Pagina 4 van 19

Re: ons project leeuwenschouw.

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2014, 22:39
door Amersfow
Vlgns mij moet je een echte reling maken (tot hoogte knie) of alleen een opstaand randje. Dit lijkt me vlees noch vis, en je kunt er lelijk over vallen.

Re: ons project leeuwenschouw.

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2014, 09:37
door elrenegado
ik zou die schuine kant dan direct door trekken naar beneden, dat kleine opstaande stukje kan je wel eens opbreken.

Of geen railing.
OP mijn boot is ook een railing geplaatst door de vorige eigenaar,
maar ik vind het gangboord er eigenlijk net te smal voor.

Re: ons project leeuwenschouw.

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2014, 20:37
door JerryR
De volledige railing wordt uiteraard tot de knie! En trek het schuine stuk door wil idd geen struikel punten.

Re: ons project leeuwenschouw.

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2014, 21:48
door JerryR
Vandaag het rvs van de railing opgehaald als bovenligger wordt het 30mm en de staanders 25mm.

Op naar de ervaringen met buigen en monteren.!

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-6PEUSHZA.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-KASROM6U.jpg

Re: ons project leeuwenschouw.

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2014, 00:22
door vuuren1
Wij leveren standaard geen zeerelingen omdat zoiets met op- en afstappen, afmeren etc. een obstakel is.
Goede en naar behoefte verhoogde dakrelingen zijn net zo veilig en hebben die nadelen niet.

(vooral wat oudere mensen of onzekere mensen willen absoluut geen kniehoge zeereling)

Re: ons project leeuwenschouw.

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2014, 08:28
door varg
ARBO (voor op land, ik weet het) wetgeving voorziet in een reling/leuning op 1 meter hoogte. Alles lager geeft niet altijd de veiligheid die men beoogt. Bij 50 cm begint een reling zelfs struikelgevaar op te leveren.
Bij het aanleggen en het doorhalen van lijnen is een reling wat lastiger.
Op een schip/boot met kinderen ligt alles natuurlijk anders. Voor een kind is een lage (50 cm) reling al een volwassen hulpmiddel, zeker als er een netbespanning wordt gehanteerd.
Ben het geheel met Hans van Vuuren eens, bij het ontwerpen van schepen moet gekeken worden naar een goede handreling aan de binnenzijde, op het voordek verhoogt. Een goede sta-steun op de voorplecht waar je je aan kunt vastgrijpen bij het aan (of van) boord gaan in de vorm van een 'nietje' kan ook helpen.
Beetje off-topic wel natuurlijk, daarom......Succes met je project Leeuwenschouw...ik volg het met belangstelling, mooi werk!
groet
Arnold

RP 2, Afbeelding

Re: ons project leeuwenschouw.

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2014, 20:07
door Marcel010
Ik zou het eigenlijk ook niet zo snel doen, wij hebben voor op de punt een railing en ik vind het niet zo heel handig.
Landvast eronderdoor, je springt er niet makkelijk, uitkijken met het anker.
Op het kajuit en kuipdak hebben wij buizen waar je tijdens het lopen kan vastpakken, dat vind ik echt superhandig en gebruik ik volop.
Door onze smalle gangboorden zou ik zonder niet eens op open water naar de punt willen lopen.

Mocht je kinderen hebben wordt het inderdaad weer een ander verhaal, daar hebben wij (nog ;) ) niet mee te maken.

Re: ons project leeuwenschouw.

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2014, 21:14
door Klaver vier
Goed voorbeeld die rp2, je kan je overal vasthouden zonder reling makkelijk op en af stappen.
Goed over nagedacht,en nog een hele mooie schottelboot ook,ik vind het het mooiste model.
Hij heeft bovendien gangboorden van een centimeter of 50 breed,makkelijker kan je niet hebben
Onze schottel heeft ook hele brede gangboorden super makkelijk.
Gr René ( De Stoere)

Re: ons project leeuwenschouw.

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2014, 21:30
door varg
Prachtig schip, vind de horizontale ruitenwissers een beetje uit de toon vallen, maar inderdaad een schoonheid.
Arnold

Re: ons project leeuwenschouw.

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2014, 22:05
door Blacktoppie
Jerry, Waar heb je die buizen gehaald en hoeveel was je kwijt (eventueel via pm) ik zit er eigenlijk ook aan te denken om mijn railing van de winter te vervangen voor Rvs, want of ik nou veel werk steek in schuren plamuren en verven of in slijpen en lassen is opzich om het even plus dat het in de toekomst een hoop verf werk scheelt..

ARco