Bericht door Wim Niessen » ma 04 maart 2013, 18:21
Na een suggestie van Hans van Vuuren heb ik gemeld dat ik wat inzage zou geven in de kosten die ik voor mijn boot heb gemaakt.
Onderstaand het verhaal.
In 2003 kocht ik voor 32.000 Euro mijn eerste boot, een Romanzakruiser 10.4 x 3 x 0.9. uit 1978 met een 50PK Peugeot Indenor met toen 2050 motoruren. Vorige eigenaar was er zuinig op geweest en alles zag er piekfijn uit. De boot laten keuren door Expertisebureau Schuijt uit Enkhuizen en de koop was gedaan. Met de kennis van nu moet ik zeggen dat deze keuring oppervlakkig is geweest. Er is niet gevaren en in het rapport werd niets vermeld over de spaghetti van vastzittende of loshangende elektrische touwtjes en her en der verspreide zekeringblokken onder de stuurstand en een omvormer van 150W met als 220V uitgang nota bene een stekker.
De koelwaterslangen waren van een oud en onbetrouwbaar type en beluchter onbrak. Dus nieuwe slangen op RVS beugels bevestigd, RVS slangenklemmen, nieuwe wierpot en beluchter. En passant ook nog alle aan de motor bevestigde rubber vervangen vanwege oppervlakkige scheurtjes.
Toen, in het eerste jaar, begaf de mechanische opvoerpomp het. Tot nu toe Voorlopig 750 Euro armer.
De eerste grote ingreep was het vervangen van de totale 12V installatie, inclusief twee nieuwe serviceaccu’s (Xcellor 185Au), startaccu, acculader/omvormer, Mosfet, batterijmonitor en instrumentenpaneel. Dit door een mij aanbevolen monteur. Na ongeveer 100 uur arbeid en veel ellende met deze man er een echte monteur bijgehaald. Deze heeft 40 uur nodig gehad om de fouten van zijn voorganger op te sporen en te herstellen. Kosten van deze installatie, vervanging en herstel circa 5.800 Euro.
Ondertussen de warmtewisselaar laten schoonmaken en testen; grapje van ruim 250 Euro.
Een jaar later bleek dat er circa anderhalve mm speling zat op het achterste schroefaslager. Lager laten repareren, schroefas laten checken en het binnenglant vervangen door een Volvoseal. Voor 800 Euro was ik klaar.
Ik was weer 1.150 Euro verder na het laten inbouwen van een stuwdruklager met homokinetische koppeling.
In het stuurhuis stonden twee losse stoelen, dat beviel mij niet. Rekening houdend met al het bestaande heb ik een hoekbank gemaakt; hierop natuurlijk kussen en gelijktijdig de overige kussens vervangen(totaal 12st.) Kostenpost ruim 4.800 Euro.
Koelwaterpomp ingesleten, drinkwaterpomp kapot. Kassa: 500 Euro.
Vervolgens het zwemplateau laten ophogen met de bedoeling dit later misschien te gaan gebruiken als ruimte voor kunststof vuilwatertanks.
Vervolgens de oude kettingbesturing vervangen door hydrauliek en een nieuwe RVS buitenstuurstand ontworpen, laten lassen en polijsten en voorzien van instrumenten, marifooonaansluiting en -speaker en radiospeaker. Ik was toch bezig met RVS dus toen ook maar de handrailingen op de dakjes vervangen door RVS. Voor de instrumenten en speakeraansluitingen moesten weer nieuwe kabels naar de buitenstuurstand getrokken worden. Ruimte in de bestaande kokers was er niet en gezien de grote hoeveelheid kabels alle kabels naar de buitenstuurstand er uit gehaald en vervangen door een 34-aderige en een 12-aderige multikabel. Dit alles bijelkeer weer een rib uit mijn lijf à raison van circa 5.500 Euro.
En dan blijkt de olie aan de oliepeilstok een melkachtige kleur te hebben. Foute boel dus. Gezien de kosten was een revisie geen optie.
Nieuwe motor aangeschaft (met 36% korting). Nieuwe motorfundatie, uitlaatslang, dieselleiding. Koelwaterslangen, beugels, wierpot, beluchter, Separfilter, trek-duw kabels, morsehandle, instrumenten etc. en weer werk voor de elektromonteur. Ook de accukabels naar de boegschroef en wat andere kabels vervangen door zwaardere (kleinigheidje van bijna 600 Eurootjes).
De eclectische WC begaf het en deze vervangen en alle standpijpen en afsluiters vernieuwd.
Kosten nieuwe motor, homokinetische as, WC, standpijpen, accukabels, perskabelschoenen, motorisolatie, al het overig bijkomende materiaal, las- en elektrawerk geeft een sommetje van 12.700 Euro.
Alle bedragen hierboven opgeteld geeft als resultaat 31.950 Euro *) maar het zou best een paar duizend Euro meer kunnen zijn.
Dit zijn de grote lijnen maar ongemerkt maak je meer kosten dan je denkt. Zo zijn met uitsluiting van schilderkosten en de kosten van verzekeringen, brandstof en havengelden de totale uitgaven aan alle aan mijn boot te relateren kosten in die 10 jaar opgelopen tot 51.000 Euro. Het verschil van bijna 2.000 Euro per jaar zit in allerlei kleine zaken. Ik noem er een paar: verzwaarde ankerlijn, ANWB kaarten, naamborden, RVS bouten en moeren, schoonmaakmateriaal, verf en lak, twee vouwfietsen, raamrubbers, gordijnen, dekzijl, hoes voor de buitenstuurstand, dekstoelen en noem maar op.
In het kostenplaatje zitten overigens allerlei zaken die niet strikt noodzakelijk waren, zoals de bank in het stuurhuis en de kussens.
Ik heb een fijne boot waarin alle techniek nieuw is maar dat heeft wel een paar centen gekost. Ik merk daarbij wel op dat ik niet van gerommel hou. Ik hou van kwaliteit. Mijn stelregel is dan ook: alleen goed is goed en de rest is rotzooi.
*) De circa 230 uren elektrawerk zijn uitgevoerd door een medewerker van een oude klant van mij voor 15 Euro per uur.
Ben je verder geinteresseerd of denk je dat ik gouden schroeven en deurknoppen heb gebruikt, kom dan zelf kijken.
Als je onderstaande link kopieeert in je browser vind je enkele foto's.
http://s1307.beta.photobucket.com/user/ ... 2_blank%22