Pagina 11 van 19

Re: ons project leeuwenschouw.

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2016, 16:53
door JerryR
Klopt, kabelaring wordt uiterste punt. Railing blijft net 2cm binnen de kabelaring. Anders is het geen doen met de box in varen.

Wel een tegenvaller, ik had buis 25mm besteld ongeveer een jaar geleden maar deze blijkt 26,9te zijn gelukkig zijn de heren van eijerkamptechniek erg behulpzaam. Nieuwe mal uit de verpakking gehad.

Re: ons project leeuwenschouw.

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2016, 11:10
door elrenegado
inwendig 25mm zeker ;-)

Re: ons project leeuwenschouw.

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2016, 17:09
door Klaver vier
Niet te hopen dan is het flinter dun.
Gr René

Re: ons project leeuwenschouw.

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2016, 17:59
door Blacktoppie
elrenegado schreef:
Z'n kabelaring steekt net iets verder uit straks ;)

Oh ja ik zie het. Dan komt het helemaal goed..

Re: ons project leeuwenschouw.

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2016, 18:11
door JerryR
26,9x2 gaspijp maten 3/4

Re: ons project leeuwenschouw.

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2017, 18:33
door JerryR
Zoals eerder gemeld is week 1 RVS railing week.

De buigmachine doet perfect zijn werk.

Ik heb zelf even een tooltje gemaakt met X en Y as verstelling om de scepters makkelijk te kunnen richten zonder dat we met een waterpas in het luchtledige lopen te klooien. onder het tooltje zitten 2 zware magneten waarmee ik hem op het gangboord plak. Verder een waterpas voorzien van extra lat om de stand van de boot (voorover) te corrigeren. deze hebben ze een beetje scheef neer gezet (achterzijde staat zeker 25 cm hoger als voor.


Afbeelding

Afbeelding

scepters op een rij ingeslepen op de buis van de gangborden. en 45graden gebogen (90 graden bocht door midden geslepen)
Afbeelding

proefstukje 30mm erin past perfect!
Afbeelding

morgen verder....

Re: ons project leeuwenschouw.

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2017, 22:19
door Amersfow
Mooi zeg, hoe krijg je dat zo mooi geslepen zonder zwarte rand? Of is het al gepolijst en ontzuurd? Mijn RVS geslijp en gelas (wel met inox electrodes) is gaan roesten.

Re: ons project leeuwenschouw.

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2017, 22:52
door JerryR
Staal-RVS -> speciale overgangs electrode gebruikt?

Mijn Lasser/Metaalbewerker slijpt eerst een V uit met 1mm schijf, daarna met een lamelenschijf die rond loopt op de kop holt hij hem uit, bijna geen warmte inbreng. en alles op het oog als ik het niet echt had gezien zou ik het niet geloven


deze buis is nog niet nabewerkt zo van de lengte afgeslepen

deze schijven, alleen loopt de rand 180 graden rond allles met aaiwerk zodat de warmte weg kan.
Afbeelding

Na RVS lassen moe je eigenlijk ook nog het rvs Beitsen en passiveren;

van internet geplukt:
De tengevolge van allerlei productiehandelingen beschadigde chroomoxide-laag moet in veel gevallen worden verwijderd om voor een nieuwe laag plaats te maken. Beschadigingen kunnen aanloopkleuren, lasspatten, slakresten, ingeslepen ijzerdeeltjes, etc. zijn. Slijpen helpt, maar een optimaal resultaat wordt alleen bereikt met beitsen. De in het beitsmiddel aanwezige zuren verwijderen de oppervlakteverontreinigingen, inclusief de oude chroomoxide-laag. Hierdoor kan op een nu schone ondergrond een nieuwe passieve oxidelaag groeien, hierbij soms geholpen door een aansluitende passiveerbehandeling.

wij hadden voor klein spul bij de Heineken brouwerij een zuurbak staan, daar ging alles een uur of 2 in. is wat lastig met een railing maar daar zullen ongetwijfeld andere oplossingen voor zijn, zover ben ik nog niet.
Nadeel is je lak eronder. goed afschermen

Re: ons project leeuwenschouw.

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2017, 00:28
door gast
Mooi man, oude herinneringen komen boven, vanuit mijn tijd als bordes en hekwerk maker.
Uitsparingen hadden we een machien voor wat het net iets makkelijker maakte, echter wel iets minder nauwkeurig. (maar dat laste we wel weer dicht ;) )

Re: ons project leeuwenschouw.

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2017, 08:25
door pascall
vuuren1 schreef:Wij leveren standaard geen zeerelingen omdat zoiets met op- en afstappen, afmeren etc. een obstakel is.
Goede en naar behoefte verhoogde dakrelingen zijn net zo veilig en hebben die nadelen niet.

(vooral wat oudere mensen of onzekere mensen willen absoluut geen kniehoge zeereling)


Hans, ik vraag mij af als je in het gangboord staat met een lijn je handen hoe jij je vast wil houden aan een dakreling, en dan ook nog menig persoon die ook nog eens bootshaak hanteren, octopus? :D
Waar knoop je trouwens de willen aan vast, aan de dakreling, zodat je er overheen moet stappen, of aan kikkers in het gangboord die je moet beleggen met je handen vasthoudend aan de dakreling?
Ik kan dit absoluut geen veilige situatie noemen, je ziet het zo vaak in de praktijk, geen reling en menig persoon schuifelend door het gangboord, handje overpakkend aan de dakreling omdat men zich onveilig voelt.
Zet hier een reling op (indien mogelijk) en je zal zien dat de mensen zich heel wat prettiger naar voren bewegen!

Ik vind het juist een meerwaarde, een reling, voor het op en afstappen naar een steiger, moment dat je opstap heb je iets om aan vast te houden, die handrelingen zijn dan meestal nog buiten handbereik.
Ook in de beroepsvaat ziet je steeds meer relingen, soms zijn ze neerklapbaar of te verwijderen en dat is echt niet voor de show gedaan, het is simpel weg veiliger.

Mvg,

Pascal.