verlengen van mijn schuit

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: verlengen van mijn schuit

Berichtdoor Klaas » 26 Dec 2013, 01:12

Bericht door klaas » zo 05 aug 2012, 15:16

nee hoor dat valt wel mee, is zelf nog wat ligt, maar dat komt omdat ik de opstaande rand heb weggelaten.
anders was een 6 of 7 tonnertje geweest.
heb je nu een streekerschuit met de zelfde lengte praat je snel al over 8 tot 10 ton schuiten.
klinkt erg raar mischien maar ga meer eens rekenen men ging te roden en lade de houten kisten vol in, de houten kist weegt van zich zelf ook al een 2 a 3 kilo, of nat nog wat zwaarder, men lade de kisten ruim vol en hadden een gewicht van rond de 25 kg.
er gingen vol zoon 200 a 300 kisten aan boord vol.
ga nu uit van een gemiddeld gewicht van ongeveer 28 kg, ga uit van een lading van 250 kisten dan zit je al aan 7 ton. en dan heb je het dus over een gemiddelde lading.
had je nog boort over ook.
en dan was de boel al uitgezocht en schoon voor de veiling. men nam het zelfde aantal of meer mee net gerooid maar dan waren de kisten ff zwaarder en voller, en moet je gauw al rekenen een 30kg per kist.
moest een tuinder er vanaf dan lade hij door tot de rooie rand.
met kool maakte dat niet veel meer uit, maar aardappelen rekend wat makkelijker, daarmen kool los lade tijdens de oogst.
er is ook menig schuitje te zwaar beladen ondergegaan :cry: . want ja een paar kg meer moet ook kunnen,en anders kon het net niet meeen moest er extra gevaren worden.
zo zijn er ook best een aantal schuitschippers verdronken. zo ook een vader van een oud werkgever van mij. Deze had ook in een 8 tons schuit bijna 9 ton geladen. kreeg een onverwachtse donderbij op zijn kop en met een overbaladen schuit en een stortbui aan water begon de schuit water te maken. de beste man probeerde nog aan lager wat te geraken om zijn lading te redden, helaas was deze beslissing dodelijk daar bij de manouvre de schuit kapseisde en hij onder de lading terecht kwam.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten