Vita Nova

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Vita Nova

Berichtdoor Sixdanny » 11 Nov 2014, 10:12

Bravo, ziet er super uit, maar even terzijde wat is owatrol-menie ? Dé oplossing tegen roest?
Sixdanny
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:07
ligplaats:
info:

Re: Vita Nova

Berichtdoor JerryR » 11 Nov 2014, 10:41

Lekker werkje, maar wel eer van je werk zeker als je die gaten vind! ons scheepje is gemaakyt van gestraald en gemenied staal, en de binnenkant nogmaalg volledig in de meni gezet dit zit er al 40 jaar in en dat heeft echt geholpen want hij is nog als nieuw. dit gaat ook wel wee reven mee.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Vita Nova

Berichtdoor stentor950 » 11 Nov 2014, 15:09

Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Vita Nova

Berichtdoor peter jansen » 12 Nov 2014, 16:38

Sixdanny schreef:Bravo, ziet er super uit, maar even terzijde wat is owatrol-menie ? Dé oplossing tegen roest?


ik gebruik een mengsel van menie en owatrol. ik doe dit ongeveer in de verhouding 3 delen menie 1 deel owatrol. het grootste voordeel van de owatrol is dat het een goede conservator is en roest blokkeert, omzet naar vaste stof. als je er ooit eens mee werkt zul je zien dat het heerlijk smeert. je kunt dit product ook gebruiken om door alkyd verf heen te mengen. dan zul je zien dat de verf nog beter vloeit en meer glans krijgt. wel moet je er op letten dat je droogtijd ook langer is.

wel grappig dat owatrol nog steeds zo onbekend is bij de meesten.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Vita Nova

Berichtdoor vuuren1 » 13 Nov 2014, 00:36

Vroeger gebruikte ik altijd Owatrol, tegenwoordig alleen maar epoxy coatings.

Owatrol menie was vroeger oranje en bevatte lood, dat mag niet meer maar werkte uitstekend.
Op handmatig ontroeste staalplaat zou ik zelf pure Owatrol zetten, daarna eventueel primer en dan voldoende verflagen.

Roest behandeling met een één componenten systeem is alleen succesvol als het zoveel mogelijk kaal gemaakte staal minimaal 3 graden warmer is dan de omgevingstemperatuur, goed vetvrij is gemaakt en er voldoende laagdikte wordt aangebracht.

Bijna iedereen denkt dat je met een laagje of drie verf goed werk hebt gedaan maar dat klopt niet. De laagdikte is dan zodanig schaars dat de laag niet volledig gesloten is (er zitten per verflaag gaatjes in omdat er zomaar 70% oplosmiddel uit verdampt!).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vita Nova

Berichtdoor swblom » 13 Nov 2014, 09:47

Heeft er ook iemand ervaring met Owatrol CIP onder twee componenten verf?
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: Vita Nova

Berichtdoor peter jansen » 13 Nov 2014, 13:17

swblom schreef:Heeft er ook iemand ervaring met Owatrol CIP onder twee componenten verf?


die ervaring heb ik nog niet, ik kan je wel vertellen dat ik over de owatrol/menie begin met een primer van international interprime 198. deze primer is op basis van thinner. heel af en toe ben ik een oud stukje verf vergeten of lukte het niet om alles weg te krijgen en na de owatrol/menie behandeling deze primer er op gesmeerd. deze primer taste toch nog de oude verf aan die onder de owatrol/menie zat.

dus op zich kan de owatrol/menie wel wat hebben. maar twee componenten durf ik nog niet te zeggen.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Vita Nova

Berichtdoor peter jansen » 13 Nov 2014, 13:19

vuuren1 schreef:Vroeger gebruikte ik altijd Owatrol, tegenwoordig alleen maar epoxy coatings.

Owatrol menie was vroeger oranje en bevatte lood, dat mag niet meer maar werkte uitstekend.
Op handmatig ontroeste staalplaat zou ik zelf pure Owatrol zetten, daarna eventueel primer en dan voldoende verflagen.

Roest behandeling met een één componenten systeem is alleen succesvol als het zoveel mogelijk kaal gemaakte staal minimaal 3 graden warmer is dan de omgevingstemperatuur, goed vetvrij is gemaakt en er voldoende laagdikte wordt aangebracht.

Bijna iedereen denkt dat je met een laagje of drie verf goed werk hebt gedaan maar dat klopt niet. De laagdikte is dan zodanig schaars dat de laag niet volledig gesloten is (er zitten per verflaag gaatjes in omdat er zomaar 70% oplosmiddel uit verdampt!).


inmiddels zijn de meeste delen van mijn boot al meer dan 6 keer voorzien van een laag! dus ik denk dat dat wel goed zit!
met dank aan mijn schoonvader!
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten