Polyester verf

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Polyester verf

Berichtdoor Jan Huibers » 16 Feb 2015, 16:18

Voor zijdeglans moet je de temp van de boot EN de omgevingstemp laten zakken naar 5 graden, als je dan begint met schilderen zet je een stel kachels IN de boot alvast aan... Dan zet je alle verf, dan wacht je tot de laatste halen volledig uitgevloeid zijn en dan gooi je de temp naar de 20 graden ofzo.. Dan zie je geen roller-aanzetten die je waarschijnlijk bij de 1e poging wel zag, en er zat zeker ook een best sinaasappelhuidje op? Komt door de toevoeging van materingsmateriaal aan de hoogglans om daar zijdeglans van te maken. Heel lastig schilderen is dat.

Ik sta zelf ook binnen in een loods, maar die is onverwarmd. Dus heb ik een grote tent over de boot heen gezet en daarbinnen speel ik op dezelfde manier met de temperatuur... Te koud tijdens het opzetten, wachten tot de vloeitijd voorbij is (die duurt langer door de lagere temp en wordt dus ook superglad alsof het spuitwerk is) en dan voor het echte uitharden hoge temperaturen harteren.

Ons forumlid Basher stond zaterdag ook even te zweten in de tent :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Polyester verf

Berichtdoor predikant » 16 Feb 2015, 18:45

Ik hoor het al. Allemaal ervaren klussers. Mijn bootje ligt gewoon in de achtertuin en ik moet wachten op waremer weer.
Tussen de 10 en de 15 kan toch wel?
predikant
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 16 Nov 2014, 17:05
ligplaats: Zaandam
info:

Re: Polyester verf

Berichtdoor Marie Christina » 16 Feb 2015, 19:48

Prima tempetatuurtje.
En liefst bewolkt weer.
Direkt zonlicht is no-no .
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Polyester verf

Berichtdoor FrankM » 17 Feb 2015, 07:33

Zohee jan, dat is een hele gebruiksaanwijzing............die heb ik nergens kunnen lezen.
Gezien het feit dat de IJssel zelf mededeelde dat alleen spuiten een goed resultaat gaf, maar voor hoogglans gekozen.
Spuiten was bij mij geen optie.
Staat nu mooi in de verf.
Romp is marineblauw, ook hoogglans.
Zeer makkelijk te verwerken, ondanks een moeilijke kleur, je ziet alles.



Prima spul die verf !

Groeten Frank
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Polyester verf

Berichtdoor Jan Huibers » 17 Feb 2015, 13:50

@Frank, ik hoop volgende week of dit weekend een foto te kunnen uploaden van een matzwarte romp in 2k.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Polyester verf

Berichtdoor Marie Christina » 18 Feb 2015, 08:52

Matzwart?
Mooi!
Op een werk boot, zeker?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Polyester verf

Berichtdoor Jan Huibers » 18 Feb 2015, 19:18

Marie Christina schreef:Matzwart?
Mooi!
Op een werk boot, zeker?


De Sirius (zie website) krijgt een compleet nieuw jasje aangetrokken. Van de kiel tot dak zowat of helemaal kaal geweest en nu aflakken.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Polyester verf

Berichtdoor Jan Huibers » 22 Feb 2015, 20:04

Zoals beloofd een foto van de Sirius zoals die er nu bij staat:

Afbeelding

Ik ben nog niet helemaal tevreden over de matheid, even overleggen of er meer materings-materiaal door kan en minder harder. Door het verhogen van het materings-materiaal smeert het wel moeilijker, maar doordat er minder harder ingaat vloeit het weer langer en daarbij komt dat de harder ook verantwoordelijk is voor de lichte glans die er nog is.

Alles wat je ziet op de foto is kaal geweest :? Alles vanaf de grond weer opgebouwd met ZF Primer, epoxyplamuur, weer primer en 3 laklagen...
Ook het onderwaterschip is kaal geweest, echt blank staal. Dan 4 lagen Primacon en alle lassen, kiel en boeg en hekschroeftunnel 6x primacon. Intussen 3 lagen antifouling en daar komen nog 2 lagen bij op de 1e halve meter vanaf de waterlijn, de tunnels en roer...

Nu nog het blauw 2x lakken en de romp 2x in de matzwart en dan alles opbouwen buiten, en het hele interieur aan houtwerk een laklaag.
Temperatuur in de tent hou ik op ongeveer 15/20 graden, als ik verf snel wil laten uitharden dan 40 graden.
Laatst gewijzigd door Jan Huibers op 22 Feb 2015, 20:34, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Polyester verf

Berichtdoor henkvd » 22 Feb 2015, 20:08

aardig kaal

Zie niets !
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Polyester verf

Berichtdoor Jan Huibers » 22 Feb 2015, 20:11

henkvd schreef:aardig kaal

Zie niets !


Het plaatsen van een foto via tinypic wilde weer eens niet... Als ik een grotere als dit erop wil zetten krijg ik een melding dat het te groot is :shock:
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten