Renovatie BejaKruiser

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 12:44

Bericht door joep » za 02 feb 2013, 16:56

Beste lezers,

Zoals sommige misschien al gezien hebben in het "Benzine inboard" forum hebben we/ik een BejaKruiser gekocht van rond 1978.

Het begon allemaal veelbelovend in de zomer van 2012, met mijn ex hadden we besloten een motor-bootje te kopen nadat ons het huren tijdens vakantie in Corfu goed bevallen was.
Een beetje (schilder-)werk wilde ik voor lief nemen, en zoals vele met mij alleen afgaande op "het eerste gevoel". We hadden al heel wat bootjes gezien die allemaal afvielen om dit of dat.
Mij wordt altijd verweten negatief (kritisch) en wantrouwend (tov verkopers) te zijn, dus vooruit dit maar even aan de kant gezet.
De eigenaar leek een aardige man die vanwege gezondheids problemen afscheid moest nemen.
"Het onderwaterschip is goed, net nog in de fouling gezet" "De boot is ongeveer 8,8x2,8mx1,2m" "Motor heeft net onderhoud gehad, dit en dat vervangen".
Proefvaart gemaakt en eigenlijk pas bij het haven terug invaren stopte de motor plots, starten deed hij meteen weer, tsja kan gebeuren.
De eigenaar was bereid mee te varen van Den Bosch naar Roermond, dat schept vertrouwen.

En toen begon de ellende, nog steeds vertrouwen hebbende heeft de trip een week geduurd.. Een paar keer een "monteur" (van vorige eigenaar) bij geweest om het probleem van afslaande motor op te lossen. En ja weeer een sluis uit moeten trekken... Bobine vervangen onder weg (fikte meteen uit, verkeerde weerstand), op eigen kosten toen maar een goede erin gezet.
Uiteindelijk aangekomen in de haven. "Tsja het zal wel komen door de loodvervanger komen die je bij de benzine gedaan hebt", eigen schuld...
Flinke domper, dan maar revisie van de oude Albin 4 cylinder.. Veel problemen kwamen door de carburateur, deze van een gekocht donor-blok overgezet. Toen in de zomer precies 1x kunnen varen, meer niet van gekomen door prive omstandigheden etc.
Inmiddels vrijgezel; besloten de boot naar Eindhoven te varen en hem daar op de kant te leggen zodat de reparaties plaats konden vinden.
Alles op een rij gezet en toch besloten niet voor reparatie maar vervanging van de motor te gaan (bij aankomst bleek alle olie uit de KK gelopen te zijn). Toen kwam de domper van het onderwaterschip... Roest...

Hmm ja wat nu... Een nieuwe motor gaat ruim e7000 worden, dat is de boot in de huidige staat niet waard. Dan maar helemaal opknappen en voorlopig niet verkopen.
Waarom niet naar het oud ijzer? De investering van e7500 zou dan helemaal weggegooid zijn, geld voor iets anders fatsoenlijks zou er dan voorlopig niet zijn.
Dus of het varen de komende jaren maar vergeten, of toch maar in het diepen springen...
Dat laatste dus!

Wel een technische achtergrond hebbende, maar op een totaal ander gebied (HW/SW), lijkt het mij verstandig te putten uit de ervaring die op dit forum aanwezig is :-)

Ok dan nu wat fotos, ik zal proberen het e.e.a. bij te houden met fotos.

Het bootje, BejaKruiser 820:
Afbeelding
831 Afbeelding
830 Afbeelding

Motor + kk:
1103 Afbeelding
867 Afbeelding
Carburateur (ellende!):
833 Afbeelding
846 Afbeelding
Veroorzaakt:
851 Afbeelding
Donor:
822 Afbeelding

Electrische spaghetti (al gesnoeid):
1139 Afbeelding

Lijkt net een ui:
1108 Afbeelding

Komt het nog ooit goed:
1137 Afbeelding

Nu mijn grootste zorgenkindje, roest (onderwaterschip):
1119 Afbeelding
1120 Afbeelding
1121 Afbeelding
1123 Afbeelding
1126 Afbeelding
1127 Afbeelding
1129 Afbeelding
1131 Afbeelding

Weet iemand wat dit voor roest wratten zijn?
1133 Afbeelding

Waarschijnlijk door condens/lekkage is er in de boot ook roest onder de watertank:
1135 Afbeelding

Onder raamrubber (maar op een plaats)
1138 Afbeelding
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 12:45

Bericht door joep » za 02 feb 2013, 17:20

Hoe nu verder?

Allereerst moet de boot weer kunnen varen, zijn hart moet dus vervangen worden.
Ik hoor graag reacties over hoe erg het onderwaterschip eruit ziet, ik ga er vooralsnog vanuit dat het stralen moet gaan worden (en daarvoor moet hij eerst varen).
Ook hoor ik graag wat de beste manier is om de roest aan de binnenkant weg te werken & conserveren
Dit vind ik momenteel het belangrijkste, conserveren.. Afwerken van binnen etc hoeft niet direct, daar heb ik tijd voor in de zomer/volgende winter.

Dit staat momenteel op het lijstje:
- Afbreken van binnen zodat alles (vooral motor ruimte) goed bereikbaar is en ik kan zien of er van binnenuit ook roest problemen zijn
- Als er laswerk moet gebeuren weet ik dit het liefst meteen, dit kan dan gebeuren voordat hij naar de straler gaat (op de kant in de haven waar hij nu ligt)
- Water en Benzine tank verwijderen
- Nieuwe motor, slangen en Diesel tank installeren. Ook een nieuwe schroef (huidige is links draaiend) zal nodig zijn.
- Roer/hydraulische besturing in orde maken (waarschijnlijk lucht of te weinig olie)
- Vast toilet en zwart water tank installeren + buiten-loos optie
- Nieuwe kunstof watertank installeren
- Voldoende anodes aanbrengen!
- Naar straler varen (net voor zomer-seizoen begint)
- Onderwaterschip laten stralen, dik! (beginnend bestuurder) in epoxy en daarna in AF
- Rustig betimmeren etc

Mvg,
Joep
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Jan Huibers » 27 Dec 2013, 12:45

Bericht door Jan Huibers » za 02 feb 2013, 18:17

Ik schrik niet heel hard van het onderwaterschip... Is ook niet je grootste zorgenkindje, dat is je hermoterisering.

Lekker laten stralen, dan op de slechtste plekken laten meten (en om rapport vragen) en eventueel de dunste stukken vervangen.

Vaak ziet het er erger uit dan het is.. 1cm roest kost 1mm staal is de vuistregel. Daarbij komt dat het naast die metersdikke verflaag erger uitziet dan het is.

Dus zoek een proffesioneel straalbedrijf op, en zeg hun dat ze zelf mogen weten wanneer te stralen als het maar voor een bepaalde datum gedaan is, dat drukt de prijs is de ervaring.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 12:46

Bericht door joep » za 02 feb 2013, 19:50

Jan Huibers schreef:
Ik schrik niet heel hard van het onderwaterschip... Is ook niet je grootste zorgenkindje, dat is je hermoterisering.




Hoi Jan,

Dat geeft de mens weer wat hoop :-)
Hermoterisering... Ik ga morgen nog eens alle mogelijkheden op een rijtje zetten, met de plus en minnen van de opties.

Mvg,
Joep
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor vuuren1 » 27 Dec 2013, 12:46

Bericht door vuuren1 » zo 03 feb 2013, 02:16

Jan vergat te kijken naar het vlak binnen in de boot, dat is ook niet helemaal geweldig..
De huiddikte wordt immers bepaald door de corrosie van het onderwaterschip én de binnenkant.
Vergeet niet dat er schepen afborrelen omdat het vlak (vaak) onder een WC van binnen uit is doorgeroest zelfs ondanks de fraaie laag coating aan de buitenkant...

Als ik de samenvatting hier weer lees wordt dit een heel fors restauratieproject.
Dat gaat echt te ver om hier -met lettertje- volledig in mee te kunnen denken.
Wist ik al, maar als je echt met deze boot door wilt gaan dan wordt dat een heel fors project.
Het is een, zo te zien erg oude Beja kruiser en heeft wel een bepaalde nostalgische uitstraling.

Ik zie dat er maar 1 cilinder van de Albin nog redelijk heeft meegedaan, de rest niet.
Je hebt de kop er kennelijk al af en dan is er geen compressie meer te meten.
Die zwarte bougie is ook ingeslapen (ofwel de desbetreffende cilinder).
Jammer, aan de buitenkant ziet het er niet eens zo slecht uit (moet ik toegeven).
Wellicht heeft de buitenkant je een verkeerd (te positief) beeld gegeven?

Ik wil je wel helpen dit plaatje zo effectief als mogelijk in te vullen maar dan moeten we om de tafel en dat is niet gratis (je zal er per saldo niet minder van worden).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Jan Huibers » 27 Dec 2013, 12:46

Bericht door Jan Huibers » zo 03 feb 2013, 11:31

Ben ik niet vergeten Hans, daarom zei ik ook op de slechte plekken de dikte te meten...

Pas als je het hele onderwaterschip moet gaan dubbelen of vervangen heb je een serieus karwei, dit zal niet de grootste kopzorg of grootste karwei zijn in het licht van de totale renovatie... Of ben je dat niet met me eens?

Een profesionele lasser met een goed lasapparaat, pakje Supra 3,25, goede slijptol met een dunne doorslijper en een paar stukken plaatstaal ongeveer op maat maakt zich een hele dag kwaad en de slechtste plekken zijn vervangen..

(Als alle slechte plekken die er zijn hierboven te zien zijn geweest)

Ik heb het ooit zo gek gehad... Moesten we van een varend woonschip vlak gaan keuren... Ik had natuurlijk als jongste op de helling het k*twerk om onder het vlak kale plekken te slijpen... De keurmeester roept mij op een gegeven ogenblik... Sla hier eens met je bikhamer zegtie... Bam... Dwarsdoorheen!!! Alleen had de eigenaar geen rooie cent te makken... Moesten we met minimale middelen op non-factuurbasis die boot weer waterdicht maken... Dat was met Supra 2,5 nog niet te lassen, fikte je zo doorheen...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor henkvd » 27 Dec 2013, 12:47

Bericht door fred » zo 03 feb 2013, 14:10

Dit staat momenteel op het lijstje:
- Afbreken van binnen zodat alles (vooral motor ruimte) goed bereikbaar is en ik kan zien of er van binnenuit ook roest problemen zijn
- Als er laswerk moet gebeuren weet ik dit het liefst meteen, dit kan dan gebeuren voordat hij naar de straler gaat (op de kant in de haven waar hij nu ligt)
- Water en Benzine tank verwijderen
- Nieuwe motor, slangen en Diesel tank installeren. Ook een nieuwe schroef (huidige is links draaiend) zal nodig zijn.
- Roer/hydraulische besturing in orde maken (waarschijnlijk lucht of te weinig olie)
- Vast toilet en zwart water tank installeren + buiten-loos optie
- Nieuwe kunstof watertank installeren
- Voldoende anodes aanbrengen!
- Naar straler varen (net voor zomer-seizoen begint)
- Onderwaterschip laten stralen, dik! (beginnend bestuurder) in epoxy en daarna in AF
- Rustig betimmeren etc

Als ik alleen al zie wat er op dit lijstje staat raad ik je aan om eerst te informeren wat dit moet gaan kosten.Denk dat een boot van dit bouwjaar de investering niet waard is. ziet er op het eerste gezicht leuk uit maar ben bang dat je nog meer narigheid tegenkomt tijdens het slopen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 12:47

Bericht door joep » zo 03 feb 2013, 20:45

vuuren1 schreef:
Ik zie dat er maar 1 cilinder van de Albin nog redelijk heeft meegedaan, de rest niet.
Je hebt de kop er kennelijk al af en dan is er geen compressie meer te meten.
Die zwarte bougie is ook ingeslapen (ofwel de desbetreffende cilinder).
Jammer, aan de buitenkant ziet het er niet eens zo slecht uit (moet ik toegeven).
Wellicht heeft de buitenkant je een verkeerd (te positief) beeld gegeven?



De foto van de motor zonder kop is de donor-motor die ik gekocht had.
De Albin in de boot ziet er van buiten niet slecht uit, daarom gingen niet meteen alarmbellen rinkelen (slaat nergens op, niets zo makkelijk als een mooi verfje..).
De Albin in de boot had op 1 cylinder compressie verlies.
De doorslag gaf eigenlijk 3 dingen:
- Prijs onderdelen (zo ver nog te krijgen)
- Roestvorming in koelkanalen, intercooler investering niet waard
- Steeds weer problemen met de carburateur (Benzine die eruit loopt!)

Wat betreft de bougies.. Door de problemen met de (erg eenvoudige) carburateur was het mengsel verre van ideaal (veel te rijk). Echter deze carburateur heeft maar 1 stel mogelijkheid: stationair mengsel.
Als er dus ook maar iets niet lekker zit in de carburateur heb je (had ik) problemen met overgang tussen stationair en "hoofd" mengsel, gevolg bougies die steeds dicht slaan OF een motor die af slaat als je snel gas geeft.
Verder had een cylinder last van olie op de bougie...
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 12:47

Bericht door joep » zo 03 feb 2013, 20:54

fred schreef:
Als ik alleen al zie wat er op dit lijstje staat raad ik je aan om eerst te informeren wat dit moet gaan kosten.Denk dat een boot van dit bouwjaar de investering niet waard is. ziet er op het eerste gezicht leuk uit maar ben bang dat je nog meer narigheid tegenkomt tijdens het slopen.


Ik doe zoveel mogelijk zelf, mijn vader kan helpen met weer netjes betimmeren.
Mijn raming:
- Motor/tank/aansluitmateriaal e7500
- Stralen + gebruik hal (om af te werken na het stralen) e1200
- Epoxy e500
- AF e250
- Schoonwater tank + pomp + slangen e350
- Vuilwater tank + huid-doorvoer + slangen e250
- Toilet e250

Ongetwijfeld gaat het niet lukken met dat budget, een beetje reserve heb ik dan ook wel achter de hand. Afwerken (+kosten) schuif ik door naar het volgende seizoen.
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 12:48

Bericht door joep » zo 03 feb 2013, 20:59

Jan Huibers schreef:
(Als alle slechte plekken die er zijn hierboven te zien zijn geweest)



Dit is eigenlijk de enige reden dat ik nu begonnen ben om binnen de betimmering te verwijderen.
Buitenkant zijn de plekken op de foto wel de ergste.
Binnen moet ik nog een stuk betimmering weghalen voordat ik weet of de plek onder de watertank de enige slechte is, daarom heb ik de motor ook nog niet aangeschaft (mocht.....).

Had vandaag graag een lijstje met motor opties hier neer gezet, echter er kwamen wat andere dingen tussendoor piepen.
Ben nu bezig om een overzicht te maken van opslag-tank opties en de prijzen.
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten