je laklagen in dit geval soepel blijven. Harde laklagen gaan onherroepelijk scheuren met de gekende gevolgen.

Luc

Re: Ingewaterde plekjes

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2015, 22:26
door vuuren1
Ontweringswater haalt de zwarte plekjes niet weg dat blijft.
Je krijgt het helaas nergens mee weg, het is mahoni en zal ook wel zacht zijn geworden waar het zwart is, vervangen is de enige optie als je het zo in blanke lak wilt houden.
Om die reden gaat men vaak aan het werk met een transparante beits met een kleurtje en zie je dat de houten delen steeds donkerder worden.

Met teak gaat het minder snel omdat teak vet is, het nadeel is dan weer dat lak er slecht op houdt.

Hoe komt het?
Door spanningen bij (hout)verbindingen en schroeven, a.g.v. warm, koud, UV etc. "werkt" het onderling en dus krijg je (aanvankelijk niet zichtbare) barstjes waardoor er water tussen komt.

Re: Ingewaterde plekjes

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2015, 02:16
door patrick1969
Helder Hans. Ik zal eens kijken wat er te redden valt :D
Op zich vind ik het niet heel erg als je wat van die plekjes blijft zien maar ik wil ze wel zo goed mogelijk behandelen. De rimpels van het leven hebben wat mij betreft zo hun charme ;)

Re: Ingewaterde plekjes

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2015, 09:52
door varg
Schroeven vervangen en nieuwe proppen. Als je inzoomt op je foto kan je zelfs de kruiskop van de schroef zien! Ontweringswater: http://www.hout-olie.nl/contents/nl/d40 ... kopen.html
Als je het warm gebruikt werkt het beter/sterker. Afspoelen met warm water na gebruik is ook beter. Blijf svp foto's posten! mooi project. Hoe denk je over het uitfrezen van de houtverbindingen en vullen met MS-polymeer zoals al een paar keer getipt wordt? De ellende begint namelijk altijd op dezelfde plekken. Heb zelf een schuifluik in de Coelan staan, ook over de rubbering heen. Dat houdt zich erg goed.
Arnold

Re: Ingewaterde plekjes

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2015, 20:42
door patrick1969
nou, vandaag weer e.e.a. kunnen doen. Wat mij op viel was dat hethiut een beetje vochtig onder de Coelan vandaan komt. Ik heb het idee net op tijd te zijn. dedeklijst aan bakboord heb ik nu gedaan.
toch enige twijfel... zal ik descepters er af halen of laat ik ze staan? bij een paar scepters zie ik toch wat inwatering.

Hoe bouw je dit netjes op?scepters er af, drogen, dan scepters er weerop, in de kit en daaromheen de Coelan? Of toch eerst alles in de Co3lan en dan pas de scepters er op? Hmm, ik ben ff zoekende.

Dan zit ik ooknog bij de afwerking tussen stootrand (metaal, direct onderdedeklijst). Lijkt mij dat dit netjes gekit hoort te zijn. wat raden jullie aan.

Ik ben blij dat ik de boel aan het strippen ben gegaan maar echt drogen doet het nu niet dus ik zal ffgeduld moeten hebben.

de foto's:

Eén van de scepter
Afbeelding

De ruimte tussen deklijst en stootrand
Afbeelding

Wel wat gedaan ;-)
Afbeelding
Afbeelding

Re: Ingewaterde plekjes

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2015, 23:11
door vuuren1
Patrick,

Conserveren van een stalen schip is een vak apart maar conserveren van een stalen schip met houtwerk is tevens een uitdaging.
Als het vochtig is dan kan je niks omdat er (zichtbaar of onzichtbaar) condens op het materiaal zit en bij hout zit het er IN.
Al je inzet wordt dan afgestraft.

Een m.i. zeer wijze uitdrukking van vv-senior: "wees wijzer, geen hout op ijzer" Maar daar heb jij niks aan, het geeft wel aan dat je de overgangen zeer serieus moet behandelen.

Overgangen en naden: Heel goede kit gebruiken en (nog belangrijker) de onthechting door uitzetting en krimp opvangen door voldoende ruimte te maken middels een V-groef en dat te kitten.
Zelf heb ik ooit een houten reling op staal moeten vervangen, de hoeken ingezaagd / gefreesd en de ruimte (ca. 4mm) gevuld met kit, zo ook alles tussen de overgang staal/hout.
Hierbij heb ik ruimte gelaten door het hout met vullinkjes op enige afstand van het staal te houden zodat er ruimte was voor kit + ruimte voor uitzetting en krimp.
Dat is met normaal onderhoud altijd goed gebleven.

Het luikje wat je laat zien is mogelijk nog oppervlakkig zwart en is wellicht op te lossen door er een mm af te schuren.

De scepters zou ik er af halen, alleen al om te kijken hoe de toestand is, daarna 'verstandig' monteren.

Neem vooral de tijd, dat heb je nodig om tot een goed resultaat te komen.

Re: Ingewaterde plekjes

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2015, 23:27
door patrick1969
Ach, ik ben de uitdaging aan gegaan door deze oldtimer aan te schaffen en weet dat ik in de wereld van de klassieke boten nogal wat te leren heb als zeiler die van een polyester zeiboot komt. Maar ik heb een paar voordelen. Ik heb tijd, ben niet onbezonnen, mijn handen staan niet verkeerd en leer snel ;-)

Dus geen probleem hoor dat het een uitdaging is, daar ben ik niet zo bang voor ;-)

Het luik ziet erin het echt eigenlijk heel goed uit hoor op een paar plekjes na. Kan je er ook voor kiezen om de stukjes die zijn aangetast er uit te frezen en b.v. een mahonie houtvuller gebruiken?

Dan nog eetje over de schroeven. moeten er schroeven worden terug geplaatst? ik heb er een paar uitgedraaid en die zien er prima uit, zijn ook rvs volgens mij en niet aangetast. ze hebben wel een dikke kop. reden dat ik het vraag is omdat ik zonder het terug plaatsen meer ruimte heb voor nieuwe proppen.

Goed, vwb de tussenruimte deklijst en stootrand... Groefje maken en afkitten, geen probleem. Welke kit zou je adviseren, MS Polymeer?

Scepters er af, tja, die zag ik aankomen. Maar dan, wat is verstandig monteren? Die scepters zou ik eigenlijk wel geheel opnieuw willen laten stralen en b.v. poedercoaten oid, als ze er toch af zijn. ze zijn de afgelopen jaren gewoon met een likje verf hier en daar bijgewerkt. Iemand daar nog goeie ideeën voor. of is dat een "te" dure grap? Andere ideeën zijn welkom hoor.

Ik ga nog wel meer "dingetjes" tegenkomen ;-)

Misschien zou het beter zijn dit topic te verplaatsen naar "projecten" Kan iemand dat misschien voor mij doen?

Re: Ingewaterde plekjes

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2015, 23:58
door vuuren1
Met vulmiddelen bn je de struktuur van het hout kwijt, is lelijk.

De schroeven zullen er met een doel in zitten, alhoewel je tegenwoordig ongeveer alles kan lijmen.

Er zijn vele goed kitten maar ook dat is een materie op zichzelf, zou ik aan diverse fabrikanten vragen (niet in een winkel...).

Scepters stralen en poedercoaten is een prima optie. Is niet zo duur. In Zwolle zit van Gelder, daar is mee te praten.

Ik kan je topic mogelijk verplaatsen maar heb er geen ervaring mee. Vraag het even aan Henkvd die weet er meer van.