Vita Nova

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Vita Nova

Berichtdoor Jan Huibers » 10 Sep 2014, 20:44

Gigaklus, maar je pakt het erg goed aan!!

Mag ik vragen wat je achtergrond is?
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Vita Nova

Berichtdoor peter jansen » 10 Sep 2014, 23:02

@ Marcel:

boven de waterlijn en onder de waterlijn is hij helemaal afgeplamuurd met rijplamuur. boven water zit het er dusdanig strak en goed op dat ik dit voorlopig zo laat. aan de binnenzijde van het schip is er boven de waterlijn geen enkel slecht staal gevonden. dus die klus bespaar ik mij nog even. als straks alle werkzaamheden onder water gebeurd zijn dan wordt hij gestraald en in de epoxy gezet. daarna weer af plamuren en dan nog diverse lagen epoxy enz. enz.

@ Jan Huibers:

dank voor je reactie! wat bedoel je precies met achtergrond? wat ik in het dagelijks leven doe voor werk?
opleiding als elektricien genoten en daarna in de klimaatbeheersing terecht gekomen. al snel in aanraking met zowel elektra als mechanisch dus. ook water, gas en koeling kwam op mijn pad. nu werk ik al weer ruim 5 jaar op het marine bedrijf in den helder. dit is de werf waar alle marine schepen onderhoud krijgen. voor dit onderhoudsbedrijf werk ik nu. mijn werkzaamheden bestaan op dit moment voornamelijk uit radarsystemen en dan wel de mechanische kant hiervan.

ik ben eigenlijk nergens bang voor en duik overal in, ik vind techniek geweldig en wil graag weten hoe en waarom. gaat vaak goed en soms ook eens fout maar zo werkt het volgens mij altijd. zie vaak een klus als uitdaging en kan niet stil zitten.
(in de tussentijd/wintertijd heb ik mijn fiat 00 ook weer gerestaureerd en op de weg gezet haha)
Afbeelding

maar goed dat terzijde :roll:
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Vita Nova

Berichtdoor peter jansen » 19 Okt 2014, 21:06

dacht zal er weer eens wat foto's bij plaatsen
Afbeelding

Afbeelding
voorberwerking met schuurmachine, slijptol en slijptol met schuurschijf er in.

Afbeelding
gangboorden in de owatrol-menie

Afbeelding
de kuip. in middels is hier ook al veel veranderd.

Afbeelding
van voor tot achter in de owatrol met menie.
mijn schoonvader hier op de foto. hij vervloekt mij wel eens met de hoeveelheid verf die ik gebruik.
een veelgenoemde opmerking is dat het schip straks zinkt door het gewicht van de verf haha


Afbeelding
Opbouw in het wit.

Afbeelding
bestellingen worden genoteerd!

Afbeelding
wintertent gemaakt.


tot zo ver weer even!
Laatst gewijzigd door peter jansen op 28 Nov 2014, 13:03, in totaal 2 keer gewijzigd.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Vita Nova

Berichtdoor pleysant » 20 Okt 2014, 20:49

Wat een prachtig schip word dat!!!!!!!!!!!

Vrg.Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Vita Nova

Berichtdoor peter jansen » 22 Okt 2014, 13:31

hartelijk bedankt Ed. we doen ons best!
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Vita Nova

Berichtdoor JerryR » 23 Okt 2014, 21:06

Dat gaat rap! Gaat helemaal goed komen!
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Vita Nova

Berichtdoor peter jansen » 23 Okt 2014, 22:29

dat gaat rap valt wel mee hoor jerryR... dit zijn de foto's in chronologische volgorde. op dit moment is het scheepje al een heel stuk verder, maar voor de goede orde plaats ik alles zo veel mogelijk op rij. anders wordt het een verhaal van heen en weer.... :D
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Vita Nova

Berichtdoor peter jansen » 05 Nov 2014, 14:49

Zo. maar weer eens wat foto's plaatsen op mijn vrije woensdagmiddag. naar de boot gaat niet. mijn vrouw is geopereerd en kan nog niet veel zelf.
hier een overzicht van de salon en kuip. een rommeltje. de motorfundatie van de oude motor er uit geslepen. op de tweede foto staat nog een klein stukje.

Afbeelding

mijn god wat zat dat vast. en met de slijptol, zware hamer en diverse beitels toch stukje voor stukje van zijn plek gekregen. heb hier heel wat voor achteruit gebeden.

Afbeelding

daarna kon ik de RVS schroefas van 45mm van bijna 3 meter lang er uit trekken. heb hem nog steeds maar hij gaat voor oud ijzer. zal vast wel wat opleveren nog.

Afbeelding

daarna met de schraapstaal, slijptol en staalborstels alle oude verf roest en narigheid weghalen voor de eerste gang owatrol/menie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

uiteraard mocht de punt ook niet ontbreken van deze werkzaamheden. heerlijk al die klinknagels, hoekjes, spanten en wat al niet meer om dat allemaal roestvrij te krijgen en gereed te maken voor een eerste behandeling.

Afbeelding

ja en dan sla je nog op een verdacht stukje, en jawel een gaatje!. gelukkig staat de hele kiel op de nominatie om in zijn geheel te worden vervangen.

Afbeelding

ziet er weer gelikt uit na een eerste behandeling met owatrol/menie. ik word er blij van in ieder geval.

Afbeelding
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Vita Nova

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Nov 2014, 12:55

Ik weet niet hoe het met de rest zit..... Maar ik ben erg benieuwd naar het verdere verloop van dit toch wel grondige project. Tot dusver kan ik niet anders zeggen dat je goed bezig bent Peter!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Vita Nova

Berichtdoor peter jansen » 10 Nov 2014, 23:18

Bedankt jan!
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten