Renovatie BejaKruiser

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor vuuren1 » 27 Dec 2013, 13:14

Bericht door vuuren1 » ma 11 feb 2013, 00:18

Ik kan er wel een boek over schrijven maar dat ga ik niet doen.
Wat jij allemaal tegenkomt heb ik al zo vaak gezien en verbaast mij bij een oude kruiser niks.

Een stuurcilinder hoort niet in dwarscheepse richting te bewegen (waar beweegt het?).
Het is een Vetus MT 30 cilinder (de goedkoopste met plastic ophanging/achterlager).

Dergelijke casco's werden vaak aan zelfafbouwers geleverd en vaak in de menie.
Menie is slechts een primer en als daar geen degelijke coating over is aangebracht zal de roestduivel achter de betimmering botvieren.
Maar ook werven moesten tegen elkaar op boksen en lieten het bij menie (je ziet het toch niet..).
Glas of steenwol wordt nog steeds gebruikt, ook door werven. Goedkoop maar als ze iets van natuurkunde zouden weten doe je zoiets niet.
Dat geeft allemaal roest en ellende, daarom coaten wij de binnenkant van een casco net zo als de buitenkant (volgens de spuiters zijn we daar erg zeldzaam in...).

Isoleren doen we ook anders (niet met een paar plaatjes steenwol die ergens los tussen zitten (dat is niet goed..).
We plakken direct op de huid (speciale plaat op rol met een gesloten celstructuur).
Standaard worden spanten niet helemaal ingepakt maar dat roest heus niet (coating!).
De stelling is: Beter niet isoleren dan slecht isoleren.

De zwemtrap: Er zal wel een las zijn met een gaatje waardoor er water in kan komen en de plaat is doorgeroest (haarscheurtjes bestaan niet in een boot).

Het conserveren van de situatie op de plaatjes?
Ik zou allereerst de plaatdikte bij die forse roest eens laten meten (of boor hier en daar even een gaatje).
Vaak roesten boten met lekkage van binnen uit door.
(kijk ook eens onder de WC..)
Nee, geen staalborstel gebruiken, dat smeert de roest in de porieën.
Dit is geen oppervlakte roest en dan moet je gaan stralen (en ga je er mogelijk doorheen..).

Je kan erg veel leren van een dergelijk project maar de vraag is of dat leergeld ooit terug zal komen.
Je begint niet met een casco, je begint met een bodemloze put met veel roest.
De foto's bevestigen mijn idee hierover alleen maar meer (ik wist het al), je weet niet waar je aan begint.

Ik hoop dat mijn (zeer onaardige) verhalen iets zullen bijdragen aan je objectieve meningsvorming.
Dit begint al op een boek te lijken, doe er je voordeel mee.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Jan Huibers » 27 Dec 2013, 13:15

Bericht door Jan Huibers » ma 11 feb 2013, 00:46

Bodemloze put ben ik niet met je eens... Ik had ook al eerder aangegeven overal vlakdikte te meten... Nu zullen er hooguit een paar stukken meer nieuw ingelast moeten worden als we eerder dachten. En die paar stukken plaatstaal kosten geen drol... De lasser kost het meest... Het casco laten stralen was de vraagsteller al van plan intussen en er doorheen blazen tijdens het stralen zal niet gebeuren want alles is immers gemeten en slechte plekken nieuw ingelast. Wel een goed idee is ook de binnenzijde van het onderwaterschip ook te laten stralen nu er steeds meer roest tevoorschijn komt binnen.

Over de isolatie... Ik ving op Boot Holland een gesprek op over isolatie in dr Drentse Trawler Front Sit. Dat is in die boot tegen de binnenkant van de huid gespoten en ik citeer de bouwer: net zoals dat bij de pasagiersschepen gedaan wordt op de grote werven... Maar... Hoe zit het dan met vocht???
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor vuuren1 » 27 Dec 2013, 13:15

Bericht door vuuren1 » ma 11 feb 2013, 02:13

Gespoten isolatie?
Dat is waarschijnlijk PUR en is de beste optie. Ook best duur en geeft veel rommel (veel werk achteraf).
Mits de romp goed is behandeld óf het schuim komt nooit los is het ideaal (omdat het ook direct op de huid vast zit).
Ook dat product wordt mooi en duur verkocht maar het moet wel goed aangebracht worden om te blijven zitten.

Dus mag je op de coating aan de binnenkant ook hierbij niet bezuinigen.
Die PUR laag is zomaar 10-15 cm dik en op een plezierboot blijft het in de zomer wel heel lang warm aan boord zodat je na wat warme dagen niet meer kan slapen van de vastgehouden warmte.

Voor een varende woonboot zou ik het (icm een airco) aanbevelen, voor een gemiddelde NL vakantieganger zeker niet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Popeye » 27 Dec 2013, 13:16

Bericht door Popeye » ma 11 feb 2013, 10:43

Jan Huibers schreef:
Over de isolatie... Ik ving op Boot Holland een gesprek op over isolatie in dr Drentse Trawler Front Sit. Dat is in die boot tegen de binnenkant van de huid gespoten en ik citeer de bouwer: net zoals dat bij de pasagiersschepen gedaan wordt op de grote werven... Maar... Hoe zit het dan met vocht???




Zo werkt het met vocht Jan. Als het vocht in de lucht de scheepswand niet kan bereiken kan het daar ook niet condenseren maar wel op elk ander ongeïsoleerd deel van het schip waar de lucht afkoelt en de relatieve luchtvochtigheid toeneemt tot 100%.
Het water in het schip van dit topic zou ook best van condens afkomstig kunnen zijn dat achter de steenwol ontstaan is en toen langs de wanden naar beneden gelopen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 13:17

Bericht door joep » ma 11 feb 2013, 11:55

Jan Huibers schreef:
Dat het water in je boot veroorzaakt zou zijn door het vastlassen van een trapje aan de huid van het onderwaterschip vindt ik een vreemd verhaal... Is het trapje toevallig van rvs? Kan zijn als er geen goede electrode gebruikt is dan en het trapje vast gezet is door er flink heet een paar electrodes door te fikken... Diepe randinkarteling dan... Zou kunnen... Toch vreemd verhaal...



Mijn zwager is (fijn-)metaal bewerker en die heeft een speciaal goedje om (haar) scheurtjes in metaal te zien. Ik hou jullie op de hoogte :-)

Ben mij ook eens een beetje gaan verdiepen in roest, pff wordt je niet vrolijk van. Het probleem is dat veel artikelen op het net geschreven zijn door verfboeren. En tsjaa die hebben er baat bij om het nog extra een beetje aan te zetten :( Als iemand goede literatuur kent, please... :-)
Door de vervuiling in het staal treed er eigenlijk hetzelfde process in het staal op dan het process dat wij proberen te stoppen met anodes, echter kun je dat process niet stoppen met anodes (maar dat wisten jullie natuurlijk allemaal al).
De vraag die dan blijft is hoe ernstig deze verroesting is, hier kan echter waarschijnlijk niemand antwoord op geven bij een oude boot, o.a. de staal samenstelling is niet bekend.
Uit testen blijkt dat het beste is om vet te gebruiken als conservering (binnen), het nadeel is de applicatie (lastig aanbrengen).

Heb maar een ultrasoon staal dikte metertje gekocht om zelf al een eerste inschatting te kunnen maken van hoe (erg) het gesteld is.

Ach laten we het maar als een groot leer-proces zien..
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 13:17

Bericht door joep » ma 11 feb 2013, 12:41

Toen ik mijn reactie plaatste had ik pagina 4 nog niet gelezen, weer bedankt heren.

En ja.. Het zou zomaar kunnen dat het een bodemloze put is, hopelijk heb ik er dan wat van geleerd.

Onder het toilet is er niets aan de hand, een van de vorige eigenaren heeft de huid doorvoeren van buiten uit dicht gelast en een porta-pottie geplaatst. Geen idee waarom, waarschijnlijk was een nieuw toilet te duur (deze pot is aan het kunstof te zien ook niet de jongste meer).

De plaatsen waar het foute boel is van binnen zijn er 3;
- Onder de RVS schoon (ahumm) water tank, slecht gelast en lekkages -> voor in de boot. Redelijke roestvorming waarbij de spanten het plaatselijk wat zwaar gehad hebben.
- Bij het roer-doorvoer (+/-2m vanaf achterschip), dit is het diepste punt waar het water dat bij de lasnaad naar binnen gekomen is zich verzameld heeft. Dit is veruit het slechtste stuk, heb echter nog niet alle beplating weg om er goed bij te kunnen. Wel al de nodige hitte tegenaan gegooid om het water/vocht zoveel mogelijk te verdampen.
- De compartementen tussen de spanten, hier stond het water dat bij de lasnaad naar binnen gekomen is in. De roestvorming valt mij hier nog erg mee, misschien omdat het water voor afsluiting gezorgd heeft? (tov zuurstof)

Op 4 staan de raamrubbers, deze lekken (flink) en ook hier is behoorlijke roestvorming.

Overigens was dit water duidelijk geen condens, ook niet van de uitlaat huid-doorvoer (dit zag er nog super uit). Je ziet aan de verkleuring en de aftekeningen dat het echt van die 2 lasnaden af gekomen moet zijn. Dit punt ligt ook veel hoger dan de rest van de boot. De test gaat dit hopelijk onderbouwen.

En tsja het gaat misschien op een boek lijken, maar ik weet zeker dat er lezers zijn die voor soortgelijke uitdagingen staan en die misschien hun voordeel kunnen halen. Geef nooit op :-)
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor henkvd » 27 Dec 2013, 13:18

Bericht door Doodle » zo 17 feb 2013, 18:41

En al weer verder gekomen Joep? Ik blijf je verhaal volgen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 13:19

Berichtdoor joep » zo 24 feb 2013, 20:24
Het heeft even geduurd maar dan toch een update;

Inmiddels samen met pa weer de nodige dagen geklusd (gesloopt), het resultaat is een mooie grote kale boot :-)
Naja mooi... Op plaatsen zou wat meer staal welkom zijn...
Heb inmiddels mijn ultrasone staal dikte meter ontvangen, werkt prima! Zoals ik al gelezen had blijkt destijds 4mm staal gebruikt te zijn voor onderwater, 2mm voor de opbouw. Er zijn 2, eigenlijk 3, "hotspots" ontstaan door water dat in de boot gelopen is door de jaren heen :(
Even een stapje terug; allereerst de lasplaatsen waar ik dacht dat water binnen kwam. Heb met speciale spuitbussen (3 stappen) gezocht naar scheurtjes in het staal, deze lijken er dus niet te zijn (tenminste niet in een van de lasplekken). Nog steeds een raadsel hoe het water zo hoog is komen te staan...

Maar helaas was er een dieper punt, hier stond het meeste water, door een gat is vervolgens nog een ander "segment" volgelopen. Staal is daar op plekken nog maar 2mm en op een spot zelfs 1,5mm. Wel moet ik opmerken dat het staal nog niet behandeld is (diepe putten), meten gaat alleen betrouwbaar als het meetvlak +/- 1,5cm rond dezelfde dikte heeft (grootte van de meetsonde).

Tsja, dan nog maar een tool kopen, zo leer je nog eens gereedschap kennen: een naaldbikhamer van Von Arx. Maar wacht, wat was de capaciteit van de compressor die ik net gekocht had ook alweer? Wat zeg je dat die compressor die ik nodig heb weegt? Zucht... Dat wordt dus een grote zware compressor kopen.

Nu we het toch over tools hebben, schuren.. Wat raden jullie voor schuur-/schijf/papier/ aan om:
1. Roest te lijf te gaan (na het uitbikken) en op de niet diepe putten plekken
2. Oude menie te verwijderen
Aangezien ik toch een zwaardere compressor moet kopen kan ik ook een pneumatisch schuurapparaat pakken, iemand suggesties (betaalbaar)?

Waarschijnlijk zal ik staal van 1,5mm moeten dubbelen? Wat raden jullie aan, stuk eruit slijpen of aan de binnenkant een nieuw stuk er tegenaan lassen (na schoonmaken & behandelen).


Voor het weghalen van de roest:
Afbeelding
Afbeelding
Helaas niet veel fotos aangezien mijn telefoon geen zin meer heeft in het maken van fotos :(
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor vuuren1 » 27 Dec 2013, 13:20

Bericht door vuuren1 » zo 24 feb 2013, 22:02

De enorme vracht roest laat alweer zien dat men de casco's aan de binnenkant slechts in 1 laagje menie heeft gezet.
(doen wij heel anders..)

Met een naaldenhamer weet je na afloop van het (onaangename) karwei waar je aan toe bent.
Als je nu over het oppervlak van de meetsonde 1,5 mm meet is het op plaatsen nog dunner (en zal je er doorheen gaan).
Dubbelen is minder duur dan uitslijpen en vervangen.

Heb je al (objectief!) uitgerekend hoe het kostenplaatje van dit project er uit gaat zien?
Ik heb nog eens even het begin van je posts gelezen en de tegenvallers zijn m.i. inmiddels tot onbetaalbare hoogte opgelopen.
Je hebt (met alle respect voor je optimisme) behalve een stuk roestig ijzer geen fatsoenlijk interieur, geen motor, eigenlijk niks... Ja veel werk en nog meer kosten.

Investeren in zoiets doen alleen goed gefortuneerde mensen die koste wat het kost een waardevol project gaan restaureren omdat het leuk is (en straks ook nog geld waard is).
Dit project valt zeker niet onder die categorie.
Ik zal er over ophouden, ondervinding is de op 1 na beste leermeester (luisteren naar ervaringsdeskundigen is veel beter..).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Jan Huibers » 27 Dec 2013, 13:20

Bericht door Jan Huibers » ma 25 feb 2013, 00:00

Joep, dubbelen doen we wel aan de buitenkant heh.. En is het laten stralen niet meer in beeld dat je een naaldhamer en een zwaardere compressor kopen wil? En van alle pneumatische gereedschappen is de schuurmachine die het meeste lucht verbruikt. Voor een naaldhamer kun je nog redelijk in de betere hobbysfeer blijven met aanschaf van de compressor... Als je er 1 moet kopen die een goede pneumatische schuurmachine aankan kom je in het pro-segment uit. Dat zie je ook meteen aan de prijzen!! Kun je haast je boot volledig voor laten stralen binnen en buiten denk ik.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten