Urwin6 - Sequana

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor varg » 04 Jun 2015, 10:18

heerlijk, we genieten van je foto's en verslagen. We wachten in spanning af.
Namens velen,
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor urwin6 » 08 Jun 2015, 15:35

Zoals beloofd hier het vervolg van de verbouwing. En natuurlijk de foto's die daarbij horen.

Omdat het kastje boven het aanrecht ook niet heel mooi meer was, hebben we dat er ook uit gesloopt. En hebben we er wat nieuws voor in de plaats gemaakt. Ook hier weer eerst alle roest verwijderd en een paar keer in de primer gezet. Vervolgens de balkjes er tegenaan gelijmd en geisoleerd.
Afbeelding

Daarna begint het betimmeren weer.
Afbeelding

Tussendoor heeft pake (opa) de nieuwe pijpjes voor de wc er ingelast. En heb ik deze vervolgens weer in de primer gezet.
Afbeelding

Afbeelding
Daarna nog een paar keer in de primer. En aan de onderkant natuurlijk nog een paar keer in de verf.

Omdat natuurlijk alles los is geweest, hebben we voor de zekerheid eerst de wc-deur even gepast voordat we alles definitief vast zouden zetten. Gelukkig paste deze nog.
Afbeelding

Hier hebben we een plateautje gemaakt voor de wc.
Afbeelding

Ook heb ik een vloertje gemaakt voor in de punt onder het bed.
Afbeelding

Tussendoor heb ik hier en daar weer wat in de lak gezet. Wanneer ik ergens een paar uurtjes over had.
Afbeelding

Het weekend erna zijn we begonnen met het er in hangen van het nieuwe plafond. Mijn vader had nog een partij van deze latjes liggen, wat precies genoeg bleek te zijn voor deze boot.
Afbeelding

Zoals ik ook al eerder vermeld had, ging alle massa via het schip. En omdat ik dit niet wilde, heb ik nu overal dubbele draden heen getrokken. Naar alle lampjes in het plafond, mast, navigatieverlichting, ruitenwissers en drinkwaterpomp lopen nu een rode en een blauwe 2,5 kwadraad.
Naar de boegschroef heb ik nu 2 50 kwadraad kabels liggen, ipv 1 25 kwadraad.
Afbeelding

Toen het weer wat mooier begon te worden, heb ik het zeil van de boot af getrokken zodat ik het dek kon gaan schuren.
Afbeelding

Dus, schuurpapier op de haakse slijper, bril op, oorkleppen op, mondkapje op, en gaan!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan is na een paar uur afzien, vegen en afblazen met perslucht dit het resultaat.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het plafond is ondertussen ook bijna klaar:
Afbeelding

En zijn we begonnen met het frame waar de schuifdeurtjes in komen.
Afbeelding

Toen ik toch moest wachten tot de lijm droog was, en buiten het weer was omgeslagen, ben ik maar even onder in de kiel bezig gegaan bij de motor. Onder de motor was namelijk wel in de primer gezet toen er een nieuwe motor in werd gezet. Maar vanaf de keerkoppeling tot de achterkant niet. Met resutlaat dat het was gaan roesten. Dus eerst weer even roestvrij gemaakt en in de owatrol gezet.
Afbeelding

En toen dat droog was, een paar keer in de primer gezet. Hiervoor moest ik wel mijn arm op drie plekken breken, maar het resultaat mag er zijn.
Afbeelding

Toevallig kregen we daarna weer een paar dagen mooi weer, en die heb ik gebruikt om de opbouw te schuren.
Afbeelding

Afbeelding
Zoals te zien is werd de fotokwamliteit van mijn telefoon er niet beter op. Net als de rest van de telefoon. Dus een paar dagen later maar een nieuwe gehaald. Dus vanaf dat moment werden de foto's weer beter.

Ook was ik ondertussen wel een beetje klaar met het weer.. Contstant kon ik niks aan de buitenkant doen, omdat het niet lang genoeg droog zou blijven. Dus toen werd het tijd om de boot binnen neer te zetten.
Afbeelding

In de stuurhut, heb oude vinyl om de ramen weg gehaald en een paar keer in de primer gezet.
Afbeelding

Na heel veel schuren, had ik helaas toch een paar kale plekken gemaakt. Deze dus eerst maar in de 2comp. primer gezet.
Afbeelding

En ondertussen heeft mijn vader een nieuw stukje plaat tegen het muurtje geplakt.
Afbeelding

Omdat er dus totaal geen ventilatie in de boot zat. Heb ik een gat in het dak gezaagd voor een padestoel.
Afbeelding

Afbeelding

En dan eindelijk, na zoveel schuren, primeren, plamuren, schuren, primeren, schuren, nogmaals plamuren en schuren, kon hij eindelijk in de verf! Samen met mijn vader hebben we even een paar uurtjes ons best gedaan, en dan is dit het resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Je ziet het kleurverschil tussen boven en onderschip nu wel heel erg. Daar moet ik dit seizoen maar even doorheen bijten, want het onderschip en reling worden pas volgend jaar geschilderd.

Drinkwaterpomp aangesloten
Afbeelding

De plaat boven het stuur in de de stuurhut, was ook in zeer slechte staat. Dus deze er toch maar uitgehaald. Dat was maar goed ook want daaronder zaten nog behoorlijke roestplekken. Deze meteen behandeld en in de owatrol en vervolgens weer een paar keer in de primer.
Afbeelding

Afbeelding

Tussendoor ook bezig met het aansluiten en mooi wegwerken van de electra.
Afbeelding

Afbeelding

En het lakwerk gaat ook gewoon door.
Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe naam er op. Wat groter dan de vorige. Want dat was echt te klein vond ik.
Afbeelding

Toen we uiteindelijk voor de tweede keer geschilderd hadden, kon ik beginnen met de gangboorden. Deze eerst een paar keer in de primer gezet.
Afbeelding

Ook hebben we een nieuwe plaat op maakt gemaakt voor in de stuurhut. En in de lak gezet.
Afbeelding

Afbeelding

WC aangesloten:
Afbeelding

Electra aangesloten en een massaschakelaar geplaatst.
Afbeelding

Afbeelding

Ook hebben we weer nieuw vinyl ronde de ramen geplakt. En de ramen er weer ingezet.
Afbeelding

Op het dak het een en ander gemonteerd en aangesloten.
Afbeelding

En natuurlijk de tent er weer op.
Afbeelding

Afbeelding

Nog even de gangboorden in de antislip gezet:
Afbeelding

Navigatieverlichting werkend gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Toen nog even vinyl op de vloer gelegd:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de dag erna zou hij het water in. Het weer werd steeds slechter. Het begon steeds harder te waaien. Maar toch zijn we met de boot naar de jachthaven gereden. Daar aangekomen, durfde de havenmeester het eingelijk niet aan om te takelen ivm de wind. Maar uiteindelijk toch maar wel gedaan.
Afbeelding
We hebben hem eerst wel bij de kraan laten liggen tot de wind weer was afgenomen zodat het hem in alle rust tussen de palen konden varen.

's Avonds zouden mijn vriendin en ik meteen alle kussens en andere spulletjes naar de boot brengen. Zodat we het weekend meteen even konden varen. Maar eenmaal bij de boot aangekomen, kwamen we tot de ontdekking dat de ramen regenwater binnen lieten. En niet tussen het staal en de lijst. Maar bij het kitrandje tussen het glas en de lijst. Dus ik baalde ontzettend. De kussens hebben we weer mee naar huis genomen. En de volgende dag ben ik meteen begonnen met het eruit peuteren van de oude kit. 's Avonds over weer nieuwe kit in gedrukt. En toen was het gelukkkig allemaal waterdicht.
Laatst gewijzigd door urwin6 op 08 Jun 2015, 20:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
urwin6
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 17:13
ligplaats: Heerenveen
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor urwin6 » 08 Jun 2015, 15:48

Toen de ramen dus dicht waren, hebben we de kussen en gordijnen naar de boot gebracht. Ik heb de mast er op gezet en de motor een grote beurt gegeven. Want we wilden wel even een weekendje weg met het mooie weer dat voorspeld was.
En dat is ook precies wat we gedaan hebben. Vrijdag avond zijn we vertrokken en gister avond waren we weer terug. De motor heeft in totaal 12 uren gedraaid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En voor een paar mooie plaatjes even volgas gevaren.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Natuurlijk is hij nog lang niet klaar. In november gaat de boot er weer uit, en gaat hij meteen naar binnen. Dan word de stuurhut en de complete motoruimte aangepakt. En word het onderschip en reling geschilderd. En ik wil eigenlijk de kabelbesturing vervangen door hydraulische besturing. En er zullen ongetwijfeld meer kleine dingetjes bij komen.
Maar dat zullen julie hier dan allemaal wel lezen. Ik blijf natuurlijk gewoon doorgaan met posten.
urwin6
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 17:13
ligplaats: Heerenveen
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor Blacktoppie » 08 Jun 2015, 16:30

goed bezig geweest hoor.. daar ziiten een hoop uurtjes in..
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor urwin6 » 08 Jun 2015, 18:12

Daar zitten zeker een hele hoop uurtjes in. Het voordeel is dat ik in ploegen werk. En dus wel redelijk veel vrije tijd heb. Maar het afgelopen half jaar heb ik dan ook echt al mijn vrije tijd er in gestoken. Maar nu kan ik voorlopig eerst wel weer genieten.
urwin6
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 19 Mrt 2015, 17:13
ligplaats: Heerenveen
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor peter jansen » 08 Jun 2015, 20:30

Zeer mooi resultaat. Top gedaan!
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor broekie » 08 Jun 2015, 21:30

Vakkundig werk. Daarom prachtig scheepje.
Leuk dat je vader ook meewerkt.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor wollie visscher » 08 Jun 2015, 22:08

Knap gedaan, ziet er goed uit.
Schip gaat weer Jaren mee.
Goeie en behouden vaart .

wollie v
Gebruikers-avatar
wollie visscher
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 18 Apr 2015, 15:04
ligplaats: Zwarsluis
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor Freebird » 09 Jun 2015, 23:14

Mooi werk!
Gebruikers-avatar
Freebird
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 05 Jun 2015, 22:30
ligplaats: Leur
info:

Re: Urwin6 - Sequana

Berichtdoor JerryR » 10 Jun 2015, 07:08

ziet er allemaal perfect uit! zie allemaal bekende plaatjes :shock: hoe heb je al die roest op het vlak aangepakt? kwa schoonmaken en wat voor verf'? ik ga eerdaags de motorruimte doen, daar zit een bakje wat het schroefwater opvangt daar zit ook aardig wat roest.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten