Urwin6 - Sequana

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor urwin6 » 10 Jun 2015, 15:16

Iedereen bedankt voor de leuke reacties!

@JerryR: onder de vloer heb ik er eerst voor gezorgd dat alles goed droog was. Eerst met een oude doek En vervolgens heb ik er een paar oude kranten overheen gelegd. Zodat daar het laatste vocht in kon trekken. Die heb ik twee nachten laten liggen. Toen het allemaal droog was heb ik het eerst nog even goed ontvet.
Toen ben ik met een hamer gaan slaan. Zodat alle roest goed los kwam. Dit is ook meteen een goede test om te kijken of het materiaal nog dik genoeg is. Als je er deuken in slaat of je slaat er gaten in. Dan zou ik er even een nieuw stukje inlassen. Daarna even de stofzuiger er bij langs. Anders zie je niet meer wat los en vast zit. Vervolgens ben ik met een hamer en beitel gaat tikken. Een bikhamer zou ook kunnen. Maar die had ik niet voor handen. Net zo lang tot er helemaal niks meer los springt qua roest. Dan maak je het allemaal weer goed schoon. En toen ben ik nog even flink in de weer geweest met een staalborstel.
Natuurlijk daarna weer schoon gemaakt en ontvet. Vervolgens heb ik er een dikke laag owatrol op gesmeerd. Dit heb ik laten drogen. Daarna heb ik er een paar dikke lagen grijze primer opgezet. En daar overheen nog 2 lagen bilgeverf van epifanus. Zowel primer als bilgeverf 1component.

Om de roest weg te krijgen zou zandstralen ook een hele goede optie zijn ipv boenen met een staalborstel. Heb enige nadeel is dat je dan over 48 jaar nog steeds overal straalgrid vandaan haalt.
urwin6
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 17:13
ligplaats: Heerenveen
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor urwin6 » 14 Jun 2015, 20:30

Zo, nog twee nachtjes werken en dan heb ik vakantie. Komende zaterdag varen we uit. En we hebben nog geen exacte route gepland. Maar dat maakt het juist leuk vinden wij.
Maar voordat we weg kunnen zijn/waren er nog een paar kleine dingetjes die moesten gebeuren, zoals de mast aansluiten, motorruimte isoleren aangezien de motor toch wel redelijk wat lawaai bleek te maken, koelkast bestellen en plaatsen, ruitenwissers plaatsen, en nog een aantal kleine dingetjes die ik tegen zou komen.

Omdat ik overal nieuwe kabels naartoe heb getrokken, heb ik ook meteen de stekker op het dak voor het toplicht vervangen voor een nieuwe. Dus daar moest de mast ook weer op aangesloten worden. Een relatief klein en simpel klusje, maar het moet wel even gebeuren.
En het geeft altijd een goed gevoel als het lampje dan gaan branden, zodat je zeker weet dat je alles goed hebt aangesloten.
Afbeelding

Vorig weekend zijn we dus voor het eerst een weekendje weg geweest met de boot. Dit was dus ook het grote test weekend. Aangezien het de enige weekend zou zijn voor de vakantie. Maar dit weekend kwamen we er dus ook achter dat de motor toch wel redelijk wat lawaai produceerde bij hoger toerental. Dus heb ik de motorruimte toch maar weer geisoleerd.
Afbeelding

Ook heb ik vorige week een nieuwe absorptie koelkast besteld. deze zou dinsdag binnen moeten komen. Dus dan ook meteen even monteren.
Dan zijn er nog een paar kleine dingetjes die ik wil doen voor de vakantie. Zoals een grof brandstoffilter plaatsen, en 2 ruitenwissersplaatsen. De oude motortjes waren niet heel geweldig meer. Dus heb ik er even nieuwe besteld.
Ook heb ik nog een cadautje gekregen welke ik wil gaan monteren, namelijk een acculader.
Afbeelding
urwin6
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 17:13
ligplaats: Heerenveen
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor aquanaut » 14 Jun 2015, 21:13

Ziet er allemaal netjes uit hoor!
Alleen zou ik die MK isolatie met ander materiaal doen.
Dit eierdoppenschuim isoleert nauwelijks en valt na verloop van tijd als snot uit elkaar.
Daarbij neemt het vloeistof op (olie, diesel) en is daardoor extreem brandgevaarlijk.
Als je dan met het juiste materiaal aan de slag gaat plak dit dan ook over de spantjes in het staande gedeelte.
Fijne vakantie!
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor urwin6 » 15 Jun 2015, 16:37

Ik ben het met je eens dat het niet de meest ideale manier van isoleren is. Maar aangezien ik komende zaterdag al op vakantie ga zat er een beetje haast bij. En dit had ik nog liggen.
Komende winter ga ik de stuurhut, motorruimte en onderschip aanpakken. Dus dan wil ik inderdaad ook goede en duurzame isolatie in de motorruimte hebben. Maar ik moet nog even uitzoeken hoe en wat ik wil. Tips zijn uiteraard welkom.
urwin6
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 17:13
ligplaats: Heerenveen
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor patrick1969 » 09 Jul 2015, 01:00

Respect! Fijn hè als je weet hoe je dit allemaal moet aanpakken. Dikke pluim voor het resultaat!
patrick1969
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 07 Jul 2015, 20:52
ligplaats:
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor Roelof » 23 Aug 2015, 07:32

Geweldig zoals jullie het aanpakken !
Ben zelf nieuw op het forum en zag dit topic nu pas en blijf het zeker volgen.

Mbt geluid is isolatie van de motor zou misschien je dreunplaatjes kunnen lijmen, in elk geval op het stalen gedeelte rond de motor.
Dit kan behoorlijk schelen in de resonantie.
Het is simpel aan te brengen (zolang de ruimte toegankelijk is).

Voor de verticale delen en het luik kan ik even navragen wat de beste oplossing is, hier kom ik nog even op terug.

suc6 en veel plezier.

Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor Roelof » 24 Aug 2015, 14:50

Heb vandaag even navraag gedaan bij de isolatie boer hier op de werf mbt isolatie van de verticale delen en het luik.
Hij adviseert om steenwol in te naaien in siliconen doek.
Dit doek is hitte bestendig en neemt geen olien op.

Het kan vastgezet worden op lijm pennen of eventueel kun je drukknopen oid gebruiken, dan blijft het altijd verwijderbaar.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor urwin6 » 28 Okt 2015, 18:05

Iedereen bedankt voor de leuke reacties, en uiteraard de tips! :D

Het is bijna weer zo ver, na een seizoen lang volop genoten te hebben, gaat de boot bijna weer het droge op.
Als ik de urenteller mag geloven, hebben we alleen dit jaar al 250 vaaruren gemaakt. Dus we hebben hem goed gebruikt afgelopen zomer.
Ondertussen is de hele boot weer leeg, alle kussens, gordijnen, potten, pannen etc. staat allemaal weer thuis opgestapeld te wachten op het volgende seizoen. In de boot heb ik een aantal vochtvreters gezet, en heb ik drinkwatersysteem en wc doorgespoeld met drinkwaterantivries. En de uitlaat doorgespoeld met gewone antivries koelvloeistof. Hij is dus vorstbestendig.
Binnenkort zal hij dus weer gehezen worden, en word hij weer vervoerd naar de loods waar ik vorig jaar ook geschilderd heb. Hier kan hij nu de hele winter binnen staan.

De plannen voor komende winter zijn:

- Al het lakwerk afmaken, zodat ook echt al het houtwerk er weer als nieuw uitziet
- Hier en daar nog wat afwerklatjes monteren
- opbergmogelijkheden creëren in stuurhut
- Koelklast inbouwen
- complete stuurhut compleet afwerken, opknappen en lakken.
- reling aanpassen. Deze staar nu achter de opboeiing. Deze komt er op te staan. Naast dat ik het niet mooi vind, is het ook niet praktisch.
- motorruimte isoleren
- Onderwaterschip van nog een paar lagen coating voorzien, en vervolgens antifouling.
- Davits monteren ( hopen dat ik tegen een mooi setje aanloop )
- En ik hoop de kabelbesturing te vervangen door hydraulisch.


Dat is de voorlopige lijst. Wellicht word deze nog uitgebreid. Maar dat zullen jullie dan hier wel lezen.

Dan hier nog even een fototje, gemaakt door mijn moeder. Hier waren we samen onderweg naar de thuishaven. Een mooi moment om wat foto's van elkaars boot te schieten.
Afbeelding

En ik ben blijkbaar vergeten om foto's van het eindresultaat van binnen te posten. Dus bij deze: :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
urwin6
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 17:13
ligplaats: Heerenveen
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor urwin6 » 05 Apr 2016, 19:41

Zo, hoog tijd om dit topic weer even een flinke update te geven. Zo stil als het in dit topic was, zo druk waren we bij de boot. :P

Al in oktober ging de boot het water weer uit, om vervolgens weer op de kar vervoert te worden. Dit jaar heb ik er voor gekozen om het meteen maar binnen neer te zetten, dan kon ik mij in ieder geval niet laten tegen houden door het prachtige weer. Ahum..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier binnen heb ik alle ruimte om de boot heen. Ik heb een rolsteigertje tot mijn beschikking, hiermee kan ik helemaal om de boot heen komen. :D

Allereerst ben ik dit keer begonnen met het onderwaterschip. Deze kon nog wel een paar laagjes gebruiken voordat de antifouling er op zou komen.
Afbeelding

Daarnaast ben ik begonnen met het lakwerk wat vorig jaar is blijven liggen. Zoals het plafond in de voor kajuit, en boven het bed. Ik ben dit jaar iets minder fanatiek geweest met het schieten van foto's dus heb alleen een paar van het plafond in de voorkajuit.
Hier de eerste keer:
Afbeelding
En het resultaat:
Afbeelding

Omdat ik vorig jaar niet genoeg tijd had om de hele boot te schilderen, heb ik het maar opgesplitst in twee keer. Vorig jaar hebben we de opbouw geschilderd. En dit jaar gaan we het onderschip plus de reling schilderen.
En dat betekend eerst heel veel schuren:
Afbeelding

De reling stond om een of andere reden bevestigd achter de opboeiing, Totaal onpractisch natuurlijk. Want je kan er nooit bij om goed schoon te maken, en vuil hoopt zich juist daar op. Ook met schilderen was het een rot hoekje.. En daarbij is het ook nog een niet mooi in mijn ogen. Dus we hebben besloten de reling op de opboeiing te plaatsen. :D
Eerst het buisje er af, deze maakt plaats voor een dikkere buis.
Afbeelding

De dikkere buis:
Afbeelding

En de reling aangepast:
Afbeelding

En vervolgens in de primer gezet.
Afbeelding
Dit was de eerste keer primer. Daarna nog een paar keer geprimerd voor een goede laag dikte.

En natuurlijk de oude pootjes weg geslepen. De kale plekken daarna ook meteen in de primer gezet.
Afbeelding

Ook de dieseltank moest er uit. Onder de tank was het nog nooit goed in de verf gezet, en dat was ondertussen gaan roesten. Ook wilde ik de binnenkant van de tank schoonmaken. Hiervoor was tot nu toe nog geen mogelijkheid. Dus we hebben er een gat in gezaagt, en maken er een deksel op die er ook weer af kan zodat ik hem zo nu en dan even goed kan schoonmaken.
De plek waar de tank stond. Eerst helemaal roestvrij gemaakt, en vervolgend in de owatrol en daarna in de primer.
Afbeelding

De tank, waar ik net een gat in gezaagt heb
Afbeelding

En het begin van het nieuwe deksel
Afbeelding

En dan nog een paar kiekjes van het afhandelen van het timmerwerk hier en daar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er is dus nog een hoop te doen.
-tank klaarmaken en weer plaatsen
-een hele hoop lakwerk
-reling schilderen
-onderschip schilderen
-onderwaterschip in de antifauling
-extra bergruimte maken in de stuurhut.
-alles wat we nog meer tegen komen

De planning is om rond de pinkster weer het water in te gaan.

En! nog een kleine update, afgelopen week een paar davits gekocht!
Afbeelding

Komende tijd zal ik proberen om zo vaak mogelijk wat te posten, zo blijven jullie ook op de hoogte. :D
urwin6
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 17:13
ligplaats: Heerenveen
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor varg » 05 Apr 2016, 20:20

Hard gewerkt! Dank je voor het posten, ik blijf graag meelezen!
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten