Dit gaat wel even duren....

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Dit gaat wel even duren....

Berichtdoor Roelof » 23 Aug 2015, 09:34

Afgelopen week heb ik me op het voorstel draadje voorgesteld.
Omdat er begrijpelijk om foto's gevraagd werd, hierbij dus een aantal foto's van ons "projectje" :lol:

Wees niet verbaast, het is echt iets wat van scratch opgebouwd moet worden en waar we (vriendin en ik) zeker niet aan begonnen waren als we alles wat we nodig gaan hebben gewoon bij de reguliere leveranciers tegen normale prijzen zouden moeten inkopen.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik via m'n werk enorm veel kan regelen, zoals alle isolatie, elektra (inclusief ontwerp en aanleg), leidingwerk, betimmering enz, enz.
Natuurlijk zullen er ook veel dingen zijn welke wel gewoon besteld en betaald moeten worden en dat zal zeker ook wel eens tegen vallen maar dat weten we van te voren.

We hebben eerder 2 polyester casco's rigoureus aangepakt, 1e was een Glastron speedboot en 2e een kajuit bootje van 7,5 meter. Dit waren ook slopertjes en hebben uiteindelijk hun weg naar het water toch weer teruggevonden :D

Het is nu een woodcore romp geworden met een "self made" aluminium opbouw.
Zo te zien is er aan het maken van de opbouw veel zorg besteed en het geeft de indruk dat het iemand is geweest die vaker (vakkundig) met aluminium bezig is geweest.
Echter het silhouet ziet er niet uit en omdat ik ook niks met aluminium heb, gaat dit er zeker af.
De DAF 575 die er in ligt heeft lang (8 jaar) niet gedraaid, dus dat is nog afwachten. Als deze uit elkaar zou moeten doe ik het meeste zelf maar vervanging is ook een optie omdat er toch wel veel vermogen in staat voor een bootje van 10 meter.

Afijn, alles op z'n tijd.
Het gaat in elk geval een langdurig project worden, het is zeker niet zo dat we de boot "met stoom en kokend water" zo snel mogelijk gereed willen hebben. Het gaat er om dat het leuk is om te doen en het zit zeker niet op onze rug.
We hebben dan ook geen tijdschema en / of financiële planning ...... we zien wel :mrgreen:
De mensen die dit draadje gaan volgen zullen dan ook een lange adem moeten hebben, we kunnen alleen in het weekend aan het project werken en als we andere verplichtingen hebben gaat dat voor.
Nu dus eerst de foto's:

De eerste bezichtiging:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Transport:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met bijzondere dank aan de chauffeur, er was bizar weinig ruimte om in te draaien :shock: , om de stempels te zetten moesten er gaten in het hek gemaakt worden :idea:
Ik weet zeker dat er veel chauffeurs zijn die hier nooit aan waren begonnen :!:

Afbeelding
De nieuwe "thuishaven"

De eerste schoonmaak en alles er uit slopen
Afbeelding

Afbeelding

Zoals gezegd, hebben we geen tijdsplanning en "To do" lijst.
We werken voorlopig eerst op een logische volgorde, dus eerst het restand meubilair er uit gesloopt, een betonvloertje onder de (vermeende) douce verwijdert en alle huid doorvoeringen (en dat zijn er nog al wat :shock: ) verwijdert.
Er zijn een paar spanten rot, en hoewel het woodcore is, geen polyester / hout (de sterkte komt uit het polyester) gaan we de slechte houten delen toch vervangen.
Voorlopig concentreren we ons op het repareren en waterdicht maken van de romp (er zin ook nog een vorst scheur in de boeg :roll: ).
Daarna de schroefas er uit en zien wat dat is,
dan vaarklaar maken dus motor en stuurmachine
Maar dan zijn we zeker in 2016 of verder.

Hierbij de eerste rotte plek
Afbeelding

Tot zover eerst even.
Dit weekend andere verplichtingen dus geen boot.

Nog even een paar vragen:
- wie herkent deze boot? (naar verluid komt het uit Amsterdam en is varend over het Ijsselmeer naar Drenthe gekomen)
- wie heeft een idee mbt de bouw werf / merk en eventueel bouwjaar?

Hoor graag

Wordt vervolgt,

Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Dit gaat wel even duren....

Berichtdoor quichot » 23 Aug 2015, 10:15

Laat ik het zo zeggen: je kiest niet de gemakkelijkste weg, maar je motto getuigt van veel ervaring op dit gebied!
Ik kan je helaas niet helpen bij de identificatie, ik herken het niet, en ik vaar toch al zo'n 38 jaar in de regio Amsterdam. Zit er nergens meer een sticker van Binnenwaterbeheer (nu Waternet)? Dan kon je daar navraag doen op basis van het unieke nummer.
Onderwaterbelijning en motorvermogen doen vermoeden dat het om een extreem schip gaat.
Die spaghetti bij de motor!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Dit gaat wel even duren....

Berichtdoor Roelof » 23 Aug 2015, 12:03

Idd, niet de makkelijkste weg maar dat zal in m'n bloed zitten. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een hobby heb gehad waarbij ik iets kocht en er zonder werk klaar mee was (als ik wel zo'n hobby heb gehad heeft het geen indruk gemaakt want ik weet er niks meer van :D ).

Behalve een slecht afleesbaar motornummer heb ik nog niks kunnen ontdekken waarmee ik iets kan onderzoeken.

Ik ga proberen het motornummer na te trekken, misschien kom ik dan bij de bouwer uit maar als de motor er pas later ingezet is, lost ook dat niks op.
Wie weet krijg ik een goed recept voor spaghetti :D :D :D , want het ziet er idd. niet uit.

De bedrading is nog een ding maar ik heb van meet af aan m'n twijfels gehad:
- overbemeten (dus aannemelijk dat de motor is dicht geslipt (verglazing) door teveel onderbelast gedraaid te hebben)
- lang stilgestaan
- een enorm hoog "houtje touwtje" gehaalte.

Binnenkort zal ik eens met een endoscoop in de cilinders kijken, als dat verroest is (wat me niet zal verbazen) gaat de DAF er zo wie zo uit. Lijkt het goed dan gaat er eerst een paar liter WD 40 in.
Klinkt vreemd maar ik heb de ervaring dat dit (met veel geduld) alle koolstof van de zuigers en veren losmaakt en verwijderd en tegelijkertijd goed werkt als tijdelijke conservering.

Groet
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Dit gaat wel even duren....

Berichtdoor rogier schaapman » 23 Aug 2015, 15:06

dat is wel een mooi project zo te zien daar ben je wel een poosje druk mee zo te zien
maar dan heb je uit eindelijk ook wat
rogier schaapman
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 22 Aug 2015, 11:38
ligplaats:
info:

Re: Dit gaat wel even duren....

Berichtdoor Davidos » 23 Aug 2015, 15:36

Zo hee, wat een project! Gaaf.

Wel mooi als je de ruimte hebt om 't neer te zetten en om er rustig aan te knutselen. En ook nog wat dingen kunt 'regelen'.

Soms verwonder ik me er over, als ik dit soort foto's zie, dat er boten zijn die echt varen, het echt blijven doen, zonder te zinken of in de fik te vliegen. Wat een onwijs slordige installatie zeg, bizar gewoon. Maarja, hier valt zeker wat van te maken!

Ik denk dat het een snelvarend iets is, als ik die romp zo zie. En dan heb je de pk's van zo'n motor wel nodig. Dus om er een licht torretje in te zetten lijkt me niet zo een plan. Een kijkoperatie en indien niet volgeroest, een startpoging (na de nodige nieuwe olie, filters etc) lijkt me slim.

Maar, ik zou beginnen om te testen of de romp nog wel goed is. Woodcore is prima maar rottenwoodcore zou me toch niet zo aanspreken.

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Dit gaat wel even duren....

Berichtdoor Roelof » 23 Aug 2015, 20:39

Bedankt voor de reakties.

@ Rogier:
geduld zullen we zeker moeten hebben, ik denk 4 tot 5 jaar, mijn vriendin zegt 5 tot 7 jaar :D
De waarheid ligt (hopelijk) in in het midden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

We zien wel, het is leuk om te doen en als het uiteindelijk klaar is hebben we in elk geval een boot zoals wij het willen.

@
Davidos:
- De ruimte valt helaas tegen op dit moment, de werf waar we liggen is weliswaar maar 3 km van huis maar ze zijn niet open als wij dat graag willen :mrgreen:
Misschien gaan we binnenkort verhuizen, dan kunnen we de boot bij huis leggen en heb ik een garage als werkplaats. dat zou enorm schelen maar het blijft een hobby, geen noodzaak.
- Wat betreft snelheid / vermogen zou het wat mij betreft wel iets minder mogen. De rompsnelheid ligt op zo'n 13,5 km / h, dus dat zou met +/- 60 pk kunnen.
Om daarna nog iets "extra" te hebben is 70 pk genoeg denk ik. Dan draait de motor bij normale snelheid zo'n 80 %, de meest economische belasting en het beste voor de motor. Als je dn iets meer nodig hebt, kun je altijd nog gas bijgeven.
Dat is tot zover ik nu ben, als ik dichter bij de voortstuwing kom kan er nog van alles veranderen natuurlijk ;)

ROTTENWOODCORE :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :D :D :D :D :D
Die ga ik voordragen bij het internationale "scrable comitee" !!!

Denk er net zo over< daarom tot maar vervangen wat we weten en ontdekken (gaatjes boren)< om zeker te zijn dat het eindresultaat goed is.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Dit gaat wel even duren....

Berichtdoor jano » 23 Aug 2015, 21:17

Goed bezig, ik zie nog maar weinig mensen die dit net als ikzelf als een uitdaging zien
hou me maar op de hoogte op het forum vindt het leuk om te zien hoe niets "iets" word
jano
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 03 Apr 2014, 21:58
ligplaats: schiedam
info:

Re: Dit gaat wel even duren....

Berichtdoor Davidos » 23 Aug 2015, 21:38

Roelof,

Gelukkig kun je er om grinniken! Laat maar weten als ze het goedkeuren haha...

Lijkt het maar zo, of heeft die voorste hijsband bij het tillen de kielbalk vervormd? (omhoog gedrukt onder het gewicht)

En zie ik daar geintegreerde tanks in het vlak? Brrr. Goed inspecteren!

Qua snelheid doelde ik met snelvarend op de vorm van het onderwaterschip: ik denk dat dit wel eens kan planeren!

Als dat zo is ben je die 13,5km/h zo voorbij.

Echt een mooi project, ik ga het volgen!

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Dit gaat wel even duren....

Berichtdoor Roelof » 23 Aug 2015, 22:34

@ Davidos
Nee, gelukkig geen geïntegreerde tanks.
Waar je op doelt is een gevormde uitstulping in de kiel.
Van binnen helemaal open van voor tot de schroefas en in het midden staat de motor er overheen.

Mogelijk zit er in de rare achterkant een tank Afbeelding,
dit moet ik nog onderzoeken maar er zijn geen aansluitingen hier naar toe en het is leeg (gaatje geboord :) )

Misschien gaat dit er in de toekomst wel vanaf en wordt het vervangen wordt voor bv. een vuilwatertank met een model wat beter past, maar dat is nog ver weg ;)
Blijf natuurlijk wel zitten met de "tunnel" voor het schroefwater, die loopt door dit deel heen.
Voor ik hier iets mee ga doen hoop ik dat ik meer info over deze romp krijg, dan kan ik ook beter begrijpen wat en waarom het is zoals het is.
Veel vraag tekens, een leuke puzzel en vooral veel te doen, zowel in de praktijk als op de achtergrond :D

De vervorming waar je op doelt zie ik nu ook op de foto, hier is niks mee loos.
Denk dat dit iets van fotografisch / optisch bedrog is oid.
In elk geval gaan we alles nalopen op rottigheid, vervorming en scheuren.
Zelf denk ik dat er potentieel in het casco (romp) zit maar alles heeft serieuze aandacht nodig.

Wat betreft snelheid, planeren wil ik in elk geval niet, kracht om bv stroom opwaarts te kunnen is iets anders natuurlijk.
Dit is op dit moment nog ver van ons af, tegen die tijd ga ik beslist adviezen op het forum vragen en mijn persoonlijke contacten om raad vragen.
(dan praten we ook over één van de delen waar ik weinig of niet uit mijn contacten kan putten ;) )

Groet,
roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Dit gaat wel even duren....

Berichtdoor Davidos » 23 Aug 2015, 22:46

Afbeelding

Ik dacht dat dat een tank was, maar mijn fantasie is te levendig denk ik :)

Greetz,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten