Renovatie BejaKruiser

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Popeye » 27 Dec 2013, 13:39

Bericht door Popeye » ma 04 maart 2013, 22:54

Om @Joep een hart onder de riem te steken en moed in te spreken zou hij dit restauratieproject een keer door kunnen lezen.

Groet, Jack.

Ik had dit in het verkeerde topic geplaatst, was voor Joep bedoelt.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor vuuren1 » 27 Dec 2013, 13:40

Bericht door vuuren1 » ma 04 maart 2013, 22:57

Een zeker zeer leerzaam verslag voor de mensen met de rose bri!

Wim,

Naast de omschreven kosten heb je eigen zakelijke talenten en ook contacten aangewend om de kosten toch relatief laag te houden.
15 Euro per uur en 36% korting op een motor is niet echt gemiddeld.

Als je dat terug rekent naar meer gangbare bedragen wordt het bedrag nog een stuk hoger.
En dan de ergernis die je hebt gehad met bepaalde projecten, dat is ook niet als -plezier- te benoemen.

Als uitgangspunt heb je het wel over een boot met een aankoopprijs van 32000 euro en daar verwacht de gemiddelde koper eigenlijk weinig of geen geen problemen van.
Daarom is een goede keuring (...) ook zo belangrijk (heb je zelf ervaren).

Je hebt nu, voor zover ik kan weten, een prima schip en nieuw is veel duurder.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 13:43

Bericht door joep » do 07 maart 2013, 09:43

Jan Huibers schreef:
Joep, dubbelen doen we wel aan de buitenkant heh.. En is het laten stralen niet meer in beeld dat je een naaldhamer en een zwaardere compressor kopen wil? En van alle pneumatische gereedschappen is de schuurmachine die het meeste lucht verbruikt. Voor een naaldhamer kun je nog redelijk in de betere hobbysfeer blijven met aanschaf van de compressor... Als je er 1 moet kopen die een goede pneumatische schuurmachine aankan kom je in het pro-segment uit. Dat zie je ook meteen aan de prijzen!! Kun je haast je boot volledig voor laten stralen binnen en buiten denk ik.



Sorry voor de late reactie, ik zie dat het forum mij geen berichtje van nieuwe posts gestuurd heeft :(

Inmiddels ben ik met de naaldbik aan de slag gegaan en je hebt gelijk, mijn compressortje trekt dat prima. Er zit wel een fors verschil tussen de low-budget en bv een Von Arx wat betreft benodigde lucht (compressor 116L/6Bar, de Von Arx heeft aan 100L genoeg). Het pro-segment heeft nog een ander probleem, gewicht... Niet handig om steeds mee te nemen, voor mij dus voorlopig geen pneumatische schuurmachine.

Stralen van het onderwaterschip is nog steeds de bedoeling,bikken alleen binnen.
Dubbelen, precies normaal van buiten, wat is de reden om dit niet van binnenuit te doen?
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 13:58

Bericht door joep » do 07 maart 2013, 09:47

vuuren1 schreef:
Jan, een goede naaldhamer levert en vraagt (daardoor) veel energie.
Daar is een goede luchtcompressor voor nodig.

Of Aldi of Lidle had onlangs nog een pneumatische exenter (schuur) machine in de aanbieding (samen met met een hobby compressor). Daar zou ik geen naaldenhamer op aan sluiten .
Tenzij je erg van pauze houdt.
(Dan kost het ontroesten erg veel tijd en bespaart het weer op de andere uitgaven...)

Elk nadeel heb z'n voordeel ;)



De Lidl had er inderdaad eentje, 270L bruto en net wat meer dan 110L netto bij 6 Bar. Ik moet zeggen dat dit (de Lidl compressor) prima samen werkt met de Von Arx, zonder pauzes (De compressor wordt niet meer dan warm met dit weer). Een beetje meer lucht bij 7 bar zou net wat beter werken, maar dit werkt ook prima.
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 13:58

Bericht door joep » do 07 maart 2013, 11:27

fred schreef:
Niet mijn hobby om met een naalthamer of roestegel in een kaal casco aan de slag te gaan,niet bevordelijk voor je gehoor en luchtwegen. :evil:
Suc6 er mee.



Eens, maar met een goede hoofd-telefoon en 3M stofmasker (niet de wegwerp) gaat het prima.
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Jan Huibers » 27 Dec 2013, 13:58

Bericht door Jan Huibers » do 07 maart 2013, 11:30

Dat dubbelen aan de buitenkant moet heeft met oa met verder doorrotten te maken.

Stel: jij dubbelt lekker aan de binnenkant, precies tussen de spanten in ofzo, maakt niet uit... Je dubbelt dus over een slechte plek... Die plek rot uiteindelijk echt door en dan heb je het water tegen je nieuwe onbehandelde plaatwerk aanstaan.. Geef dat een paar jaar en de boot borrelt alsnog af.

Beter niet toch?
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 13:59

Bericht door joep » do 07 maart 2013, 11:40

Jan Huibers schreef:
Het is niet heel motiverend voor Joep om telkens de term 'bodemloze put' te gebruiken. Okay, het kost dadelijk 2 boten aan geld maar daarna heeft Joep een bootje liggen waar die jaaaaaaren mee vooruit kan met behulp van tips op dit forum. Ik neem ook aan dat Joep niet aankomend seizoen alweer het water opwil, ik hoop ook dat Joep niet van streek is als dat het volgende seizoen ook niet lukt. Ik kan niet in zijn portomonee kijken maar het beste is gewoon telkens sparen tot er genoeg geld is en dan ineens een fase afronden op de beste manier. Bijv sparen, dan nieuwe platen inlassen, nieuwe motorsteunen, stralen en in goede primer laten spuiten. Dan sparen en nieuwe motor en aandrijflijn zetten, sparen en de boel intimmeren... Zoiets...
Dan kost het 2 boten maar als het goed gebeurt gaat het spulletje erg lang mee, alles goed op de foto zetten en bewaren, dat bevorderd een eventuele verkoop in de toekomst.


Hoi Jan,
Ik heb alle respect voor de heren die veel ervaring in het vak hebben, echt!
Als ik een duurdere boot gekocht zou hebben had ik ook zeker een keuring laten doen, en geloof mij, ik heb inmiddels heel wat valkuilen geleerd.
Echter, ook ik overweeg over te stappen naar een ander forum; Achteraf zeggen: "ik had je toch gewaarschuwd" vind ik prima, dan zeg ik: "dat klopt, eigen schuld..".
Steeds hameren op zo'n manier dat ik de indruk krijg dat het water erg hoog staat bij bepaalde personen helpt mij niet echt.
Ik put graag uit ervaringen van derde, ik waardeer de vakkennis. Ik snap dat dat je je eigen broodwinning niet in gevaar wilt brengen, mijn inziens is dat ook echt niet het geval. Iemand zoals mij gaat gewoon niet al dit werk uitbesteden, dat is niet het aard van het beestje...
Helaas worden er weinig opbouwende tips gegeven, anders dan de opmerking "wij doen dat anders, wij hebben daar andere methode voor". Het zou niet goed zijn als er geen betere methodes zouden zijn dan >30 jaar geleden! Toen was het waarschijnlijk gebruikelijk dubbel in de menie te zetten omdat de goede epoxy producten er nog niet waren...
Heb mij lang ingehouden deze gedachtes te spugen omdat ik denk dat we daar niet verder mee komen.

Terug naar jou post;
Ik heb een spaarpot, dat is het probleem niet. Tijd heb ik helaas niet onbeperkt, en helaas is mijn haven contract stilzwijgend verlengt (>1000e/zomer).
Mijn plan is om de boot dit vaar seizoen nog technisch klaar te maken, dat wil zeggen geconserveerd casco met goede motor en stuur-eenheid. Het intimmeren, schilderwerk, raamrubbers etc etc komt de komende jaren. Varen in de zomer kan ik prima vanuit de buiten bediening. Mijn insteek is wel dat ik het fatsoenlijk wil doen, geen fouten maken die niet nodig, maar dan komen we weer terug op het stukje boven..

Mvg,
Joep
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 14:00

Bericht door joep » do 07 maart 2013, 11:59

vuuren1 schreef:Wim,

Jij kocht een ogenschijnlijk keurige boot (het is ook een keurige boot).
Je wist niet precies waar je aan begon en kon de -tegenvallers- gemakkelijk betalen.
Als jij de kosten (waar ik deels van op de hoogte ben) hier neer zou zetten zouden er toch een aantal mensen enorm schrikken.
Wellicht is het nuttig om die berekeningen op het forum te zetten, dat zou voor veel lezers toch erg nuttig kunnen zijn.

Ik hamer vaak op het laten keuren, ik kan dan niet alles zien maar wel een heleboel..



Kijk daar hebben lezers wat aan :-)
Precies, mij is duidelijk geworden dat als je deze boot had willen keuren op "rot-heid" je hem grotendeels zou moeten strippen.
Natuurlijk heb je veel ervaring waardoor je bepaalde dingen aanvoelt, motor etc etc...
Destijds heb ik niet aan een keuring gedacht omdat de kosten niet in verhoudingen zouden staan:
- Ik verwachtte geen probleem met de motor te zouden krijgen
- Niet aan rot staal door water in de boot gedacht had
- Teveel vertrouwen in de verkoper had

Natuurlijk heb ik de afweging gemaakt hem naar oud ijzer te brengen en +/- 7000e verlies te nemen, en ik denk ook dat ik in mijn handjes kan klappen als ik op een eindstand van 20k eindig.
Het zijn geen eenvoudige afwegingen, ik wil ook niet mijn bankrekening en prive afwegingen (momenteel niet kunnen beschikken over een grote spaarpot) hier zomaar posten. Aanschaf van iets anders is misschien de moeite, maar de heren gaven al eerder aan dat alles onder de 20k niet veel soeps is... Tegenstrijdig..

Wat Jan aangeeft betwijfel ik niet, ben zeker dat hier mensen zijn die mij onder de streep geld kunnen sparen, echter.. Die mensen wonen 180km van mij vandaan.. Waar ik behoefte aan heb zijn mensen in de buurt die, tegen betaling, kunnen helpen waar nodig. En die ook niet voor ieder advies een rekening sturen.
Of uiteraard een forum waar mensen graag helpen :-)

Nogmaals mijn raming:
- Aanschaf 7500
- Nieuwe motor 7500 (inclusief dubbele bediening, brandstof tank, leidingen, uitlaat etc)
- Watertank, pomp, leidingen 350
- Toilet + tank + leidingen + pomp 750 (stel ik uit)
- Stralen onderwaterschip + loods 950
- Epoxy onderwaterschip 500
- A-Fouling 250
- Epoxy binnenschip 350
- Aflak/plamuur/kleinmat etc 500
- Alu anodes 150
- Staal 300
- Tengel-hout 250
- Vloer merantie betonplaat? 350
- Afwerk-hout (laminaat) 500
- Tijd onbetaalbaar

Nogmaals, ik ben hier niet om mensen tegen de borst te stoten, wel om opbouwende kritiek te krijgen op zaken (concreet!).
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 14:00

Bericht door joep » do 07 maart 2013, 12:09

Jan Huibers schreef:
Dat dubbelen aan de buitenkant moet heeft met oa met verder doorrotten te maken.

Stel: jij dubbelt lekker aan de binnenkant, precies tussen de spanten in ofzo, maakt niet uit... Je dubbelt dus over een slechte plek... Die plek rot uiteindelijk echt door en dan heb je het water tegen je nieuwe onbehandelde plaatwerk aanstaan.. Geef dat een paar jaar en de boot borrelt alsnog af.

Beter niet toch?




Uiteraard zou ik de slechte plek (laten we zeggen 1mm staal) behandelen (afbikkelen+epoxy), deze zal dan niet heel snel verder roesten, het nieuwe staal is natuurlijk ook behandeld.
Blijft het probleem dat waar je gaat lassen de behandeling waarschijnlijk slecht wordt?
Stel ik doe dit van buiten, het oude staal gaat dan net zo door met roesten en per saldo is het resultaat hetzelfde?
Ik denk dat de enige echte goede manier is tussen de spanten het staal wegsnijden en nieuw stuk erin?
Dan is de vraag: "welk staal het beste te gebruiken"?

Ik zie 4 vraagtekens, wie o wie :-)
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 14:01

Berichtdoor joep » do 07 maart 2013, 12:16

Wim Niessen schreef:
Na een suggestie van Hans van Vuuren heb ik gemeld dat ik wat inzage zou geven in de kosten die ik voor mijn boot heb gemaakt.
Onderstaand het verhaal.

http://s1307.beta.photobucket.com/user/ ... 2_blank%22
Afbeelding




Dat ziet er mooi uit, zoals het er altijd uit zou moeten zien :-) Jammer dat ik niet kan inzoomen op de fotos.
In mijn raming missen uiteraard veel zaken (op en neer rijden, klein materiaal, electra, haven kosten). Er zijn echter best veel dingen die ik in mijn kennisen kring gedaan krijg, sorry in mijn netwerk.

Wat je hier aangeeft is interessant, (grote) kosten hou je vaak toch, ook als je denk dat je het goed voor mekaar hebt...
Niets zo vervelend als dan ook nog een hoge aanschafprijs met de verwachting dat je iets goeds gekocht hebt, ik voel met je mee.
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten