Een "De Ruitertrawler"? Is waarschijnlijk De Ruiter Hardingsveld. Ze hadden ook een filiaal in Hoogeveen, zit nu
straalbedrijf Bouwman. De botenkraan is er nog steeds en wordt ook nog gebruikt omdat er geregeld nog een schip komt om gestraald en geverfd te worden, vaker nieuw trouwens.
Ik heb daar in de 70er jaren een half jaar mogen werken. Naast schepen gingen ze toen zeecontainers verbouwen tot woonunits compleet met inrichting. Die zouden ingezet worden op boorlocaties in arabische landen. Daar zijn volgens mij 20 tot 40 van gemaakt en daarna was het afgelopen.
De schepen die in Hoogeveen gebouwd werden gingen naar Hardingsveld om afgetimmerd te worden, maar er waren plannen om ook dat in de toekomst in Hoogeveen te gaan doen en daar werd al een begin mee gemaakt. Ik herinner me dat ik nog met een plafond en een vloer in een sleepbootje bezig ben geweest. Of jouw schip uit Hoogeveen komt betwijfel ik want volgens mij waren de jachten die daar gebouwd werden meestal omstreeks de 18 meter. Ik meende gelezen te hebben dat hij van 1978 was, toen was ik daar al weg dus als hij er weg komt heb ik hem niet gezien.
Bejakruiser schreef:En denk je dat er veel plamuur op zal gaan? Lijkt mij namelijk erg lastig om dit te schatten, of hoe heb je dat gedaan? Dit ivm het bestellen van de benodigde plamuur om niet tijdens de klus zonder te zitten maar ook niet te veel over te houden. Ik heb het nu zelf ook moeten schatten maar vond dat erg lastig en heb er ook geen reken voorbeeld voor gevonden vandaar de vraag.
Ik herinner me dat er speciale plamuurploegen kwamen om de schepen te plamuren en afhankelijk van hoe strak het schip was en hoe goed ze konden plamuren gingen er soms honderden kilo's plamuur op.
Groet, Jack.