Renovatie BejaKruiser

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor vuuren1 » 27 Dec 2013, 12:50

Bericht door vuuren1 » zo 03 feb 2013, 21:14

Jan,
Ik ben het wel met je ervaringen eens (het zijn immers waardevolle ervaringen) maar als ik de paar plaatjes bekijk van de binnen en buitenkant krijg ik geen gevoel van rozengeur en manenschijn.
Daarbij tellen we het voorlopige lijstje met verwachtte werkzaamheden op en dat zal de feestvreugde zeker niet vergroten.

Joep,
Je berekeningen gaan niet kloppen omdat je emotioneel betrokken bent bij dit project en de werkelijkheid niet ziet.
Ik heb jachtbouwers met 10-20 boten ervaring zien omvallen omdat ze niet goed konden calculeren en dat is essentieel om te kunnen overleven.

Je hebt het nogal vaak over de carburateur, dat is een erg eenvoudig op te lossen probleempje.
Ik ben zo vrij om e.e.a even terug te draaien om te onderzoeken of die Albin nog te redden is.
Een carburateur is een klein probleempje en de vraag is hoeveel het compressieverlies op 1 cilinder is?

Als dat te overzien is dan kan de doelstelling anders worden: Dit wordt een nette boot met nostalgische details van de jaren 60...
Dat kan je helpen er een stukje minder -bodemloze put- van de maken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Wim Niessen » 27 Dec 2013, 12:50

Bericht door Wim Niessen » zo 03 feb 2013, 21:45

Joep, ik bewonder (en herken) je enthousiasme maar weet uit ervaring dat de kosten je begroting fors zullen gaan overtreffen. En er zijn zaken die je nu nog niet gezien of aan gedacht hebt. Bijvoorbeeld standpijpen en afsluiters, klein materiaal waar je voor het gemak niet over nadenkt (drie- tot vijfhonderd euro hiervoor uittrekken is niet overbodig), stoffering, wellicht het aanpassen van het uitlaatsysteem (ik weet niet of je huidige motor een natte of droge uitlaat heeft) etc. etc. Als je helemaal klaar bent schat ik dat de totaalteller op meer dan tweeëntwintigeneenhalf duizend euro staat.
Maar als je er zin in hebt en je dit realiseert moet je gewoon je gang gaan en er een mooi bootje van maken.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor vuuren1 » 27 Dec 2013, 12:51

Bericht door vuuren1 » zo 03 feb 2013, 22:30

Wim Niessen schreef:
Joep, ik bewonder (en herken) je enthousiasme maar weet uit ervaring dat de kosten je begroting fors zullen gaan overtreffen. En er zijn zaken die je nu nog niet gezien of aan gedacht hebt. Bijvoorbeeld standpijpen en afsluiters, klein materiaal waar je voor het gemak niet over nadenkt (drie- tot vijfhonderd euro hiervoor uittrekken is niet overbodig), stoffering, wellicht het aanpassen van het uitlaatsysteem (ik weet niet of je huidige motor een natte of droge uitlaat heeft) etc. etc. Als je helemaal klaar bent schat ik dat de totaalteller op meer dan tweeëntwintigeneenhalf duizend euro staat.
Maar als je er zin in hebt en je dit realiseert moet je gewoon je gang gaan en er een mooi bootje van maken.




Ik ben redelijk op de hoogte van de ervaringen van Wim en kan melden dat Wim een ervaringsdeskundige is die weet hoe het proces van aanschaf van een ogenschijnlijk goed schip kan verlopen.
De inschatting van de kosten die Wim in dit geval neer heeft gezet zijn m.i. nog aan de bescheiden kant.

Er zijn mensen die een nostalgische sportwagen of boot kopen omdat ze een droom hebben.
Later blijkt altijd dat (afhankelijk van de aanschafprijs en werkelijke waarde) zoiets tegen valt en de ene na de andere investering volgt.
Met een vakkundige keuring door een expert met kennis van zaken verloopt zoiets meestal beter...
Ik denk dat (o.a) Wim dat uit ervaring wel kan beamen.

Ik garandeer inmiddels (en uit ervaring) een aankoopkeuring waarbij je de kosten van de keuring altijd met winst terug zal verdienen bij aankoop van de gekeurde boot.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Jan Huibers » 27 Dec 2013, 12:51

Bericht door Jan Huibers » zo 03 feb 2013, 22:59

@Hans, daarom zeg ik ook: het onderwaterschip en de roestplekken daar is niet de grootste zorg.

Joep, als het het geld en de tijd hebt.... En je zorgt dat je alles goed doet kun je er weer een prachtig bootje van maken waar je (afgezien van het reguliere onderhoud) voorlopig geen omkijken meer naar hebt.

Ohw... Maak die vuilwatertank van rvs.... Heb je daar ook geen omkijken meer naar.. Anders moet je gaan kloten met coatings en om de paar jaar de tank openmaken (lekker fris!!) om te kijken of het niet roest. En probeer alle huiddoorvoeren fijn boven de waterlijn te houden.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Bejakruiser » 27 Dec 2013, 12:51

Bericht door Bejakruiser » ma 04 feb 2013, 00:16

Een tip die ik je wil geven is om vooral nog niets voor de boot te kopen voordat je hem hebt laten stralen.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor vuuren1 » 27 Dec 2013, 12:52

Bericht door vuuren1 » ma 04 feb 2013, 00:52

@Jan:
Een RVS tank voor zwart water zou ik nooit van RVS willen, RVS (en te vaak de lasnaden) rot gewoon weg met zuren (chloor, urine etc.).
Standaard kunststof is zorgeloos.

@ Bejakruiser:
Een hier zeldzaam verstandige opmerking, maar het stralen zou ik ook nog even uitstellen.
(ik snap wat je bedoelt..)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 12:52

Bericht door joep » ma 04 feb 2013, 10:41

vuuren1 schreef:
Je hebt het nogal vaak over de carburateur, dat is een erg eenvoudig op te lossen probleempje.
Ik ben zo vrij om e.e.a even terug te draaien om te onderzoeken of die Albin nog te redden is.
Een carburateur is een klein probleempje en de vraag is hoeveel het compressieverlies op 1 cilinder is?

Als dat te overzien is dan kan de doelstelling anders worden: Dit wordt een nette boot met nostalgische details van de jaren 60...
Dat kan je helpen er een stukje minder -bodemloze put- van de maken.



Hmmm dit is een advies 360gr tegenovergesteld van hetgeen uitgebreid in "Inboard Benzine" aan bod is geweest.
Zoals je weet was dit mijn voorkeurs optie, iedereen viel echter over mij heen en verklaarde me voor gek.
Inmiddels is er geen weg terug, veel te veel gesnoeid...
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 12:52

Bericht door joep » ma 04 feb 2013, 10:43

Jan Huibers schreef:
En probeer alle huiddoorvoeren fijn boven de waterlijn te houden.



Wordt dit advies gedeeld door meerdere? Zwartwater boven de waterlijn en dan met (versnijder-)pomp lozen?
Als het onder de waterlijn geloosd wordt is mijn vraag waar deze uitgang het beste te maken t.o.v. koelwater ingang?
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 12:53

Bericht door joep » ma 04 feb 2013, 10:45

Bejakruiser schreef:
Een tip die ik je wil geven is om vooral nog niets voor de boot te kopen voordat je hem hebt laten stralen.



Tsja ik snap dat dat het beste is, ik heb echter geen keuze. De boot heeft geen motor, stralen waar hij nu ligt is niet toegestaan (en ook niet echt optimaal buiten ipv loods denk ik?).
Wat is jullie ervaring, wanneer is het voor de zomer mogelijk buiten te stralen/in epoxy te zetten?
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 12:53

Bericht door joep » ma 04 feb 2013, 10:46

vuuren1 schreef:@Jan:
Een RVS tank voor zwart water zou ik nooit van RVS willen, RVS (en te vaak de lasnaden) rot gewoon weg met zuren (chloor, urine etc.).
Standaard kunststof is zorgeloos.


@ Bejakruiser:
Een hier zeldzaam verstandige opmerking, maar het stralen zou ik ook nog even uitstellen.
(ik snap wat je bedoelt..)



Tanks worden kunstof.
Ik snap ook wat hij bedoelt, echter zie boven, ik heb geen keuze in deze.
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten