Project leeuwenschouw.

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: ons project leeuwenschouw.

Berichtdoor JerryR » 30 Dec 2016, 16:53

Klopt, kabelaring wordt uiterste punt. Railing blijft net 2cm binnen de kabelaring. Anders is het geen doen met de box in varen.

Wel een tegenvaller, ik had buis 25mm besteld ongeveer een jaar geleden maar deze blijkt 26,9te zijn gelukkig zijn de heren van eijerkamptechniek erg behulpzaam. Nieuwe mal uit de verpakking gehad.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: ons project leeuwenschouw.

Berichtdoor elrenegado » 31 Dec 2016, 11:10

inwendig 25mm zeker ;-)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: ons project leeuwenschouw.

Berichtdoor Klaver vier » 31 Dec 2016, 17:09

Niet te hopen dan is het flinter dun.
Gr René
Klaver vier
 

Re: ons project leeuwenschouw.

Berichtdoor Blacktoppie » 31 Dec 2016, 17:59

elrenegado schreef:
Z'n kabelaring steekt net iets verder uit straks ;)

Oh ja ik zie het. Dan komt het helemaal goed..
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: ons project leeuwenschouw.

Berichtdoor JerryR » 31 Dec 2016, 18:11

26,9x2 gaspijp maten 3/4
Laatst gewijzigd door JerryR op 02 Jan 2017, 18:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: ons project leeuwenschouw.

Berichtdoor JerryR » 02 Jan 2017, 18:33

Zoals eerder gemeld is week 1 RVS railing week.

De buigmachine doet perfect zijn werk.

Ik heb zelf even een tooltje gemaakt met X en Y as verstelling om de scepters makkelijk te kunnen richten zonder dat we met een waterpas in het luchtledige lopen te klooien. onder het tooltje zitten 2 zware magneten waarmee ik hem op het gangboord plak. Verder een waterpas voorzien van extra lat om de stand van de boot (voorover) te corrigeren. deze hebben ze een beetje scheef neer gezet (achterzijde staat zeker 25 cm hoger als voor.


Afbeelding

Afbeelding

scepters op een rij ingeslepen op de buis van de gangborden. en 45graden gebogen (90 graden bocht door midden geslepen)
Afbeelding

proefstukje 30mm erin past perfect!
Afbeelding

morgen verder....
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: ons project leeuwenschouw.

Berichtdoor Amersfow » 02 Jan 2017, 22:19

Mooi zeg, hoe krijg je dat zo mooi geslepen zonder zwarte rand? Of is het al gepolijst en ontzuurd? Mijn RVS geslijp en gelas (wel met inox electrodes) is gaan roesten.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1828
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: ons project leeuwenschouw.

Berichtdoor JerryR » 02 Jan 2017, 22:52

Staal-RVS -> speciale overgangs electrode gebruikt?

Mijn Lasser/Metaalbewerker slijpt eerst een V uit met 1mm schijf, daarna met een lamelenschijf die rond loopt op de kop holt hij hem uit, bijna geen warmte inbreng. en alles op het oog als ik het niet echt had gezien zou ik het niet geloven


deze buis is nog niet nabewerkt zo van de lengte afgeslepen

deze schijven, alleen loopt de rand 180 graden rond allles met aaiwerk zodat de warmte weg kan.
Afbeelding

Na RVS lassen moe je eigenlijk ook nog het rvs Beitsen en passiveren;

van internet geplukt:
De tengevolge van allerlei productiehandelingen beschadigde chroomoxide-laag moet in veel gevallen worden verwijderd om voor een nieuwe laag plaats te maken. Beschadigingen kunnen aanloopkleuren, lasspatten, slakresten, ingeslepen ijzerdeeltjes, etc. zijn. Slijpen helpt, maar een optimaal resultaat wordt alleen bereikt met beitsen. De in het beitsmiddel aanwezige zuren verwijderen de oppervlakteverontreinigingen, inclusief de oude chroomoxide-laag. Hierdoor kan op een nu schone ondergrond een nieuwe passieve oxidelaag groeien, hierbij soms geholpen door een aansluitende passiveerbehandeling.

wij hadden voor klein spul bij de Heineken brouwerij een zuurbak staan, daar ging alles een uur of 2 in. is wat lastig met een railing maar daar zullen ongetwijfeld andere oplossingen voor zijn, zover ben ik nog niet.
Nadeel is je lak eronder. goed afschermen
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: ons project leeuwenschouw.

Berichtdoor gast » 03 Jan 2017, 00:28

Mooi man, oude herinneringen komen boven, vanuit mijn tijd als bordes en hekwerk maker.
Uitsparingen hadden we een machien voor wat het net iets makkelijker maakte, echter wel iets minder nauwkeurig. (maar dat laste we wel weer dicht ;) )
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: ons project leeuwenschouw.

Berichtdoor pascall » 03 Jan 2017, 08:25

vuuren1 schreef:Wij leveren standaard geen zeerelingen omdat zoiets met op- en afstappen, afmeren etc. een obstakel is.
Goede en naar behoefte verhoogde dakrelingen zijn net zo veilig en hebben die nadelen niet.

(vooral wat oudere mensen of onzekere mensen willen absoluut geen kniehoge zeereling)


Hans, ik vraag mij af als je in het gangboord staat met een lijn je handen hoe jij je vast wil houden aan een dakreling, en dan ook nog menig persoon die ook nog eens bootshaak hanteren, octopus? :D
Waar knoop je trouwens de willen aan vast, aan de dakreling, zodat je er overheen moet stappen, of aan kikkers in het gangboord die je moet beleggen met je handen vasthoudend aan de dakreling?
Ik kan dit absoluut geen veilige situatie noemen, je ziet het zo vaak in de praktijk, geen reling en menig persoon schuifelend door het gangboord, handje overpakkend aan de dakreling omdat men zich onveilig voelt.
Zet hier een reling op (indien mogelijk) en je zal zien dat de mensen zich heel wat prettiger naar voren bewegen!

Ik vind het juist een meerwaarde, een reling, voor het op en afstappen naar een steiger, moment dat je opstap heb je iets om aan vast te houden, die handrelingen zijn dan meestal nog buiten handbereik.
Ook in de beroepsvaat ziet je steeds meer relingen, soms zijn ze neerklapbaar of te verwijderen en dat is echt niet voor de show gedaan, het is simpel weg veiliger.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten