Pagina 2 van 5

Re: Dit gaat wel even duren....

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2015, 23:06
door Roelof
Nee, dat is één van de vele overboord kranen.....

Ik begrijp niet waarom er voor alles wat de vorige eigenaren over boord wilden lozen of oppompen steeds weer een nieuw gat gemaakt moest worden onder de waterlijn.
Ook hier zat een wasmachine slang op (wasmachine zat er niet meer bij :D )
Kijk eens in de rechter hoek, een T-stuk van afsluiters :shock: dit is absurd.....

Je zij het zelf al: hoe is het mogelijk dat sommige boten lijven varen zonder ongelukken...

Al deze gaten correct afsluiten valt onder "reparatie romp", zodra we hier mee bezig gaan plaats ik een paar foto's.

Zelf geloof ik in een waterdichte romp, dus ook kiel koeling maar ook daar heb ik (voorlopig) weer vragen bij. Dit volgt later wel.
Je bekijkt trouwens wel in detail de foto's,
Misschien volgende keer een balkje voor m'n gezicht :o :mrgreen: :D

Groet,
Roelof

Re: Dit gaat wel even duren....

BerichtGeplaatst: 23 Aug 2015, 23:51
door Davidos
Hi Roelof,

Ah ja ik had die vorm niet herkend van je onderwaterschip van de buitenkant af, vandaar dat ik dacht dat het een geintegreerde tank was of zou kunnen zijn. Ben nu wel extra benieuwd naar dat onderwaterschip!

Enne, een balkje onder je gezicht, met nummers er op ? :mrgreen:

Goed kijken komt gewoon voort uit interesse voor je project, en die interesse roept vragen op. Meer niet hoor.

Groet,
Davidos

Re: Dit gaat wel even duren....

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2015, 00:12
door Roelof
Dit is het onderwater schip achterin,

Afbeelding

Was idd niet echt duidelijk op de andere foto's.

Nog iemand een idee waar deze boot gebouwd kan zijn of waar hij / zij voor gebruikt is ???

Groet,
Roelof

Re: Dit gaat wel even duren....

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2015, 13:21
door Popeye
Ik ga dit ook met grote belangstelling volgen. Het voordeel van woodcore (hout/epoxy) is dat je het makkelijk kunt repareren, en in en aan monteren (wanden) met ingedikte epoxy.

Is het gebruikte hout Red Cedar?

Heb in het verleden zelf een keer een gat van een overbodige afsluiter dichtgemaakt. Fluitje van een cent! :mrgreen:
Succes met dit project.

Groet Jack.

Re: Dit gaat wel even duren....

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2015, 14:31
door aquanaut
Lijkt wel Strongplank!

Aquanaut

Re: Dit gaat wel even duren....

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2015, 18:07
door Popeye
aquanaut schreef:Lijkt wel Strongplank!

Aquanaut


Oh ja? :?:

Groet, Jack.

Re: Dit gaat wel even duren....

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2015, 18:54
door aquanaut
Popeye schreef:
aquanaut schreef:Lijkt wel Strongplank!

Aquanaut


Oh ja? :?:

Groet, Jack.


Ja de "planken" die je ziet zien er homogeen uit, en de kleurverschillen vallen mij op.
Maar dat kan Roelof vast bevestigen of ontkrachten.

Er is in het verleden heel veel met de strongplank bouwmethode geëxperimenteerd.
Er werd door werven vaak in opdracht van materiaal leveranciers proef modellen gemaakt voor bouw methodes of toepassingen.

Zo heeft de werf waar ik werkzaam was diverse hechtings concepten tussen epoxy en polyester gemaakt en getest.
Zo was het in het verleden erg moeilijk om een polyester gelcoat in een mal te zetten om vervolgen met epoxy verder te gaan, bijvoorbeeld epoxy composite of woodcore.

Aquanaut

Re: Dit gaat wel even duren....

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2015, 20:55
door pascall
Ik geloof niet dat dit strongplank is de stroken zijn daar te smal voor, woodcore methode lijkt mij.
FF een gaatje boren en je weet het :D
Mvg,

Pascal.

Re: Dit gaat wel even duren....

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2015, 21:08
door rebel
even over de motor...grote kans dat tie bij drinkwaard vandaan komt, gezien de kleur.
gr. en suc6 rebel

Re: Dit gaat wel even duren....

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2015, 21:13
door Roelof
Hoi,

Bedankt voor de reacties, echter het begrip "Strongplank" ken ik niet.

Zoiets?
Afbeelding

Als het bovenstaande is, dan komt het overeen.
Idd is het Red Cedar (bevestigd door 2 hout verwerkingsbedrijven en de "huis timmerman").

Het zou geweldig zijn om meer info te krijgen over de hechtingsproeven mbt resultaten tussen polyester en epoxy.
Ik heb er vaker mee gewerkt maar alleen hobbymatig dus alle kennis is meer dan welkom !!!

Ik ben ook bezig om meer info te krijgen van bedrijven welke polyester en / of epoxy verwerken. Hierbij heb ik behalve van de Duitse firma "Hatecke" nog weinig antwoorden gekregen.
Misschien wel logisch: Een koopman geeft z'n geheimen niet zomaar prijs :cry:
Uiteindelijk is het de bedoeling om dit hele spul goed, voor lange tijd en op de best mogelijke manier weer op te bouwen en weer in de vaart te brengen.
Het moet dan ook echt "ons schip" worden.
Het herstel van het casco is het belangrijkste, de rest komt later.

Een gaatje meer of minder maakt me niet uit (in de scheepsromp :mrgreen: ). Dit was bekent voor we het casco overnamen.
Ik heb vaker doorvoeringen in polyester boten moeten dichtmaken, dus dit zal nu ook wel lukken.
Het belangrijkste is dat je alles weghaalt tot origineel moeder materiaal (niet verrot) en van daaruit het (epoxy) systeem weer opbouwt. Dit kan soms tijd kosten (aanbrengen, drogen, volgende laag enz.) maar tijd is het eerste wat we als "push factor" hebben uitgeschakeld.
Uiteindelijk ben ik op dit moment ook zelf gaten aan het boren om de conditie te bepalen, deze moeten ook weer dicht 8-)

Hoor graag,
Vr. Groet,
Roelof