Renovatie BejaKruiser

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Popeye » 27 Dec 2013, 13:30

Bericht door Popeye » vr 01 maart 2013, 15:47

antonh schreef:
Sparen?

Wat is dat Jan?
Ik hou steeds minder iedere maand over. :oops:




Bofkont! Ik heb aan het eind van mijn geld steeds een stuk maand over. :cry:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Jan Huibers » 27 Dec 2013, 13:31

Bericht door Jan Huibers » vr 01 maart 2013, 16:40

Je houdt steeds minder iedere maand over...

Bedoel je: je houdt steeds minder geld aan het eind van de maand over OF je steeds minder maand aan het eind van je geld over??

Het 1 kan nog sparen genoemd worden en het ander niet :D

Maar zonder gekheid, snap wat je bedoelt Anton en vandaar dat ik al zei dat Joep dit jaar niet het water in zal gaan en wellicht volgend seizoen ook niet.. En dan is het gezien de omstandigheden nog steeds een beste prestatie! Dit project gaat meer geld kosten als dat aangenomen werdt bij aankoop maar levert uiteindelijk een betrouwbare boot en een schat aan ervaring op.. En hoe is dat in geld uit te drukken??
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Jan Huibers » 27 Dec 2013, 13:31

Berichtdoor Jan Huibers » vr 01 maart 2013, 16:42

Sjeisse..... Jack is me net voor met zo'n soortgelijke opmerking!! Hahaha
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor vuuren1 » 27 Dec 2013, 13:31

Bericht door vuuren1 » vr 01 maart 2013, 22:02

Jan Huibers schreef:
Het is niet heel motiverend voor Joep om telkens de term 'bodemloze put' te gebruiken. Okay, het kost dadelijk 2 boten aan geld maar daarna heeft Joep een bootje liggen waar die jaaaaaaren mee vooruit kan met behulp van tips op dit forum. Ik neem ook aan dat Joep niet aankomend seizoen alweer het water opwil, ik hoop ook dat Joep niet van streek is als dat het volgende seizoen ook niet lukt. Ik kan niet in zijn portomonee kijken maar het beste is gewoon telkens sparen tot er genoeg geld is en dan ineens een fase afronden op de beste manier. Bijv sparen, dan nieuwe platen inlassen, nieuwe motorsteunen, stralen en in goede primer laten spuiten. Dan sparen en nieuwe motor en aandrijflijn zetten, sparen en de boel intimmeren... Zoiets...
Dan kost het 2 boten maar als het goed gebeurt gaat het spulletje erg lang mee, alles goed op de foto zetten en bewaren, dat bevorderd een eventuele verkoop in de toekomst.




Ik neem aan dat je met deze reactie de -bodemloze put- anders probeert uit te leggen zodat het op dezelfde -bodemloze put- uit komt?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Jan Huibers » 27 Dec 2013, 13:32

Bericht door Jan Huibers » vr 01 maart 2013, 22:45

Hans, zodra je alle grote kostenposten voor de wederopbouw op een rijtje heb staan is de bodem van de 'bodemloze put' in zicht en kan Joep beslissen of die erin springt.

Ff hardop denkend.... Mischien kan jij (uiteraard niet geheel kosteloos) Joep helpen hem door dit project heen te slepen met al jou contacten en kennis. Plan van aanpak, offertes voor stralen, nieuwe aandrijflijn, randapperatuur en conserveringen. Ik gok namelijk dat jij meer kan besparen dan jou rekening naar Joep zal zijn.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor vuuren1 » 27 Dec 2013, 13:32

Bericht door vuuren1 » vr 01 maart 2013, 23:09

Jan Huibers schreef:
Hans, zodra je alle grote kostenposten voor de wederopbouw op een rijtje heb staan is de bodem van de 'bodemloze put' in zicht en kan Joep beslissen of die erin springt.

Ff hardop denkend.... Mischien kan jij (uiteraard niet geheel kosteloos) Joep helpen hem door dit project heen te slepen met al jou contacten en kennis. Plan van aanpak, offertes voor stralen, nieuwe aandrijflijn, randapperatuur en conserveringen. Ik gok namelijk dat jij meer kan besparen dan jou rekening naar Joep zal zijn.





Jan,

Dat wordt geen positief verhaal omdat ik het beeld al voor ogen heb dat de kosten boven de baten uit zullen lopen.
Ik ben heus in staat om van alles op te knappen en het kosten-technisch juist in te vullen.
Als Joep die boot toch wil oplappen kan je gelijk hebben en zou ik er aan kunnen bijdragen.

Maar... Ik weet nu al dat het ergens vast gaat lopen en daarom begin ik er niet aan.
(ik werk graag met projecten waar positieve resultaten uit komen, kansarme projecten zijn voor -specialisten- die honger hebben..)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Wim Niessen » 27 Dec 2013, 13:33

Berichtdoor Wim Niessen » vr 01 maart 2013, 23:15

Jan Huibers schreef:
Hans, zodra je alle grote kostenposten voor de wederopbouw op een rijtje heb staan is de bodem van de 'bodemloze put' in zicht en kan Joep beslissen of die erin springt.

Ff hardop denkend.... Mischien kan jij (uiteraard niet geheel kosteloos) Joep helpen hem door dit project heen te slepen met al jou contacten en kennis. Plan van aanpak, offertes voor stralen, nieuwe aandrijflijn, randapperatuur en conserveringen. Ik gok namelijk dat jij meer kan besparen dan jou rekening naar Joep zal zijn.




Jan, zoals Hans al eerder door liet schemeren gaan de kosten voor zo'n project gierend uit de hand lopen. Als ik kijk naar mijn boot het volgende. Ik kocht 10 jaar geleden deze boot uit 1978 van iemand die er altijd zuinig op geweest is. Zag er piekfijn uit, alles schoon, droog, goed in de verf en goed functionerend. In de loop van die tien jaar heb ik veelkosten gemaakt. Deels noodzakelijk en deels niet echt nodig. Dit was geen "project" zoals hier wordt bedoeld. Je kunt zeggen dat bij mij alle techniek is vernieuwd: pompen, motor, elektrische installatie, WC, accu's, acculqader/omvormer, instrumentenpanelen, afsluiters, standpijpen etc. etc.
Als ik dan op grond van deze ervaring en de daarmee gepaard gaande kosten als leek een inschatting maak m.b.t. de kosten voor dit project dan schat ik dat op minimaal 20.000 Eurootjes.
Als je er lol in hebt en je bewust bent van de uiteindelijke totale kosten dan is daar niets mis mee en moet je het gewoon doen.
Neemt niet weg dat er in de huidige markt voor dat bedrag leuke boten van soortgelijke lengte te koop zijn .
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor vuuren1 » 27 Dec 2013, 13:33

Bericht door vuuren1 » vr 01 maart 2013, 23:55

Wim,

Jij kocht een ogenschijnlijk keurige boot (het is ook een keurige boot).
Je wist niet precies waar je aan begon en kon de -tegenvallers- gemakkelijk betalen.
Als jij de kosten (waar ik deels van op de hoogte ben) hier neer zou zetten zouden er toch een aantal mensen enorm schrikken.
Wellicht is het nuttig om die berekeningen op het forum te zetten, dat zou voor veel lezers toch erg nuttig kunnen zijn.

Ik hamer vaak op het laten keuren, ik kan dan niet alles zien maar wel een heleboel..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Wim Niessen » 27 Dec 2013, 13:33

Bericht door Wim Niessen » za 02 maart 2013, 01:17

Hans,
Binnenkort zal ik het verhaal op het forum zetten.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Wim Niessen » 27 Dec 2013, 13:34

Bericht door Wim Niessen » ma 04 maart 2013, 18:21

Na een suggestie van Hans van Vuuren heb ik gemeld dat ik wat inzage zou geven in de kosten die ik voor mijn boot heb gemaakt.
Onderstaand het verhaal.


In 2003 kocht ik voor 32.000 Euro mijn eerste boot, een Romanzakruiser 10.4 x 3 x 0.9. uit 1978 met een 50PK Peugeot Indenor met toen 2050 motoruren. Vorige eigenaar was er zuinig op geweest en alles zag er piekfijn uit. De boot laten keuren door Expertisebureau Schuijt uit Enkhuizen en de koop was gedaan. Met de kennis van nu moet ik zeggen dat deze keuring oppervlakkig is geweest. Er is niet gevaren en in het rapport werd niets vermeld over de spaghetti van vastzittende of loshangende elektrische touwtjes en her en der verspreide zekeringblokken onder de stuurstand en een omvormer van 150W met als 220V uitgang nota bene een stekker.
De koelwaterslangen waren van een oud en onbetrouwbaar type en beluchter onbrak. Dus nieuwe slangen op RVS beugels bevestigd, RVS slangenklemmen, nieuwe wierpot en beluchter. En passant ook nog alle aan de motor bevestigde rubber vervangen vanwege oppervlakkige scheurtjes.
Toen, in het eerste jaar, begaf de mechanische opvoerpomp het. Tot nu toe Voorlopig 750 Euro armer.
De eerste grote ingreep was het vervangen van de totale 12V installatie, inclusief twee nieuwe serviceaccu’s (Xcellor 185Au), startaccu, acculader/omvormer, Mosfet, batterijmonitor en instrumentenpaneel. Dit door een mij aanbevolen monteur. Na ongeveer 100 uur arbeid en veel ellende met deze man er een echte monteur bijgehaald. Deze heeft 40 uur nodig gehad om de fouten van zijn voorganger op te sporen en te herstellen. Kosten van deze installatie, vervanging en herstel circa 5.800 Euro.
Ondertussen de warmtewisselaar laten schoonmaken en testen; grapje van ruim 250 Euro.
Een jaar later bleek dat er circa anderhalve mm speling zat op het achterste schroefaslager. Lager laten repareren, schroefas laten checken en het binnenglant vervangen door een Volvoseal. Voor 800 Euro was ik klaar.
Ik was weer 1.150 Euro verder na het laten inbouwen van een stuwdruklager met homokinetische koppeling.
In het stuurhuis stonden twee losse stoelen, dat beviel mij niet. Rekening houdend met al het bestaande heb ik een hoekbank gemaakt; hierop natuurlijk kussen en gelijktijdig de overige kussens vervangen(totaal 12st.) Kostenpost ruim 4.800 Euro.
Koelwaterpomp ingesleten, drinkwaterpomp kapot. Kassa: 500 Euro.

Vervolgens het zwemplateau laten ophogen met de bedoeling dit later misschien te gaan gebruiken als ruimte voor kunststof vuilwatertanks.
Vervolgens de oude kettingbesturing vervangen door hydrauliek en een nieuwe RVS buitenstuurstand ontworpen, laten lassen en polijsten en voorzien van instrumenten, marifooonaansluiting en -speaker en radiospeaker. Ik was toch bezig met RVS dus toen ook maar de handrailingen op de dakjes vervangen door RVS. Voor de instrumenten en speakeraansluitingen moesten weer nieuwe kabels naar de buitenstuurstand getrokken worden. Ruimte in de bestaande kokers was er niet en gezien de grote hoeveelheid kabels alle kabels naar de buitenstuurstand er uit gehaald en vervangen door een 34-aderige en een 12-aderige multikabel. Dit alles bijelkeer weer een rib uit mijn lijf à raison van circa 5.500 Euro.

En dan blijkt de olie aan de oliepeilstok een melkachtige kleur te hebben. Foute boel dus. Gezien de kosten was een revisie geen optie.
Nieuwe motor aangeschaft (met 36% korting). Nieuwe motorfundatie, uitlaatslang, dieselleiding. Koelwaterslangen, beugels, wierpot, beluchter, Separfilter, trek-duw kabels, morsehandle, instrumenten etc. en weer werk voor de elektromonteur. Ook de accukabels naar de boegschroef en wat andere kabels vervangen door zwaardere (kleinigheidje van bijna 600 Eurootjes).
De eclectische WC begaf het en deze vervangen en alle standpijpen en afsluiters vernieuwd.
Kosten nieuwe motor, homokinetische as, WC, standpijpen, accukabels, perskabelschoenen, motorisolatie, al het overig bijkomende materiaal, las- en elektrawerk geeft een sommetje van 12.700 Euro.

Alle bedragen hierboven opgeteld geeft als resultaat 31.950 Euro *) maar het zou best een paar duizend Euro meer kunnen zijn.
Dit zijn de grote lijnen maar ongemerkt maak je meer kosten dan je denkt. Zo zijn met uitsluiting van schilderkosten en de kosten van verzekeringen, brandstof en havengelden de totale uitgaven aan alle aan mijn boot te relateren kosten in die 10 jaar opgelopen tot 51.000 Euro. Het verschil van bijna 2.000 Euro per jaar zit in allerlei kleine zaken. Ik noem er een paar: verzwaarde ankerlijn, ANWB kaarten, naamborden, RVS bouten en moeren, schoonmaakmateriaal, verf en lak, twee vouwfietsen, raamrubbers, gordijnen, dekzijl, hoes voor de buitenstuurstand, dekstoelen en noem maar op.

In het kostenplaatje zitten overigens allerlei zaken die niet strikt noodzakelijk waren, zoals de bank in het stuurhuis en de kussens.
Ik heb een fijne boot waarin alle techniek nieuw is maar dat heeft wel een paar centen gekost. Ik merk daarbij wel op dat ik niet van gerommel hou. Ik hou van kwaliteit. Mijn stelregel is dan ook: alleen goed is goed en de rest is rotzooi.

*) De circa 230 uren elektrawerk zijn uitgevoerd door een medewerker van een oude klant van mij voor 15 Euro per uur.

Ben je verder geinteresseerd of denk je dat ik gouden schroeven en deurknoppen heb gebruikt, kom dan zelf kijken.
Als je onderstaande link kopieeert in je browser vind je enkele foto's.

http://s1307.beta.photobucket.com/user/ ... 2_blank%22


Afbeelding
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten