Afgelopen week heb ik me op het voorstel draadje voorgesteld.
Omdat er begrijpelijk om foto's gevraagd werd, hierbij dus een aantal foto's van ons "projectje"
Wees niet verbaast, het is echt iets wat van scratch opgebouwd moet worden en waar we (vriendin en ik) zeker niet aan begonnen waren als we alles wat we nodig gaan hebben gewoon bij de reguliere leveranciers tegen normale prijzen zouden moeten inkopen.
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik via m'n werk enorm veel kan regelen, zoals alle isolatie, elektra (inclusief ontwerp en aanleg), leidingwerk, betimmering enz, enz.
Natuurlijk zullen er ook veel dingen zijn welke wel gewoon besteld en betaald moeten worden en dat zal zeker ook wel eens tegen vallen maar dat weten we van te voren.
We hebben eerder 2 polyester casco's rigoureus aangepakt, 1e was een Glastron speedboot en 2e een kajuit bootje van 7,5 meter. Dit waren ook slopertjes en hebben uiteindelijk hun weg naar het water toch weer teruggevonden
Het is nu een woodcore romp geworden met een "self made" aluminium opbouw.
Zo te zien is er aan het maken van de opbouw veel zorg besteed en het geeft de indruk dat het iemand is geweest die vaker (vakkundig) met aluminium bezig is geweest.
Echter het silhouet ziet er niet uit en omdat ik ook niks met aluminium heb, gaat dit er zeker af.
De DAF 575 die er in ligt heeft lang (8 jaar) niet gedraaid, dus dat is nog afwachten. Als deze uit elkaar zou moeten doe ik het meeste zelf maar vervanging is ook een optie omdat er toch wel veel vermogen in staat voor een bootje van 10 meter.
Afijn, alles op z'n tijd.
Het gaat in elk geval een langdurig project worden, het is zeker niet zo dat we de boot "met stoom en kokend water" zo snel mogelijk gereed willen hebben. Het gaat er om dat het leuk is om te doen en het zit zeker niet op onze rug.
We hebben dan ook geen tijdschema en / of financiële planning ...... we zien wel
De mensen die dit draadje gaan volgen zullen dan ook een lange adem moeten hebben, we kunnen alleen in het weekend aan het project werken en als we andere verplichtingen hebben gaat dat voor.
Nu dus eerst de foto's:
De eerste bezichtiging:
Transport:
Met bijzondere dank aan de chauffeur, er was bizar weinig ruimte om in te draaien , om de stempels te zetten moesten er gaten in het hek gemaakt worden
Ik weet zeker dat er veel chauffeurs zijn die hier nooit aan waren begonnen
De nieuwe "thuishaven"
De eerste schoonmaak en alles er uit slopen
Zoals gezegd, hebben we geen tijdsplanning en "To do" lijst.
We werken voorlopig eerst op een logische volgorde, dus eerst het restand meubilair er uit gesloopt, een betonvloertje onder de (vermeende) douce verwijdert en alle huid doorvoeringen (en dat zijn er nog al wat ) verwijdert.
Er zijn een paar spanten rot, en hoewel het woodcore is, geen polyester / hout (de sterkte komt uit het polyester) gaan we de slechte houten delen toch vervangen.
Voorlopig concentreren we ons op het repareren en waterdicht maken van de romp (er zin ook nog een vorst scheur in de boeg ).
Daarna de schroefas er uit en zien wat dat is,
dan vaarklaar maken dus motor en stuurmachine
Maar dan zijn we zeker in 2016 of verder.
Hierbij de eerste rotte plek
Tot zover eerst even.
Dit weekend andere verplichtingen dus geen boot.
Nog even een paar vragen:
- wie herkent deze boot? (naar verluid komt het uit Amsterdam en is varend over het Ijsselmeer naar Drenthe gekomen)
- wie heeft een idee mbt de bouw werf / merk en eventueel bouwjaar?
Hoor graag
Wordt vervolgt,
Roelof