Urwin6 - Sequana

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Urwin6 - Sequana

Berichtdoor urwin6 » 19 Mrt 2015, 18:53

Zoals ik in mijn voorsteltopic al had gezegd heb ik eind vorig jaar een opknapper gekocht. Deze moet compleet opgeknapt worden.

Zoals op de foto's te zien is, zitten er wat roestplekken rond de ramen, hier heeft hij ook water naar binnen gelekt, dus een groot gedeelte van het houdwerk binnen in de boot was in zeer slechte staat, zo slecht dat we besloten hebben het er uit te slopen en te vervangen. Doordat er dus voor langere tijd water naar binnen was gelekt was de staat onder de vloer ook niet al te best meer.

Omdat foto's meer zeggen dan woorden, hier een aantal progressie plaatjes tot nu toe.:

Hier hebben we de boot net opgehaald.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier begint het dan altijd mee
Afbeelding


Meteen begonnen met slopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oude pijp van de wc er uit. Aangezien er toch een nieuwe wc in komt
Afbeelding

Boegschroef en stutpaal
Afbeelding

Stutpaal word er uit gehaald, aangezien deze gigantisch in de weg zat.
Afbeelding

Afbeelding

groot luik in de vloer gemaakt onder de dinette, zodat we daaronder ook de roest konden behandelen
Afbeelding

Gat in de bodem waar eerst de paal zat
Afbeelding

de motor
Afbeelding

Al het hout wat rot was, er uit gehaald
Afbeelding

Afbeelding

Na veel schuren, borstelen en behandelen, Eindelijk de eerste laag primer er op. In totaal zitten er nu 3 lagen primer en 2 lagen bilgeverf op.
Afbeelding

Afbeelding

Ook om de ramen helemaal vrij gemaakt van hout, lijm en roest. En vervolgens in de primer gezet
Afbeelding

Nieuw stuk hout om maat gemaakt. Het timmerwerk is begonnen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook hier nieuwe houten delen in gezet, het oude was nog niet verrot maar mooi was het ook niet meer
Afbeelding

Een nieuwe toiletpot met pomp van Jabsco gekocht.
Afbeelding

Toen het weer wat mooier begon te worden, eerst het onderwaterschip helemaal schoon gemaakt.
Afbeelding

Nieuwe huiddoorvoor voor het aanrecht
Afbeelding

Nieuw luik op maat gezaagd
Afbeelding

Onderwaterschip eerst alle kale plekken in de primer gezet, en vervolgens de hele onderkant voorzien van twee lagen primer
Afbeelding


De keukenkastjes zijn ook weer bijna klaar
Afbeelding

Tussendoor zetten we ook wel eens even iets in de lak
Afbeelding

Bank gerepareerd, de bovenste plaat was ook niet heel netjes meer, dus ook meteen maar vervangen
Afbeelding

Wc even passen, voor het boren van de nieuwe gaten.
Afbeelding

Onderwaterschip voor de eerste keer in de verf gezet. In totaal zitten er nu 4 lagen verf op. Bovenop de eerder genoemde primer
Afbeelding

Nieuwe aluminium anodes er onder. De oude waren nog niet helemaal afgeschreven. Maar ik vond het wel zo mooi om ze te vervangen.
Afbeelding


Voorlopig ben ik dus nog regelmatig in de boot te vinden. Ik hou jullie op de hoogte.
urwin6
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 17:13
ligplaats: Heerenveen
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor aquanaut » 19 Mrt 2015, 19:17

Zoals ik in je openingspost al aangaf,

Mooi project!
Je pakt het grondig aan.

We volgen dit soort projecten met interesse!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor pascall » 19 Mrt 2015, 19:31

Hier nog eentje, ja pak het grondig aan dit beloofd veel goeds!
Blijven posten dan kunnen we het mooi blijven volgen!

Veel bouwplezier en ook welkom hier op het forum.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor Blacktoppie » 19 Mrt 2015, 19:55

pffff wat een project. ik dacht dat ik veel werk aan de boot had.

goed bezig hoor..
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor JerryR » 19 Mrt 2015, 21:23

WOW compleet uitgeleefd! groot contrast met buiten en binnen! leuk project om te volgen! ga zo door! :D

ik zou de zekering van de boegschroef ook iets anders monteren. deze kabelschoenen zitten wel heel dicht op het vlak.
Laatst gewijzigd door JerryR op 19 Mrt 2015, 21:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor FrankM » 19 Mrt 2015, 21:29

Altijd leuk om te zien. Ben met hetzelfde bezig, onze Waterland compleet gestript tot casco en nieuw aan het opbouwen, echt alles nieuw.
Leuke hobby......................... :D


Groeten
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor jano » 19 Mrt 2015, 23:24

Dit zie ik graag
zie er erg mezelf in
wij kochten altijd met heel veel plezier en enthousisme een opknapper, kwamen er helemaal blij mee naar de thuishaven en daar begon de familie die ons opwachtte altijd spontaan te huilen wat heb je nou weer gekocht
als je zelf weet wat je kunt , en je hebt dromen en twee rechterhanden dan is het een groter plezier dan naar een werf gaan en zeggen " doe mij maar die witte "
De passie is niet alleen het varen met je bolletje in de zon , maar ook de winters met -12 graden onder je schip
goed bezig, hou ons op de hoogte
jano
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 03 Apr 2014, 21:58
ligplaats: schiedam
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor urwin6 » 21 Mrt 2015, 22:48

Ik ga jullie zeker op de hoogte houden, dat gaat helemaal goed komen.

Het is een hoop werk, maar gelukkig sta ik er niet alleen voor. Ik krijg namelijk heel veel hulp van mijn vader en opa. Zij hebben zelf ook een boot. Ik heb het dus niet van een vreemd. Mijn vader heeft een Proficiat 935 en mijn opa een Pedro van 10 meter als ik me niet vergis. Ook de beide broers van mijn vader hebben een boot, namelijk een Schottel en een Hooveld.

Wat ik nog niet in mijn "to do lijstje" had gezet is: vervangen van de bekabeling. Dit is namelijk heel slecht angelegd. En aangezien ik er nu mooi bij kan, pak ik dat ook meteen mee.
Er is altijd gevaren met maar 1 accu, wat natuurlijk prima kan. Maar later hebben ze er een extra accu in gezet voor alleen de boegschroef. Deze stond ook voorin de boot naast de boegschroeftunnel. Deze accu heb ik daar nu weg gehaald, en die komt straks naast de andere accu te staan. Ik wil dan een accus gebruiken als startaccu en de andere voor de rest.

Ook de zekering van de boegschroef is ondertussen verplaats.

Even een update van wat er afgelopen dagen gedaan is:

- Wc is nu echt bijna klaar, afwerklatjes etc geplaatst. Dus volgende week kan alles in de lak.
- Kastje boven het aanrecht is nu bijna klaar. Alleen de deurtjes moeten nog gemaakt worden. Hier komen schuifdeurtjes in. Het idee is om dit ook volgende week klaar te hebben
- Onder het bed in de punt ben ik begonnen met het maken van een vloertje, zodat we daar straks makkelijk boodschapen o.i.d. kunnen gaan bewaren. Het is de bedoeling dat ook dit komende week afgerond word.
-Ondertussen is mijn vriendin thuis bezig met het lakken van de tafel. Deze heeft ze eerst helemaal kaal gemaakt, en staat nu voor de tweede keer in de lak.

Ik zal binnenkort wel weer even wat foto's posten zodat jullie er weer meer een beeld bij krijgen.
urwin6
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 17:13
ligplaats: Heerenveen
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor Basher » 22 Mrt 2015, 02:12

C h a p e a u :!:
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor urwin6 » 04 Jun 2015, 10:03

Het word wel weer even tijd om dit weer even een update te geven. Afgelopen weken ben ik veel uurtjes aanwezig geweest op de boot. Ik ben met name heel lang bezig geweest het het schuren en plamuren van de opbouw. En natuurlijk het timmeren, schuren en lakken van de voorkajuit.
Maar uiteindelijk was het dan zover, de boot kon te water. En dat is eergisteren gebeurd. Natuurlijk zat het weer ontzettend tegen. Maar alles is goed gekomen.

Natuurlijk heb ik afgelopen veel foto's gemaakt. Deze zal ik zsm hier even posten. Met een wat uitgebreider verhaal.
urwin6
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 17:13
ligplaats: Heerenveen
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten