Dit gaat wel even duren....

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Dit gaat wel even duren....

Berichtdoor aquanaut » 26 Aug 2015, 22:08

Roelof,

Ik kan je antwoord even niet volgen...
De afbeelding die je toont is onmiskenbaar Strongplank, maar dat is geen red cedar.
Strongplank is schuim, voorgelamineerd.

EDIT:

Of is het red cedar voor de spantjes en wrangen?

En ff terugkomen op die gaten (voor doorvoeren) waar zaten die precies?

Kan het niet zo zijn dat je een zo genaamde "plug" in hande hebt?

Een plug wordt gebruikt in de mallenbouw.
In de huidige tijd worden die CNC gefreesd maar wij hebben ook zg vaarbare pluggen vervaardigd.
Dat verklaart ook het de totaal andere aanpak van de opbouw.
De gaten die in de romp zouden wel eens voor het "lossen" geboord kunnen zijn.

Om dan verder te kijken naar verleden moet je de romp zien te matchen aan seriematig gebouwde polyester boten.
Alleen de opbouw moet je dan even wegdenken.


Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Dit gaat wel even duren....

Berichtdoor Roelof » 27 Aug 2015, 00:57

Hallo,

Bedankt voor de reactie(s) en aansluitende vragen.

De foto is van internet, dit omdat het overeenkomt met het laminaat. Dacht dat het een foto van een woodcore hull was gezien het kleurverschil :oops: .
Dan heb ik dus geen strongplank romp omdat het duidelijk om Red Cedar gaat wat gebruikt is voor de spanten en wrangen.

Heb wel de sterke indruk dat het hout gebruikt is voor de vormgeving en dat de sterkte uit het polyester moet komen. Dit gezien de laagdikte van de binnenhuid: 4 tot 5 mm.
Daar komt dat de spleet vulling tussen de houten latten bij (6 x 3 mm.) en de dikte van de huid.
In vergelijking: De speedboot welke ik vroeger gerestaureerd heb, had voor de vormgeving van de spanten karton met een vergelijkbare dikke laag polyester om de sterkte te krijgen.
Was hier toen enorm verbaast over en heb de fabrikant kunnen vinden (Glasspar) en die bevestigde dat dit in de jaren '60 hun bouw methode was.

Het (te veel) aantal gaten in de romp zijn gaten waarop afsluiters zijn gemonteerd, hierop aangesloten diverse wasmachine slangen ed.
Ook afsluiter op afsluiter zit er in: functie :?: :?: :?:
Alleen al in het achterschip zitten 9 gaten op deze manier: overboord gootsteen, overboord douce oid :shock: , aanzuig voor iets wat er nu niet meer in zit, div huid doorvoeringen waar allen nog een afsluiter opzit....... :?:
Heb zelf geen verklaring voor dit alles en kan niet begrijpen waarom eerdere eigenaren overal maar gaten voor boorden. Ik ben er van overtuigt dat dit geen gaten zijn welke om productie redenen in de romp zitten, diameter: 1 tot 2 inch.

Mogelijk is het een "plug" / "one off".
Zou wel stoer zijn natuurlijk 8-) maar het helpt niet mee om de oorsprong te herleiden en heb het zeker niet om een dergelijke reden overgenomen.
Ik ben op allerlei manieren (op internet) bezig te proberen om de vormgeving te matchen en te kijken wat hier op lijkt. Had even een "Eureka moment" met een Engelse werf in Southampton maar na contact te hebben gehad was het dat ook niet.
Hier ga ik gewoon mee verder en hoop iets te vinden.
Als ik over de oorsprong zekerheid heb laat ik het zeker weten.

Verder sta ik open voor alle adviezen mbt de inspectie en reparatie van het bootje :) :) :)

Vr. Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Dit gaat wel even duren....

Berichtdoor Popeye » 27 Aug 2015, 07:32

Dat de boot van hout is, is duidelijk te zien in de sterke kleurverschillen tussen de verschillende latten. Meestal word/werd er red cedar gebruikt maar dat is uiteraard op zo'n foto niet te zien. Polyester gebruiken op de romp lijkt me niet verstandig en zinvol. Polyester kan water opnemen en is niet waterdampdicht, dit in tegenstelling tot epoxy. Ik heb zelf de Aimée in woodcore gebouwd, en alle constructiedelen en wanden etc. met epoxy in de romp gelamineerd, dus ik heb enige ervaring in het werken met epoxy.
Voor de bouw heb ik een cursus woodcore en werken met epoxy gevolgd, gegeven door professionals, om een beetje goed beslagen ten ijs te komen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Dit gaat wel even duren....

Berichtdoor aquanaut » 27 Aug 2015, 12:27

Dat ligt er maar net aan waar het huidige laminaat mee is opgebouwd.

Geen epoxy gebruiken op polyester laminaat en vice versa.
Ook de te gebruiken glasmatten kunnen afwijken.
Zo kunnen niet alle "polyester" matten voor epoxy gebruikt worden!!
In een hoop, specifiek voor polyester geproduceerde, matten zit lijm om de mat bij elkaar te houden in droge toestand.
Het styreen in polyester lost deze lijm op en de mat is te verwerken.
In epoxy zit geen styreen, de lijm lost bijgevolg dus niet op en de mat is zeer moeilijk te verwerken.

Verder bij grote gaten in laagjes werken die een steeds groter gebied rond de reparatie bedekken.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Dit gaat wel even duren....

Berichtdoor Roelof » 27 Aug 2015, 15:00

Bedankt,

Heb idd in het verleden eens matten voor polyester gebruikt met epoxy :? :oops:
Wat een puinhoop werd dat en wat een werk om alles er weer af te krijgen zeg :shock: :shock: :shock:

Zodra ik met het afsluiten van de gaten ga beginnen post ik en paar foto's van de werkwijze die ik wil toepassen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Dit gaat wel even duren....

Berichtdoor Popeye » 27 Aug 2015, 17:56

Ongetwijfeld zal de romp uit hout en epoxy bestaan. Zou het onverhoopt polyester zijn dan kun je daar na een goede voorbereiding uitstekend met epoxy op verder gaan, net zoals gebeurt bij polyester boten waar osmose in zit.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Dit gaat wel even duren....

Berichtdoor aquanaut » 27 Aug 2015, 19:46

Popeye schreef:Ongetwijfeld zal de romp uit hout en epoxy bestaan. Zou het onverhoopt polyester zijn dan kun je daar na een goede voorbereiding uitstekend met epoxy op verder gaan, net zoals gebeurt bij polyester boten waar osmose in zit.

Groet, Jack.


Jack als je het document goed doorleest zie je dat reparatie's van polyester met Poltix en Poltix resin worden gedaan.......
Dat is toch echt polyester.

Een osmose barrière is goed te maken met epoxy omdat, mits goed behandeld, er een redelijke mechanische hechting tussen Epoxy en Polyester is.
Ook plamuren en afwerken kan op epoxy basis, constructietechnische reparaties moeten met het juiste product worden uitgevoerd.
Even ter interesse, waar en van wie heb jij de woodcore instructie gehad?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Dit gaat wel even duren....

Berichtdoor henkvd » 27 Aug 2015, 21:10

nieuw polyester hecht slecht op oud polyester, een PU hecht laag verbeterd het al een stuk, maar niet geweldig.
Hout en polyester is geen combi, hecht zeer slecht.
epoxy op polyester hecht prima, net zo als op hout, de eerste laag met injecteer epoxy ( is dunne epoxy ) prima hechting.


epoxy en glasmat, kan niet tenzij je speciale mat hebt voor epoxy, die heeft een ander bindmiddel.
glasweefsel maakt niet uit, daarin is geen verschil voor gebruik met epoxy of polyester.

Epoxy heeft grote voordelen, een veel betere hechting, maar ook nadelen, allergie is er 1 van en de kosten liggen wat hoger, het stinkt dan wel weer een stuk minder.
Allergie is iets om rekening mee te houden, goede bescherming en als je allergisch bent is het einde epoxy gebruiken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Dit gaat wel even duren....

Berichtdoor Popeye » 27 Aug 2015, 21:26

Het gaat mij er om @Aquanaut dat jij zegt dat je geen epoxy op polyester moet gebruiken, en dan kan en gebeurt dus wel!

Ik ben in de jaren 90 lid geweest van "De Scheepsmaat" waar een zekere Adri Hupeldepup de scepter zwaaide. Hij had in de omgeving van Nieuwersluis een loods gehuurd waar je toen je boot kon stallen en eventueel onder begeleiding een boot kon bouwen of verbouwen. Volgens mij was dat hier. Inmiddels is de Scheepsmaat steeds commerciëler geworden.
Je kon daar toen ook allerlei cursussen volgen op botengebied, onder andere woodcore.
Een jong stel was daar toen bezig om een zeewaardig zeiljacht in woodcore te bouwen waar ze later een zeereis van ruim een jaar mee maakten, onder andere langs de kust van Zuid-Amerika. Ik had een link naar hun site of blog, maar die werkt niet meer. Het lamineren van de epoxy op de romp van hun schip gebeurde met assistentie van de mannen die de cursus gaven. Die waren op projectbasis in te huren. Ik heb hun namen niet.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Dit gaat wel even duren....

Berichtdoor Roelof » 30 Aug 2015, 09:19

Zo, gisteren weer heerlijk aan het slopen geweest, ook begonnen om met mal karton de vorm van een spant te kopiëren
Zien dat ik deze van de week laat zagen, dan kan ik aanstaande week kijken hoe het zit met de pas-form.
(helaas foto camera vergeten :? )

We zijn nog niet klaar met slecht houtwerk te verwijderen maar er komt schot in.
De spanten kopiëren gaat veel tijd in zitten. nadat deze uitgezaagd zijn (ik gebruik hier zeewater bestendig multiplex voor) blijven ze voorlopig thuis liggen. Het vochtgehalte zal goed zijn maar het kan geen kwaad om het houtwerk verder te laten drogen nadat het gezaagd is.

mbt de reacties:
Ik denk dat Aquanaut het verkeerd toepassen van epoxy resin op polyester matten bedoeld.
Dit gaat niet lukken, heb deze fout ooit zelf gemaakt en het wordt een gegarandeerde puinhoop.
By epoxy kan alleen glasvezeldoek gebruikt worden.

Mijn ervaring is dat epoxy goed op hout en polyester hecht, mits de voorbehandeling goed is.

Op hout:
- er mag geen vocht meer in het hout zitten, dit veroorzaakt op termijn droogrot.
- goed impregneren (ik doe dit 2 x met minimaal een week tussentijd, (als je het ophangt of neerlegt om te drogen blijven er altijd plaatsen waar je niet bij kunt)

Op polyester / oude epoxy lagen:
- Gelcoat en / of verflagen goed verwijderen
- zorgen dat het oppervlak zo ruw mogelijk is
- goed schoon
- goed ontvetten
- goed laten drogen
- altijd eerst voorzetten met epoxy resin
- ik probeer altijd om "nat op half nat" te werken maar dat kan lang niet altijd dus dan eerst weer opruwen.

Met alle bewerkingen, moet je er voor zorgen dat er geen scherpe hoeken zijn, glasvezeldoek laat zich niet scherp vouwen, hier geld wel dat licht doek (dunnere vezels) beter kan worden gebruikt op een kleinere radius dan een zwaar doek.

Als er fouten in bovenstaande zitten, hoor ik het graag, we willen het natuurlijk wel in 1x goed doen :D

Wordt vervolgt,

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten