yanmar 3gm30

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: yanmar 3gm30

Berichtdoor Wim Niessen » 30 Apr 2012, 17:32

Bejakruiser schreef:Nou dat is fijne service dan... Dat had ik niet van hem verwacht.
Maar heb je het ondertussen wel op kunnen lossen, of is het nog niet afgehandeld?


Ik wacht al zeker 21/2 maand op simpele contrastekkers en hier al ettelijke keren om gevraagd. Tja, zoiets is ook wel heel erg moeilijk.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: yanmar 3gm30

Berichtdoor henkvd » 01 Mei 2012, 21:46

@ Wim, al kreeg je maar een antwoord met wanneer, dan is het begrip een stuk beter dan pure onwetendheid of het ooit nog komt, mail is in dit soort gevallen niet het juiste medium, bellen, dan maar als lastig ervaren worden.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: yanmar 3gm30

Berichtdoor Wim Niessen » 02 Mei 2012, 20:42

Ondanks de negatieve ervaringen is vandaag dan mijn motor door de leverancier in bedrijf gesteld en alles er om heen gecontroleerd. Moet enkele kleine dingen aanpassen: motor staat onnodig hoog op de steunen; er zit een knik in de uitgang van de beluchter en de gaskabel vanaf de buitenstuurstand staat te strak. Verder is tijdens de proefvaart gebleken dat de motor niet op toeren komt (2400 in plaats van max. 3000) en dus zal de schroef aangepast moeten worden. Nadere details hierover komen nog. Was wel een heerlijk gehoor om na meer dan een jaar weer het geluid van een motor te horen.
Mijn boot was uitgevoerd met een kettingbesturing waarop een graad of acht speling zat. Gevolg: je bent continue aan het grote wiel aan het draaien. Vorig jaar hydraulische besturing geinstalleerd (en nu pas mee gevaren) maar het is een wereld van verschil.

Maar de stekkertjes....heb ik nog steeds niet. Saillant detail: het zijn in zekere zin bijzondere stekkers. Ik heb ze via via besteld en had ze binnen een dag in huis!!!
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: yanmar 3gm30

Berichtdoor Bejakruiser » 02 Mei 2012, 21:16

Fijn om te horen dat het langszaamaan weer goed komt.
Veel vaar plezier gewenst dit seizoen!
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: yanmar 3gm30

Berichtdoor vuuren1 » 25 Dec 2013, 16:57

Bericht door vuuren1 » wo 02 mei 2012, 22:21

Wim Niessen schreef:
Ondanks de negatieve ervaringen is vandaag dan mijn motor door de leverancier in bedrijf gesteld en alles er om heen gecontroleerd. Moet enkele kleine dingen aanpassen: motor staat onnodig hoog op de steunen; er zit een knik in de uitgang van de beluchter en de gaskabel vanaf de buitenstuurstand staat te strak. Verder is tijdens de proefvaart gebleken dat de motor niet op toeren komt (2400 in plaats van max. 3000) en dus zal de schroef aangepast moeten worden. Nadere details hierover komen nog. Was wel een heerlijk gehoor om na meer dan een jaar weer het geluid van een motor te horen.
Mijn boot was uitgevoerd met een kettingbesturing waarop een graad of acht speling zat. Gevolg: je bent continue aan het grote wiel aan het draaien. Vorig jaar hydraulische besturing geinstalleerd (en nu pas mee gevaren) maar het is een wereld van verschil.

Maar de stekkertjes....heb ik nog steeds niet. Saillant detail: het zijn in zekere zin bijzondere stekkers. Ik heb ze via via besteld en had ze binnen een dag in huis!!!



Wim,


Ik had ook gezien dat de steunen vrij hoog stonden maar dat is geen echt bezwaar (het kan inderdaad iets beter).

Van de schroef had ik gehoopt dat je met wat meer toeren zou uitkomen maar dat was een gok en mede afhankelijk van het schip.
Achter een vergelijkbare motor hebben we een schroef gezet van 18x12 en dat viel binnen de normen. Het was wel een kleiner schip.
Jouw schroef heeft meer spoed en het was te voorzien dat het daarmee gokken was of het acceptabel zou zijn.

Ik heb geen knik in de uitgang van de beluchter waargenomen, zag er m.i. toen goed uit (op dat gebied ben ik heel erg precies omdat hevelen een dure aangelegenheid kan worden).
De gaskabel is een kwestie van afstellen zodat het hendeltje aan de motor tegen de stationair aanslag komt.
(meestal zet ik er een extra trekveer aan om dat hendeltje goed terug te trekken, de interne veer is nogal zwak)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: yanmar 3gm30

Berichtdoor Wim Niessen » 25 Dec 2013, 16:57

Bericht door Wim Niessen » do 03 mei 2012, 10:08

Wim,

Ik had ook gezien dat de steunen vrij hoog stonden maar dat is geen echt bezwaar (het kan inderdaad iets beter).

Van de schroef had ik gehoopt dat je met wat meer toeren zou uitkomen maar dat was een gok en mede afhankelijk van het schip.
Achter een vergelijkbare motor hebben we een schroef gezet van 18x12 en dat viel binnen de normen. Het was wel een kleiner schip.
Jouw schroef heeft meer spoed en het was te voorzien dat het daarmee gokken was of het acceptabel zou zijn.

Ik heb geen knik in de uitgang van de beluchter waargenomen, zag er m.i. toen goed uit (op dat gebied ben ik heel erg precies omdat hevelen een dure aangelegenheid kan worden).
De gaskabel is een kwestie van afstellen zodat het hendeltje aan de motor tegen de stationair aanslag komt.
(meestal zet ik er een extra trekveer aan om dat hendeltje goed terug te trekken, de interne veer is nogal zwak)





Hans,
De knik zit op een plaats die nauwlijks zichtbaar maar goed voelbaar is. Het aansluiten van de elektra van de motor op de bestaande instrumentenpanelen heeft geen enkel probleem opgeleverd (ik begrijp dus nog steeds niet het negatieve advies van de leverancier om dit vooral NIET te doen). De motor ga ik wat lager zeten maar dit alles doe ik pas als ik terug ben van een rondreis van drie weken - op eigen gelegenheid - door Turkije.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: yanmar 3gm30

Berichtdoor vuuren1 » 25 Dec 2013, 16:58

Bericht door vuuren1 » do 03 mei 2012, 20:12

Goeie reis Wim!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: yanmar 3gm30

Berichtdoor sinty » 25 Dec 2013, 16:58

Bericht door sinty » do 03 mei 2012, 20:41

wat een gedoe allemaal wim maar gelukkig nu de goede vooruitzigten en genieten van de vacantie ben een paar dagen wezen varen nu en gisteren teruggekomen, alles blijkt goed te functioneren gelukkig hoop dat ik dit hoofdstuk kan afsluiten en eindelijk eens aan andere dingen kan gaan beginnen, wand eerlijk is eerlijk zolang t motorisch en technisch niet in orde is heb ik geen zin om andere dingen te doen aan de boot ik vind de aandrijving en de techniek eromheen belangrijker dan een strak geverfd voordekje of zoiets
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: yanmar 3gm30

Berichtdoor laserdevil » 25 Dec 2013, 16:58

Bericht door Laserdevil. » vr 04 mei 2012, 17:17

sinty:
Vanmorgen door den haag gereden met de vrachtwagen , en warempel ik zag wat bekends liggen.
Ligt jou scheepje aan de verheeskade?
Dan val je op met jou kleuren tussen de witte en bruinkleurige (roest) scheepjes.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: yanmar 3gm30

Berichtdoor sinty » 25 Dec 2013, 16:58

Bericht door sinty » vr 04 mei 2012, 17:32

dat klopt ! :)
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten