Hallo,
Bedankt voor de reactie(s) en aansluitende vragen.
De foto is van internet, dit omdat het overeenkomt met het laminaat. Dacht dat het een foto van een woodcore hull was gezien het kleurverschil
.
Dan heb ik dus geen strongplank romp omdat het duidelijk om Red Cedar gaat wat gebruikt is voor de spanten en wrangen.
Heb wel de sterke indruk dat het hout gebruikt is voor de vormgeving en dat de sterkte uit het polyester moet komen. Dit gezien de laagdikte van de binnenhuid: 4 tot 5 mm.
Daar komt dat de spleet vulling tussen de houten latten bij (6 x 3 mm.) en de dikte van de huid.
In vergelijking: De speedboot welke ik vroeger gerestaureerd heb, had voor de vormgeving van de spanten karton met een vergelijkbare dikke laag polyester om de sterkte te krijgen.
Was hier toen enorm verbaast over en heb de fabrikant kunnen vinden (Glasspar) en die bevestigde dat dit in de jaren '60 hun bouw methode was.
Het (te veel) aantal gaten in de romp zijn gaten waarop afsluiters zijn gemonteerd, hierop aangesloten diverse wasmachine slangen ed.
Ook afsluiter op afsluiter zit er in: functie
Alleen al in het achterschip zitten 9 gaten op deze manier: overboord gootsteen, overboord douce oid
, aanzuig voor iets wat er nu niet meer in zit, div huid doorvoeringen waar allen nog een afsluiter opzit.......
Heb zelf geen verklaring voor dit alles en kan niet begrijpen waarom eerdere eigenaren overal maar gaten voor boorden. Ik ben er van overtuigt dat dit geen gaten zijn welke om productie redenen in de romp zitten, diameter: 1 tot 2 inch.
Mogelijk is het een "plug" / "one off".
Zou wel stoer zijn natuurlijk
maar het helpt niet mee om de oorsprong te herleiden en heb het zeker niet om een dergelijke reden overgenomen.
Ik ben op allerlei manieren (op internet) bezig te proberen om de vormgeving te matchen en te kijken wat hier op lijkt. Had even een "Eureka moment" met een Engelse werf in Southampton maar na contact te hebben gehad was het dat ook niet.
Hier ga ik gewoon mee verder en hoop iets te vinden.
Als ik over de oorsprong zekerheid heb laat ik het zeker weten.
Verder sta ik open voor alle adviezen mbt de inspectie en reparatie van het bootje
Vr. Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten