Pre-renovatie project peereboom

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Pre-renovatie project peereboom

Berichtdoor Bassie » 01 Sep 2015, 05:44

Beste,

Ik ben van plan om mijn bootje in fases op te knappen/verbeteren. En wilde jullie daar graag van op de hoogte houden. Vandaag dit topic.

Nu is het zo dat ik het een beetje in delen wil gaan opknappen, dat heeft ook onder andere te maken met de staat van de boot onder de waterlijn. Ik twijfel namelijk enorm over die staat !! :o . De vorige eigenaar heeft me van alles op de mouw gespeld en.... ach laat maar die verhalen lees je overal (zo zijn alle vorige eigenaren als ik www moet geloven!! :D ) Dat maakt mede dat ik het niet heel groots wil aanpakken op dit moment maar eerst de onderkant van de boot wil doen. Dat gaat in Oktober gebeuren. Daar op wachten is ook niks voor mij, dus maar vast een beetje beginnen....... :lol:

Ik was en ben niet zo tevreden over de houten banken achter in de boot, ze zaten/lagen niet echt comfortabel. Dus was al snel het initiatief geboren om dat te veranderen. Het oude hout er uit gehaald en een betere indeling bedacht en lekker begonnen. De rest van de kajuit krijgt ook een lekker fris likje verf. Deels wordt het in kleur gelakt en sommige delen behouden de hout look.

Maarrrrr..... in de kajuit zag ik dat het Vinyl een beetje nat was aan de onderkant :o eraf die zooi dacht ik ! en uiterAARD kwam daar al gouw het bruine kleurtje van het door ons allen gevreesde roest naar voren.....

Afbeelding

Ik was niet heel erg blij verrast met dit aanbeeld maar ben ook niet erg snel uit het veld geslagen. Ik heb dit deels geborsteld met een staal borstel en hierna heb ik er Novorox op gesmeerd(zonder erg veel te denken :D ) Weet nog steeds niet of ik daar goed aan gedaan heb.....
Dit is het punt waar ik op dit moment gebleven ben. Nu ben ik veel aan het lezen over verf en alles wat daarbij hoort maar er is veel over geschreven. Mijn plan is eigenlijk om over de Novorox wat Owatol CIP te strijken en dat maar verven. Durf het bijna niet te zeggen maar wil het gewoon met Flexa strak in lak doen :oops: totdat ik meer weet over de onderkant van de boot. Hoop dat het een jaar blijft zitten en als ik de boot wil houden het dat fatsoenlijk te maken met ook bekleding en iso erover.

tot zo ver...... Zoals uit bovenstaande op te maken is kan ik wel wat feed back gebruiken dus brand maar los.....(hoeft niet lief te doen !!)

Groet AARD
Bassie
 

Re: Pre-renovatie project peereboom

Berichtdoor gast » 01 Sep 2015, 06:43

In deze staat moet je helemaal niet aan verven denken.
Geen idee hoe je waterlijn eruit ziet maar in deze fase moet je denken aan strippen en kaalhalen, volgende stap zal lassen zijn.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Pre-renovatie project peereboom

Berichtdoor Roelof » 01 Sep 2015, 06:57

Als ik de foto zie ga je je de komende winter niet snel vervelen :lol: Zo te zien houdt je wel van een uitdaging.
Komt dat vocht niet bij de raamrubbers weg?
Als dat zo is zou ik deze eerst controleren, roest op de sponningen verwijderen, goed conserveren en de rubbers vervangen.

Gezien de grote plek boven de betimmering, zou je ook kunnen verwachten dat er vocht achter het hout is gekomen, daar kun je ook roest en rottigheid verwachten denk ik.
Persoonlijk heb ik het niet zo op roest emulgators, is het niet beter om alle roest goed te verwijderen, het staal goed in de (2 componenten) primer te zetten en daarna een goed verfsysteem er overheen te doen?
Is natuurlijk wel meer werk maar dan ben je wel in 1x klaar.


Hoe is de rest van de boot, je bent zelf niet echt enthousiast over de vorige eigenaars. Pas op dat het geen eindeloos verhaal wordt.

Ik blijf het volgen,

Groet, suc6,

Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Pre-renovatie project peereboom

Berichtdoor elrenegado » 01 Sep 2015, 09:26

zo te zien zit de naad van het rubber aan de onderzijde.... ja dat is wachten op lekkage.

Onder het rubber zit nu ook roest,
advies is dan ramen en rubbers verwijderen, kaal maken, behandelen etc en verf systeem opbouwen.
Daarna pas ramen terug plaatsen met nieuwe rubbers en dan de naad bovenin houden en ook wat sikaflex ertussen om af te dichten.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Pre-renovatie project peereboom

Berichtdoor Blacktoppie » 01 Sep 2015, 14:10

als je nu gaat verven. komt het weer terug.. ik ben het eens met de rest. eruit met die ramen en goed behandelen en nieuwe rubbers erin. lijkt moeilijk maar stelt niks voor.

waar de naad van het rubber moet komen zijn de mening over verdeeld, heb zd van de winter ook vervangen en heb zowel onder als boven als de zijkant gehoord. bij mij zitten ze overigens boven.

Arco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Pre-renovatie project peereboom

Berichtdoor Klaver vier » 01 Sep 2015, 14:34

Broekie De raamrubbers horen met de verbinding boven,heel eenvoudig want als het dan lekt loopt het langs het raam en anders loopt het als het bijvoorbeeld betimmert is achter het hout en gaat rotten.
De pees maakt niet veel uit waar hij zit.
Het hoort natuurlijk zo ie zo niet te lekken maar lekt het boven dan kan het geen kwaad.
Gr René ( De Stoere)
Ps je ziet het resultaat bij aard80
Klaver vier
 

Re: Pre-renovatie project peereboom

Berichtdoor Bassie » 01 Sep 2015, 16:48

Ja dat die rubbers er niet goed inzitten is mij wel duidelijk, de rest van het bootje ziet er (dacht ik ) wel goed uit.
Afbeelding

Dat schijn kan bedriegen is ook meteen helder......

Ook is mij duidelijk dat dit niet zomaar even weg te verven is. Opzicht wil ik best grondig te werk gaan maar zoals gezegd wil ik eerst het onderwaterschip bekijken. Mocht deze ook in verschrikkelijke staat zijn gaat de stekker er gewoon uit hoor !!!
Dit klinkt misschien een beetje raar maar ik ben daar heel realistisch in. De aankoop is rond uit dom gedaan is. Veel te impulsief en snel gekocht(that"s me .... :? ) Die fout is gemaakt en kan niet meer terug gedraaid worden. Ik neem hierin dan mijn verlies.

Ik wil dus geen bodem opzoeken in welke put dat ook.
Vraag: Stel dat je hieraan niets zou doen, in welk tijds bestek zou ik dan onder het raam door naar buiten kunnen kijken ? zelfde voor de onderkant, rotten daar zomaar de gaten in of wat.....? natuurlijk ga ik niet met een lekke boot de maas op maar hoe snel gaat zoiets eigenlijk.

Alvast dank voor de gegeven reacties.

Groet AARD
Bassie
 

Re: Pre-renovatie project peereboom

Berichtdoor Klaver vier » 01 Sep 2015, 17:02

Aard de boot ziet er zo op de foto zeker niet slecht uit,ik ben ook niet zo bang voor de bodem.
Maar ik zou ten alle tijden eerst de boot even laten lichten om te kijken hoe het onderwaterschip is.
Meestal als een boot slecht is zie je dat binnen ook wel
Het is zelfs zo dat boten heel vaak van binnenuit doorrotten bijv. onder het toillet
Ik zou geen kosten maken voor ik zeker wist dat de boot onder goed is.
Een keertje een uurtje in de kraan hangen kost echt niet zo veel
Succes Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: Pre-renovatie project peereboom

Berichtdoor Blacktoppie » 01 Sep 2015, 17:52

De Stoere schreef:Broekie De raamrubbers horen met de verbinding boven,heel eenvoudig want als het dan lekt loopt het langs het raam en anders loopt het als het bijvoorbeeld betimmert is achter het hout en gaat rotten.
De pees maakt niet veel uit waar hij zit.
Het hoort natuurlijk zo ie zo niet te lekken maar lekt het boven dan kan het geen kwaad.
Gr René ( De Stoere)
Ps je ziet het resultaat bij aard80



ik vond boven ook de meest logisch optie. maar je weet hoe dat gaat op een werfje.. iedereen heeft er zijn eigen theorieen en verhalen over
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Pre-renovatie project peereboom

Berichtdoor Bassie » 01 Sep 2015, 17:55

De Stoere schreef:Aard de boot ziet er zo op de foto zeker niet slecht uit,ik ben ook niet zo bang voor de bodem.
Maar ik zou ten alle tijden eerst de boot even laten lichten om te kijken hoe het onderwaterschip is.
Meestal als een boot slecht is zie je dat binnen ook wel
Het is zelfs zo dat boten heel vaak van binnenuit doorrotten bijv. onder het toillet
Ik zou geen kosten maken voor ik zeker wist dat de boot onder goed is.
Een keertje een uurtje in de kraan hangen kost echt niet zo veel
Succes Gr René ( De Stoere)


René je hebt de foto gezien van de binnenkant..... ;)

(heb wel geen toilet)
Bassie
 

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten