beenakker vlet

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

beenakker vlet

Berichtdoor bull » 08 Mrt 2014, 10:01

hoi allemaal,

laatst een beenakker gekocht met het verkoop praatje dat de boot op en top was?? maar helaas
het was een grote leugen toen de boot uit het water kwam schrok ik me kapot de stabilisatie platen
waren er af geslepen en op de plek gelast waar ik vocht in de boot had.

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=11v7 ... xrQJT95Pg8

toen ik de boot verder na ging kijken waren er nog meer plekken die niet goed waren
de platen die er op gelast zijn was maar een tijdelijke oplossing en voor al aan de onder kant
toen ik met de hamer ging slaan zat er zo een gat in naast de plaat die er opgelast is
nu heb ik maar voor gekozen voor een hele nieuwe reparatie

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=1z3w ... xrR6D95Pg8
bull
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 08 Mrt 2014, 09:39
ligplaats:
info:

Re: beenakker vlet

Berichtdoor laserdevil » 08 Mrt 2014, 13:16

Een boot met een lijkenkleed.
Je kan van de 10 keer 8 keer geluk hebben als je een boot in het water koopt.
Ik heb de mijne ook in het water gekocht en de onderkant zag er nog goed uit zonder ergens gedubbeld te zijn.
Vorig jaar heb ik het grootste gedeelte van mijn onderwaterschip kaal gehaald voor inspectie en was zeer tevreden.
Opgebouwd met 6 lagen sikkens bottom coat en 1 laag anti fouling.
De lasnaden hebben extra mijn aandacht gekregen en heb ik ook wat dikker ingesmeerd.
Zo te zien is bij jou boot ook de lasnaad de boosdoener geweest.
Het stomme is dat dit meestal van binnenuit komt , als er water in de boot staat door condens , lekkende watertank of water vanaf de motorruimte.
Dit gaat meestal in de lasnaden zitten.
De vlakken kunnen er ook last van krijgen , maar niet zo snel als lasnaden.
Meestal zijn dat vergeten plekjes waar nooit iemand kijkt of waar je door het dicht bouwen met kastjes en vloer niet bij kan komen.
Als je klaar bent met het laswerk pak het dan goed in met de kwast.
En zorg er voor dat je alle naden van binnenuit kan inspecteren en onderhouden.
Zo heb ik mijn droge uitlaat ook door de spiegel lopen.
Geinspecteerd en afgekeurd door mij.
Heb ik de aankomende roest verwijderd en weer flink ingepakt.
Dus ook in de hoekjes word geleefd , en dat geld niet alleen voor de huisvrouwen ;)
Hoop dat het nog allemaal goed komt voor je , en dat je verder geen grote problemen tegen komt.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: beenakker vlet

Berichtdoor Popeye » 08 Mrt 2014, 22:57

laserdevil schreef:Een boot met een lijkenkleed.

Je bedoelt waarschijnlijk doodskleed, en daar wordt toch wat anders mee bedoeld.
citaat uit binnenvaarttaal:
doodskleed, doodshemd:

Een schip in haar doodskleed.
HET SCHIP HEEFT HAAR DOODSKLEED AAN: zegt men van een houten schip, wanneer het vaartuig met stort overijzerd is.

Wordt ook wel gezegd van een houten plezierjacht die van buiten met polyester bekleed is.

En stort is dan weer volgens binnenvaarttaal:
dun (gegalvaniseerd) staalplaat, blik, waarmee houten schepen overijzerd werden.


Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: beenakker vlet

Berichtdoor bull » 09 Mrt 2014, 08:59

Ik heb een bedrijfje ingeschakeld voor het las werk en het schilderwerk voor de onder kant.
de rest wil ik zelf doen boven kant een schilder beurt geven en de binnen kant op nieuw in richten

vraagje, in het midden van de boot hebben ze beton gestort dat wil ik er uit hallen is dat een goed plan
of zie je dat wel vaker??

de stabilisatie platen aan de zijkant zijn er ook af en die wil ik ook weer terug laten lassen nu zijn daar de meningen heel verschillend in
heb iemand daar info over

alles is welkom

Gr.Bull
bull
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 08 Mrt 2014, 09:39
ligplaats:
info:

Re: beenakker vlet

Berichtdoor Klaver vier » 09 Mrt 2014, 09:14

Bull.Als de boot goed en vooral schoon was toen ze het er in storten kan het geen kwaad.Maar ze hebben het er niet voor niets ingestort,de boot was of daar ook slecht of heel instabiel.Ik heb wel eens een oude boot gehad waar ze voor in de punt beton hadden gestort,ik vertrouwde het niet en heb alles er uit gehakt,toen kwam er mooi blank staal onder te voorschijn.Wat die stabielisatie platen betreft het zelfde liedje,die zijn er onder gezet omdat de boot vreselijk wiebelde,wil je een wiebelboot zet je ze er niet onder,wil je een beetje stabiliteit zet je ze er wel onder,ik zou voor het laatste kiezen.Succes René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: beenakker vlet

Berichtdoor bull » 09 Mrt 2014, 10:16

dankjewel voor je snelle reactie,
de reden dat ik het weg wil hallen is dat ik de bodem wil bekijken en ook op nieuw schilderen
de reden dat ik vraag over de stabiliteit platen is dat er veel mensen op de haven waar ik lig zegen dat het niks uitmaakt
dat kijkt mij sterk want ze zaten er niet voor niks op het probleem is dat ik er niet mee heb gevaren toen ze nog op zaten

en daar nog eens bij ben ik een leek in dit gebeuren dus die kan je alles wijs maken :oops: :oops:
bull
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 08 Mrt 2014, 09:39
ligplaats:
info:

Re: beenakker vlet

Berichtdoor Klaver vier » 09 Mrt 2014, 10:38

Bull.Wiebelen doet hij evengoed wel maar het wordt door de kimkielen enigszins vertraagd.De boot is smal en vrij hoog opgebouwd met weinig diepgang,dan wiebelt het al gauw,ik zou die kim kielen zeker doen.Het is wel heel belangrijk dat ze heel goed in de lengte richting van de boot staan,anders gaat de boot één kant op trekken maar dat lijkt mij duidelijk.Succes met de verbouwing.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: beenakker vlet

Berichtdoor Popeye » 09 Mrt 2014, 15:40

bull schreef:dankjewel voor je snelle reactie,
de reden dat ik het weg wil hallen is dat ik de bodem wil bekijken en ook op nieuw schilderen
de reden dat ik vraag over de stabiliteit platen is dat er veel mensen op de haven waar ik lig zegen dat het niks uitmaakt
dat kijkt mij sterk want ze zaten er niet voor niks op het probleem is dat ik er niet mee heb gevaren toen ze nog op zaten

en daar nog eens bij ben ik een leek in dit gebeuren dus die kan je alles wijs maken :oops: :oops:


Misschien is het goed om dit eens te lezen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: beenakker vlet

Berichtdoor vuuren1 » 09 Mrt 2014, 20:29

Jack,

Dat van beton en staal klopt als het staal in contact is en blijft met het beton.
Er zijn maar zat boten die beton in de kiel hebben en rot zijn omdat het beton los ligt door vervorming, uitzetting en krimp van het stalen casco.
Dan kan er water tussen komen en gaat de boel ongemerkt roesten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: beenakker vlet

Berichtdoor Popeye » 09 Mrt 2014, 23:27

vuuren1 schreef:Jack,

Dat van beton en staal klopt als het staal in contact is en blijft met het beton.
Er zijn maar zat boten die beton in de kiel hebben en rot zijn omdat het beton los ligt door vervorming, uitzetting en krimp van het stalen casco.
Dan kan er water tussen komen en gaat de boel ongemerkt roesten.


Als dat zo is kun je er denk ik beter nooit beton indoen, maar er zal dan neem ik aan wel een ander soort ballast in moeten.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten