Vita Nova

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Vita Nova

Berichtdoor peter jansen » 07 Aug 2014, 16:34

hallo ik dacht laat ik ook eens een project pagina opstarten. ben als reeds 3 jaar onderweg met de restauratie van dit scheepje.
eerst maar eens wat foto's van hoe ik het scheepje aantrof:

Afbeelding

Afbeelding

na drie maanden in Warmond op de kant te hebben geklust, gaten gedicht en motor aan de praat zien te krijgen, zijn we naar den helder gevaren. wat een onderneming met een boot die totaal niet te vertrouwen was.
schoonvader en vader waren mee voor hand en span diensten.

Afbeelding

na deze trip (12 uur gevaren achter elkaar) aangekomen in t 'zand. ongeveer 5 kilometer voor eindbestemming bij straalbedrijf schouten in den helder. waar ik weer op de kant ging voor het echte werk.

Afbeelding

een foto van de motor. volvo penta B30 benzine 165 Pk. geen idee hoe lang hij al stil stond maar na olie wissel, impeller wissel en carburateur revisie ( een paar O ringen) heeft hij 12 uur geen klap verkeerd gedraaid.

Afbeelding

binnenkort meer info en foto's, ik heb er nog wel een paar haha!
Laatst gewijzigd door peter jansen op 19 Nov 2014, 23:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Vita Nova

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Aug 2014, 18:24

Altijd leuk of foto's te bekijken van zo'n project!! ;)
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Vita Nova

Berichtdoor elrenegado » 08 Aug 2014, 08:46

leuk en apart scheepje !
ben benieuwd naar het vervolg van de restauratie en de foto's natuurlijk.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Vita Nova

Berichtdoor gast » 08 Aug 2014, 21:27

Mooie boot.

Ga je hermotorisseren? (diesel is toch een fijner gevoel lijkt mij)
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Vita Nova

Berichtdoor vuuren1 » 08 Aug 2014, 22:20

In de basis een prima benzinemotor met Velvet keerkoppeling maar op de foto ziet het er erg rommelig uit.
Heeft aandacht nodig.

165 pk is absolute onzin, met 40-50 pk gaat het net zo hard en kost het een fractie van de brandstof.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vita Nova

Berichtdoor quichot » 09 Aug 2014, 17:09

Mooi scheepje! Het lijkt wel een voormalig dienstvaartuig van de douane of politie. Is het een Duits scheepje van origine?
Enorm geveegd onder water. Hans heeft gelijk: meer dan 50 pk heb je niet nodig om met dit bootje alles op te lopen wat je voor je neus krijgt.
Laat ons horen hoe of wat.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vita Nova

Berichtdoor peter jansen » 10 Aug 2014, 20:19

bedankt voor de leuke reacties allemaal. ik zal er nog veel meer foto's en verhalen op gaan plaatsen.

de motor komt niet meer terug in dit scheepje, sterker nog hij is al ruim een jaar geleden verkocht. we na een grondige aanpak..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik heb nu een 30 PK diesel met interkoeler op de kop weten te tikken.

Afbeelding

uiteraard krijgt deze diesel dezelfde behandeling als de Volvo. helaas zijn de onderdelen voor de diesel wat moeilijker te verkrijgen. dit moet allemaal uit Engeland komen.
de Volvo was als basis ook in een auto gebruikt dus daar is makkelijk aan te komen.

het scheepje is gebouwd voor een rijke tandarts uit Arnhem. voor zo ver ik weet is hij gebouwd naar Engels voorbeeld en had voornamelijk als doel te vergaderen met klanten dan wel collega's.

welke werf/bouwer het is geweest is niet te achterhalen tot zo ver. qua bouwtijd schat ik ergens vlak na de oorlog. hij is namelijk half geklonken en half gelast.
iemand die iets weet of denkt te herkennen mag uiteraard roepen!
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Vita Nova

Berichtdoor peter jansen » 10 Aug 2014, 20:40

even verder op de tijdlijn...

na 12 uur varen en diverse ontmaagdingen zoals een uur verkeerd varen op de kaag, sluizen, bruggen, noordzeekanaal enz enz aangekomen in t' zand. hier moest ik nog een dag blijven liggen omdat de afspraak met de kraan een dag later stond gepland. elke 2 uur de bilge pomp aan. dag en nacht.. dat was dus slapen op de wekker. mijn tijdelijke reparaties en tubes kit deden het op zich aardig maar zorgden toch nog voor enkele emmers water binnen. in totaal heeft hij dus drie dagen in het water gelegen. (langzaam zinkende haha) achteraf heb ik giga veel geluk gehad. de snelheidsmeter die in het vlak zat gemonteerd trok ik er bij demontage zo uit. er moest eigenlijk nog een splitpen in zitten. ( die hing in het motorruim maar ik had geen idee waarvoor die diende) ook pakte ik na enig aandringen de afsluiter van de oude keuken doorvoer af.

maar goed, hij stond weer droog en het grote slopen kon beginnen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

na veel stof, oud en verrot hout kwamen er nog wat plekken te voorschijn die waarschijnlijk al jaren geen daglicht meer hadden gezien.

Afbeelding
Afbeelding

niet lang daarna is de motor er uit gegaan. deze kon gemakkelijk door het grote dakluik getakeld worden met behulp van een heftruck.

Afbeelding
Afbeelding

en in een keer was er een giga gat.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Vita Nova

Berichtdoor peter jansen » 10 Sep 2014, 16:07

weer even een aanvulling op het onderwerp.

nadat alle techniek er zo goed als uit was begon het grote slijpen. veel slechte plekken die plaatselijk waren doorgerot door elektrolyse. er hing een RVS warmtewisselaar onder de boot voor de motor, en de anodes waren al een tijdje uitgewerkt zeg maar.

de hele buitenkant heb ik eerst bewerkt met een tercoo straler. dit om alle slechte plekken in het zicht te krijgen zodat we weten waar er werk zit.
Afbeelding

giga klus maar wel voldoening!

Afbeelding

Afbeelding

het lassen laat ik doen door een professionele lasser. onder water durf ik het niet aan. boven water lassen gaat mij prima af!

het verwijderen van de motorfundatie was nog een hels karwei. diverse platen, hoekjes en zware balken zaten er goed in gelast.

Afbeelding

bedenk net dat het verhaal erg snel gaat, haha. maar dit is al een aardige tijd. veel werk waarvan je later niets meer ziet of doorhebt.

ook ben ik begonnen met het krabben van het dak en de wanden aan de binnenzijde. hier zat voor jaren verf/menie en andere smeersel op. hier blind overheen gaan kon ik echt niet over mijn hart verkrijgen. dus oogkleppen voor en domweg gaan. een schraapstaal is avonden/dagen/weken mijn grootste vriend en vijand geweest.

maar na elke keer een paar vakken weer opgeleverd te hebben en in de menie met owatrol te hebben gezet is het leed weer snel vergeten.

Afbeelding
Afbeelding

tot zo ver maar weer.
volgende week maar weer een stuk schrijven en foto's plaatsen!
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Vita Nova

Berichtdoor Marcel010 » 10 Sep 2014, 20:29

Ja als je gaat beginnen komt je vaak meer werk tegen als je dacht.
Waarom boven de waterlijn ook niet met de Tercoo gewerkt, moet toch kunnen?
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten