Urwin6 - Sequana

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor broekie » 05 Apr 2016, 21:39

Ik kan aan de foto's zien dat je georganiseerd te werk gaat.
Opgeruimde schone werkplekken. Goede voorbereiding door grondig schuren en primer te zetten.
Resultaat is dan zoveel beter en blijft langer goed.
Uiteindelijk is netjes werken sneller dan prutsen, je doet het in een keer goed en hebt plezier van het resultaat.

Wordt een mooi schip met leuke lijn erin.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor gast » 05 Apr 2016, 21:46

Keurig hoor, en altijd mooi als je overdekt aan het werk kan.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor vuuren1 » 05 Apr 2016, 23:47

Gaat goed komen maar wat een werk als je een leuke oude boot aanschaft.
Valt altijd tegen maar er staat gelukkig een recente motor in, dat scheelt veel.

Succes en leuk dat je updates blijft plaatsen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor urwin6 » 23 Mei 2016, 12:29

Iedereen bedankt voor de leuke reacties, het is inderdaad een hele hoop werk. Maar dan heb je ook wat.

Eindelijk weer wat tijd om dit topic up te daten. Afgelopen weken al mijn vrije tijd gestopt in de boot. Veel schuren, plamuren, afplakken en schilderen. Helaas ook wat tegenslagen gehad waardoor het allemaal weer extra tijd ging kosten. Vandaar dat ik mijn planning om er rond de pinkster weer in te gaan ook niet gered heb.
Maar het is dan eindelijk zo ver. De boot gaat komende donderdag weer te water. :D

Mijn hele lijstje met to do's is afgewerkt, en omdat plaatjes veel meer zeggen dan woorden:

- De extra bergruimte in de stuurhut is gerealiseerd door luikjes te maken achter de leuning van de bank. Hiervan heb ik helaas geen foto.

- De davits die ik gekocht had, moesten natuurlijk wel bevestigd kunnen worden. Dus ik heb even wat stukken ijzer gehaald, en mijn opa heeft daar een paar mooie steunen van gemaakt. Vervolgens heb ik ze een paar keer in de primer gezet.
Afbeelding

- Ook de reling en opboeiïng hebben we eerst twee keer in de primer gezet, en vervolgend twee keer in de epifanus 1comp lak.
Afbeelding
Afbeelding

- Toen de reling klaar was, kon de rest in de lak. Ook hier dezelfde kleur wit van epifanus 1comp. gebruikt. Eerst leek het er helemaal niet mooi op te zitten, veel bellen en sinaasappelhuid. Maar uiteindelijk is het heel mooi opgedroogd! Hier waren we net klaar met de eerste keer:
Afbeelding
Afbeelding

- Na de tweede laag moesten de strepen er nog opkomen. Na veel meten, en afplakken, hebben we met z'n 3en besloten dat het er uiteindelijk mooi recht op zat. en zijn we begonnen met het schilderen van de blauwe strepen. En dit is dat het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

- Ook de gangboorden moesten weer in de antislip gezet worden. Ook hier heb ik antislip van epifanus gebruikt.
Afbeelding
Afbeelding

- Tijdens het drogen hier en daar nog wat in de lak gezet.
Afbeelding

- Tankmeter geplaatst. Zoals te zien is zijn we nog niet klaar met lakken. Dit ziet er opzich nog redelijk uit. Dus word na het seizoen weer aangepakt.
Afbeelding

- Motorruim weer schoon gemaakt en helemaal in de bilgverf gezet. Motor moet nog even afgestoft worden, en moet nog even een beurtje hebben. Nieuwe isolatie heb ik nog niet dus tot die tijd blijven de noppen er zitten.
Afbeelding

-De tankt zit er weer in. Voor de vul en ontluchtingslang heb ik heb huiddoorvoeren in de tank gezet. Dit omdat we de huidige pijpje er af moesten slijpen omdat hij er ander niet uit kon. Ook zitten er ondertussen nieuwe slangen op.
Afbeelding

- En omdat ik er nu nog mooi bij kon met de trap, heb ik de davits ook meteen gemonteerd. Deze heb ik eerst thuis een aantal keer in de verf gezet.
Afbeelding

- Het enige wat er nog moet gebeuren voor de te water lating, is de naam er op plakken. Deze ligt al klaar!
Afbeelding

Komende donderdag gaat de boot dus weer het water in. Daarna moet de motor nog even zijn onderhoudsbeurtje hebben, en kunnen we beginnen met het poetsen van de binnenkant zodat de kussen, gordijnen, etc. er allemaal weer in kunnen.
Woensdag zal ik de opbouw nog even poetsen en in de wax zetten. en komt uiteraard de tent er weer op.

Wanneer hij in het water ligt met het mastje er weer op, maak ik wel weer even een totaalplaatje. :D
urwin6
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 17:13
ligplaats: Heerenveen
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor FrankM » 23 Mei 2016, 21:26

Prachtig !!

Veel plezier ermee !

Grtz
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor urwin6 » 06 Jun 2016, 12:33

Hierbij nog even een totaalplaatje. Hopelijk heb ik binnen kort weer een foto van de boot van wanneer we varen. :D

Afbeelding
urwin6
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 17:13
ligplaats: Heerenveen
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor Molenkruiser » 06 Jun 2016, 15:09

Ziet er fantastisch uit.
Ik ben ook onze boot aan het opknappen,maar zo professioneel als jij ben ik niet.
Afgelopen winter heb ik het interieur aangepakt, en wil na het zomer seizoen de romp etc aanpakken.
De boot heeft namelijk nog de kleuren van de verhuurder (vorige eigenaar), en wil graag volgend jaar met een fris en nieuw uiterlijk het ruime sop kiezen.
Ik hoop dat onze boot er ook zo netjes uit gaat zien als jullie boot.... complimenten

Jaco
Molenkruiser
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 10 Okt 2015, 19:19
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor urwin6 » 13 Jul 2016, 00:50

Bedankt voor je compliment!
En heel professioneel ben ik ook niet. Ik heb gelukkig wel hulp van mijn vader en opa. Zij hebben veel ervaring met boten.
Wat ik wel geleerd heb is dat je niet te snel moet willen. Neem overal goed de tijd voor. Dan komt het goed :D


De eerste 50 draaiuren zijn alweer een feit voor dit seizoen, en de vakantie moet nog beginnen.
Ondertussen heb ik een omvormer (350W) geplaatst + stopcontacten. En heb ik nog een mooie RVS toeter geplaatst. Ik had er niet een, en naast dat het (volgens mij) verplicht is, ben ik er achter gekomen dat het ook heel handig kan zijn. Zo heb ik nog al eens last van niet oplettende zeilers ( die kleine huur zeilbootjes ) of mensen in een sloep (vaak ook huur). Maar ook lag ik al een paar keer voor een brug waarbij een bordje stond: toeteren voor brug bediening. Dat is toch vrij lastig zonder toeter.
Dus mochten jullie een boot tegen komen met een ADHD toeteraar, dan ben ik het, ik heb namelijk nog wat in te halen :P
urwin6
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 17:13
ligplaats: Heerenveen
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor varg » 13 Jul 2016, 07:55

urwin6 schreef:
Dus mochten jullie een boot tegen komen met een ADHD toeteraar, dan ben ik het, ik heb namelijk nog wat in te halen :P


Probeer je in te houden, toeter alleen naar mede-forumleden.
Mooi resultaat! Complimenten en bedankt voor het verslag.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor vuuren1 » 13 Jul 2016, 21:00

Heel goed bezig! Ziet er keurig uit.

1 Bemerking:
Op de foto van de motor zie ik niets van een beluchter of iets wat er op lijkt.
De motor lijkt vrij laag te staan en als het punt van waterinjectie in de uitlaat nabij of onder de waterlijn zit zal op een keer de motor met buitenwater vollopen en dat wil je niet.
Als het injectiepunt onder de waterlijn zit of komt is er een statische druk op de zeewaterpomp en als de impellor niet 100% afdicht val je in de prijzen..

Dan moet er een beluchter in het buitenboordwater systeem worden opgenomen.
Toch kan een beluchter ook vervuilen en dienst weigeren en daarom moet de buitenboordafsluiter altijd dicht worden gezet na het stoppen van de motor.

Verder uitsluitend complimenten voor je werk!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten