Project leeuwenschouw.

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Project leeuwenschouw.

Berichtdoor JerryR » 03 Mei 2014, 21:43

Wij hebben onze eerste boot gekocht in 2011. toen wij de boot gingen ophalen hadden we nog geen meter gevaren. de boot lag in Heerhugowaard en moest terug naar Rotterdam. Patries haar neef gevraagd mee te varen en op pad naar Rotterdam. Na de 1e dag 12uur gevaren hebben, zijn we gaan overnachten in Denhaag. Toen we de volgende dag weer op pad gingen zijn we via delft door gevaren naar Rotterdam spaanse polder. hier aangekomen ging het mis met de motor. Deze begon heel veel herrie te maken. Keiharde klappen uit het luchtfilter.

Toen maar bij een willekeurig bedrijf het steiger opgezocht, en gaan kijken wat er loos was.
Ik zonder ervaring met de diesel techniek kon wel raden dat er een reden was waardoor de inlaat klep niet meer sloot. Dus maar gelijk de doppendoos erbij gepakt en toen de kop los gaan maken. Tot ons schrik was de kop gescheurd tussen de in en uitlaat klep, hierdoor was ruimte ontstaan rond de klepzittingen en zijn deze los gekomen. Dit was ook gelijk de reden dat de klep niet meer dicht ging. Gelukkig was er 1 hit op marktplaats op yanmar 2 qm20. Dit was echt een gelukje bij een ongeluk. de motor is uit 1976 en dan staat er gewoon 1 op marktplaats voor weinig. Deze opgehaald en de kop gewisseld. Toen kwam het spannende stuk. net de motor gerepareerd en dan gelijk de parksluis uit de grote nieuwe maas op. Maar dit ging zonder enige problemen.

Afbeelding

Eenmaal aangekomen in ons tijdelijke thuishaven Brielle, zijn we met ons project begonnen. Het idee was om deel voor deel te gaan doen eerst de achterkajuit want deze was te ranzig om in te slapen, en dan beetje bij beetje de rest van het schip. Eenmaal begonnen met slopen kwamen we erachter dat alles aan elkaar zat. dus we zijn maar gewoon volop aan de gang gegaan. resultaat na 2 dagen slopen/afvoeren/slopen/afvoeren

Afbeelding

Toen zijn we gaan opbouwen. compleet nieuw, besloten om de stahoogte in de voorkajuit iets in te leveren om ze de vloer zeker 50cm langer te kunnen maken, door deze iets omhoog te brengen kon ik iets verder de punt van het schip in. dis was eerst niet nodig omdat er een bed in de punt zat.
Afbeelding

op de nieuwe basis zijn we door gaan bouwen.

Afbeelding

de achterkajuit, was in oude staat 1x1 en 1x2 persoonsbed, deze waren dus veel te klein dus hier is plaats gemaakt voor een heerlijk 140x200 meter normaal bed.
met 2 pocketvering matrassen. We hebben gekozen om de boel helemaal open te houden, de achterkajuit is voorzien van een gordijn om de boot zo ruimtelijk mogelijk te houden, nu kijken we vanuit de rondzit voorin tegen de achterkant van de boot. met een lampje aan in de achterkajuit is het nog een leuk gezicht ook.

Afbeelding

In de stuurhut hebben we gekozen de vloer goed te isoleren, dit omdat de 2pitter van 1976 een aardig geluid produceert. die vloer is bovenop 18mm hiertussen zit 44mm ruimte die vol is gepropt met steenwol, dit is afgesloten met 9mm multiplex. uiteindelijk is hier nog een keer 12mm eiken parket overheen gegaan.

Afbeelding
met het volgende als resultaat
Afbeelding

Na een jaar klussen aan de binnenkant, zijn we begonnen met de buitenzijde. het onderwater systeem was goed, hier hoefde ik helemaal niet te schrappen/bikken. Omdat het 2 jaar geleden gedaan was, heb ik deze wel nog een keer helemaal behandeld. wel ben ik bezig gegaan met de bovenkant, deze was zeker aan een beurd toe. met een haaienvel op de slijptol alle dekken en gangboarden kaal gemaakt. dan zie he gelijk wat er in de loop van de jaren is opgesmeerd. rood/groen/wit/bruin/grijs nadat dit allemaal gedaan was zijn we weer een verf systeem gaan opbouwen.

de romp was in de loop van de jaren aardig grof gelakt. hier hebben we uitgebreid op staan schuren, tot korrel 600, en afgemaakt met waterproof 1200 op deze basis zijn we weer gaan lakken met het resultaat waar ik erg blij van werd, ondanks de slechte winter en 2 graden buiten temp.

Afbeelding

Afbeelding

Toen zijn we gaan kijken hoe we onder de platbodem een boegschroef zouden kunnen inbouwen. na wat tekenwerk en denkwerk hebben we een "bult"gemaakt met een T-tunnenbuis door de romp heen. op hetgemak met de decoupeerzaag aan de gang gegaan. het laswerk heb ik uitbesteed omdat ik dit niet beheers.
Afbeelding

de T buis in de romp gelast.
Afbeelding

Met 4mm mdf mallen gemaakt voor de beplating rond de buis.
Afbeelding

en het hele spulletje afgelast en voorzien van broncebottom
Afbeelding

en het beeld aan de binnenkant.
Afbeelding

Na 2 jaar intensief verbouwen en lakken
ligt hij er zo bij;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


dit was een sneltrein vaart ons project. en uiteraard wordt vervolgd met meer!
Dit is zeer kleine greep uit de project foto's veel meer foto's zijn te vinden op
http://www.photobucket.com/profile/leeuwenschouw


groet jerry en patricia
Laatst gewijzigd door JerryR op 08 Jan 2017, 14:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: ons project leeuwenschouw.

Berichtdoor JerryR » 03 Mei 2014, 22:15

Als volgende klus gaan we de bestaande kabel besturingen vervangen voor een hydraulisch systeem, de volgende set heb 2x liggen het is nog even wachten op de koppelingen en dan gaan we weer aan de bak.

Afbeelding

verder moeten er nog was latjes en lakwerk gedaan worden, toilet deur vervangen dus we kunnen nog lekker hobbien
mvg jerry
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: ons project leeuwenschouw.

Berichtdoor elrenegado » 04 Mei 2014, 11:10

Mooi project verslag, en met een mooi resultaat !!

2 vragen,

- merk je verschil in vaargedrag na montage van de boegschroef ?
- wat is je stahoogte in de stuurhut ? het lijkt alsof de vloer flink omhoog gekomen is.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: ons project leeuwenschouw.

Berichtdoor JerryR » 04 Mei 2014, 12:32

vaargedrag geen verschil had eerst nog twijfels of ik nog een skeg eronder moest zetten maar eerst dit geprobeerd en geen problemen.

sta hoogte in het midden van de stuurhut 185 cm de balken laag zat er al in dus de vloer is een cm of 6 omhoog gegaan. voorkajuit iets minder maar dat hebben we bewust gedaan ivm de lengte van de vlakke vloer en bergruimte onder de vloer. de boot zelf heeft maar een kruiphoogte van 220 cm en diepgang van 80cm zo heb ik eigenlijk 15 cm onder de vloer al gelijk het vlak.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: ons project leeuwenschouw.

Berichtdoor Jan Huibers » 04 Mei 2014, 23:52

Mooi gedaan!!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: ons project leeuwenschouw.

Berichtdoor elrenegado » 05 Mei 2014, 09:37

Duidelijk verhaal.

Ik zou willen dat ik 15cm onder de vloer had voorin, handig voor de licht gekoelde inkopen ;-)
Maar wellicht kan dat nog, bij mij staat de sloop van de voorkajuit voor a.s. winter op de planning.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: ons project leeuwenschouw.

Berichtdoor JerryR » 05 Mei 2014, 21:21

1 van de redenen dat ww het gedaan hebben. alle blikjes en koel spul ligt in plastic bakken onder de vloer.
omdat het ook het laagste punt is loopt evt water hier ook naartoe nu heb ik de ruimte om te dweilen, dat was iets wat de vorige eigenaar niet kon en dat was te zien ook bij het slopen.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: ons project leeuwenschouw.

Berichtdoor JerryR » 08 Mei 2014, 22:47

vandaag zijn de slangwartels binnen gekomen ben me rot geschrokken. 3stuks per TStuk en 2extra voor ontluchtings leiding dit samen met de haakse stukjes voor achterop de pomp waren we lekker 137 euro kwijt. Maar dan kunnen we wel gaan beginnen morgen gaan we de kabel besturing demonteren en de slangen netjes leggen.

mvg Jerry
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: ons project leeuwenschouw.

Berichtdoor vuuren1 » 09 Mei 2014, 20:48

JerryR schreef:vandaag zijn de slangwartels binnen gekomen ben me rot geschrokken. 3stuks per TStuk en 2extra voor ontluchtings leiding dit samen met de haakse stukjes voor achterop de pomp waren we lekker 137 euro kwijt. Maar dan kunnen we wel gaan beginnen morgen gaan we de kabel besturing demonteren en de slangen netjes leggen.

mvg Jerry


Het geld moet ergens vandaan komen, dit is het goedkoopste hydraulische stuursetje wat er te koop is.

Overigens merkwaardig dat de boel niet standaard compleet is geleverd.
Bij Allpa bestel je een Seastar set wat compleet is en bij Vetus moet je de set zelf samenstellen (pomp, cilinder, slang, steunbusjes en koppelingen).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: ons project leeuwenschouw.

Berichtdoor JerryR » 09 Mei 2014, 23:12

dit waren 2 setjes enkele besturing de T stukken zaten er dus niet bij. de uitbreidings set was ruim 200 duurder als de enkele set. vandaar dat het er niet bij zat. nu heb ik de cilinder van 1 van de sets verkocht, dus daar heb ik de koppelingen van gekocht. al met al is het totaal bedrag dus bijna niet hoger als de 2 sets zonder koppelingen. maar daarom mag je wel schrikken van de prijs daarvan.

vandaag begonnen met slangen leggen. Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

van de week de basis van de cilinder aanpassen deze staat te ver van het roer af, hier komt een plaat staal op om 10 cm dichter op het roer te komen.

ik moet binnen nog een nieuwe stuurstand bouwen voordat daar de pomp in kan. dus werk zat nog.

mvg jerry
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten