Renovatie BejaKruiser

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Wim Niessen » 27 Dec 2013, 14:23

Berichtdoor Wim Niessen » do 07 maart 2013, 18:07


http://s1307.beta.photobucket.com/user/ ... 2_blank%22
Afbeelding

Dat ziet er mooi uit, zoals het er altijd uit zou moeten zien :-) Jammer dat ik niet kan inzoomen op de fotos.
In mijn raming missen uiteraard veel zaken (op en neer rijden, klein materiaal, electra, haven kosten). Er zijn echter best veel dingen die ik in mijn kennisen kring gedaan krijg, sorry in mijn netwerk.

Wat je hier aangeeft is interessant, (grote) kosten hou je vaak toch, ook als je denk dat je het goed voor mekaar hebt...
Niets zo vervelend als dan ook nog een hoge aanschafprijs met de verwachting dat je iets goeds gekocht hebt, ik voel met je mee.[/quote]

Joep, ik heb in feite niets slechts gekocht. Het enige wat selcht was aan mijn boot was de bedrading onder de stuurstand.
Dat ik bijvoorbeeld een acculader/omvormer, nieuwe instrumenten, batterijmonitor en acccu's heb angeschaft was geen noodzaak. Evenmin was het maken van een hoekbank en vervangen van alle kussens geen noodzaak. Wat ik in feite heb willen aangeven is dat zaken die met een boot te maken hebben handen vol geld kosten; in elkgeval altijd meer dan je denkt. Toen ik met mijn bank begon dacht ik dit voor 2000 Euro te kunnen klaren.
Reparatie van mijn achterlager eyc., evenals een nieuwe motor was pure noodzaak.
Ik weet niet aan wat voor motor jij denkt maar je inschatting van 7500 Euro - voor een nieuwe motor - met alle bijkomende kosten lijkt mij tenminste 2500 Euro te laag. Met hout ben je voorzichtig maar hout is tegenwoordig duurder dan je denkt.
Uit je betogen van vandaag begrijp ik heel goed wat je bedoeld. Adviezen komen niet altijd als zodanig over en ik kan mij voorstellen dat je sommige reacties als azijnpisserig bestempeld. Dingen komen soms hard aan maar ik ben er van overtuigd dat iedereen die reageert dat met de beste bedoelingen doet.

Al met al heb ik de indruk dat je redelijk weet waaraan en waarmee je bezig bent en........loop vooral niet weg bij dit forum.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor henkvd » 27 Dec 2013, 14:24

Bericht door fred » do 07 maart 2013, 19:25

Forums waar grote en kleine projeten op staan zijn Scheepspraet,varen4u en het zeilersforum je steekt er altijd wat van op en wellicht zitten op die forums mensen die in de buurt wonen en je advies willen geven over de aanpak van je project en je kunnen informeren waar je het beste voor de benodigde materialen terecht kunt.

suc6 Fred
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor vuuren1 » 27 Dec 2013, 14:24

Bericht door vuuren1 » do 07 maart 2013, 23:03

Joep,

Ik ken geen enkele werf die ooit een onderwaterschip aan de binnenkant dubbelt. Van buiten is gebruikelijk omdat je de nieuwe plaat dan goed kan behandelen (moet je wel gestraalde plaat nemen).
Aan de binnenkant doe je bv. veel met Owatrol en/of gekookte lijnolie, dat moet goed tussen oude en nieuwe delen kunnen lopen en de roest kunnen penetreren (het moet voldoende dunvloeibaar zijn).
Het is ook slim om voor het dubbelen op de hoger gelegen plaatsen vooraf een aantal gaten te boren om het conserveermiddel in te kunnen laten lopen.
Ofwel, na dubbelen zou ik geen epoxy coating voor de binnenkant gebruiken (ouderwets werk moet je in dit geval met ouderwetse middelen behandelen).

Over je begroting:
Het verslag van Wim is iets waar je uit kunt opmaken dat het nogal tegen kan vallen (en Wim heeft de werkzaamheden niet eens door bedrijven laten uitvoeren, hij heeft zelf de regie genomen en voor een aantal zaken -een kennis- ingehuurd).
Verder heeft Wim zijn zaken erg scherp in weten te kopen (vaak zeer scherp).

Ik begrijp dat je door gaat met dit project en dan ben je hier uiteraard welkom met praktische vragen.
Mijn eerste insteek ging om het feit of je wel wist waar je aan was begonnen en die afweging heb je inmiddels gemaakt.


Aanvullend / algemeen:

Ik heb ook een voorbeeld verhaal over een opknapper (van 1984-2000 in bezit gehad):

Mijn eerste boot was ook een totale opknapper met een motor in onderdelen waar ik niks meer aan had (in elkaar gedraaid).
Toen ben ik ook gewaarschuwd en heb dat voor kennisgeving aangenomen... (de boot was overigens niet rot)
Die boot was ook niet duur, uiteindelijk werd het 3x de aanschafprijs voordat de boel was wat het moest zijn (niks uitbesteed!).

-Aankoop van een 8,5m motorboot: 11000 gulden.
-Defecte Peugeot Indenor motor (te duur om te repareren)
-Gebruikt Indenor blok om- en ingebouwd
-Water in de motorolie..
-Geld gespaard..
-Nieuwe motor (de goedkoopste die ik kon vinden: 8000 gulden).
-Veel problemen met die motor en weinig garantie.
-E.e.a zelf opgelost (het is mijn vak)
-Ander achterstallig onderhoud aangepakt (van voorpiek tot achterspiegel kom je van alles tegen, ik was gewaarschuwd...).
-De boot gaandeweg verbeterd (de betimmering was -af werf-, daar heb ik behalve wat lakwerk niks aan hoeven doen).
-Onderwaterschip was prima, een keer kaal gehaald en opnieuw gecoat.

Samengevat:
-Aankoop 11000 guldens.
-Eindbedrag investering ca. 35000 guldens
-Verkoop (in 2000) 42500 guldens

We hebben er uiteindelijk 14 van de 16 jaar fijn mee gevaren en in 2000 met winst verkocht.
Het laatste is helaas nu heel anders maar wie weet komt die tijd ooit weer terug?

Dan staan er nu 2 voorbeelden op het forum.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 14:25

Bericht door joep » zo 10 maart 2013, 08:37

Hans,

Kijk, het kan toch nog gezellig worden hier :)
Nogmaals, neem mijn voorgaande niet te zwaar, het begon echter zeer demotiverend te werken.
Ik klonk misschien naïeve, en een beetje zal ik dat wel zijn, maar heb wel serieus alle mogelijkheden overwogen... Financieel kan ik het dragen... Of het slimme investering is? Denk het niet, dat moet niet de insteek zijn, we zien wel.

Dit weekend helaas niet kunnen klussen. Vandaag Hiswa, hopelijk zijn er motertjes te zien!
Zit nu in de trein, mbt oud met oud behandelen, kom erop terug.

Gr Joep
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor vuuren1 » 27 Dec 2013, 14:25

Bericht door vuuren1 » zo 10 maart 2013, 21:56

Joep,

Het is hier niet ongezellig maar we proberen de realiteit niet te verbergen, ofwel we zijn gewoon eerlijk met het uitdelen van ervaringen.
Een hobby kost meestal geld en er waren tijden dat we de materiaalkosten en zelfs meer bij verkoop terug konden verdienen, dat is nu echt over.

Ik kan je voorspellen dat je toch nog eens terug zult denken aan de minder positieve verhalen omdat het allemaal uit de praktijk is gekomen.
Zoiets is mij ooit ook voorspeld en dat kwam meer dan uit.
Het verschil was dat bij verkoop in 2000 de geïnvesteerde materialen terugkwamen (en nog iets meer).
Toch was ik 3x het aankoopbedrag kwijt terwijl die boot niet rot was en de betimmering in goede staat was.

Na de Hiswa kom je hier waarschijnlijk terug met een verhaal dat je een nieuwe motorset is aangeboden voor relatief weinig geld.
(daar is al veel over geschreven, dus eerst even op het forum zoeken...)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 14:25

Bericht door joep » ma 11 maart 2013, 13:46

vuuren1 schreef:
Na de Hiswa kom je hier waarschijnlijk terug met een verhaal dat je een nieuwe motorset is aangeboden voor relatief weinig geld.
(daar is al veel over geschreven, dus eerst even op het forum zoeken...)


Hans,

Als ik eerlijk ben zagen die Chinezen (waar je waarschijnlijk op doelt) er nog niet eens zo heel slecht uit, afwerking van de Sole vond ik ook niet echt je van het..
Ik had mij zelf al voorgenomen daar niet in gesprek te gaan, ik heb gekeken en gepaseerd, vooral de onzekere onderdelen levering indien de importeur failiet gaat (aangezien ze heel geheim doen over de basis motor).
Verder stond er Sole/Vetus/Lombardini en Drinkwaard (ook met de Craftsman).
De prijzen schelen zich niet zo veel, DW schijnt zelfs de Craftsman te preferen boven hun eigen marinisatie (althans in de lage vermogens/27pk).
Mijn begroting van de motor wordt met enkele 100e overstegen, echter dan wel incl alles om de motor heen (incl dubbele bediening/tank/slangen/filters etc).
Waarschijnlijk gaat het dan ook een 3.27 van Craftsman worden, of er moet hier iemand zijn die dat helemaal kan afraden.
Uiteraard heb ik ook even Yanmar en Volvo bekeken, deze zijn toch al snel 2000e duurder. Ik wil niet voor cheap gaan maar ook niet voor een RollsRoys.

Mvg,
Joep
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor sogna mi » 27 Dec 2013, 14:26

Bericht door sogna mi » ma 11 maart 2013, 14:24

Is een kleine Beta Marine of een Nanni niet geschikt, de kubota blokjes draaien erg mooi.
Ik heb zelf een 3 cil Lombardini in een vletje loopt ook netjes (vooral boven de 1200tpm daaronder onrustig) , de lombardini heeft wel het nadeel van een tandriem op de distributie.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 14:26

Bericht door joep » ma 11 maart 2013, 15:49

sogna mi schreef:
Is een kleine Beta Marine of een Nanni niet geschikt, de kubota blokjes draaien erg mooi.
Ik heb zelf een 3 cil Lombardini in een vletje loopt ook netjes (vooral boven de 1200tpm daaronder onrustig) , de lombardini heeft wel het nadeel van een tandriem op de distributie.



De Nanni zit een behoorlijk stuk hoger in prijs.
De Beta 25 is scherp geprijsd (500 lager dan CM3.27), de leverancier waar ik contact mee had lijkt verstand van zaken te hebben.
Beide hebben standaard echter een diep karter, dit is lastig op mijn fundatie.
Overigens is de Vetus 3.28 momenteel ook voor minder (400e) dan de CM te koop, de afwerking kon mij echter niet bekoren.
Ik ben eigenlijk wel gecharmeerd van de afwerking van dashboard en marinisatie bij de CM, en ja dat is gevaarlijk :-)

Ik wil hier geen discussie los laten branden over welke motor het beste is... Maar als iemand, onderbouwd, een voordeel van de Kubota tov Mitsubishi kan geven dan is hij welkom.
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor sogna mi » 27 Dec 2013, 14:26

Bericht door sogna mi » ma 11 maart 2013, 17:25

De kubota blokjes komen uit Japan, de kleine Mitsubishi blokjes worden geassembleerd in China.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor sogna mi » 27 Dec 2013, 14:27

Bericht door sogna mi » ma 11 maart 2013, 17:28

Marinisatie Beta : Engeland / Nanni Frankrijk / Craftsman geen idee maar de Vetusversie is sociale werkplaats Nederland voor zover ik geinformeerd ben/ Yanmar word (niet alle types) geassembleerd in Almere NL.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten