Renovatie BejaKruiser

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Wim Niessen » 27 Dec 2013, 14:38

Bericht door Wim Niessen » wo 13 maart 2013, 21:07

Is vaak een beetje geknoei. Omdat zoveel mogelijk te voorkomen het volgende:
- vervang de koelvloeistof door long life koelvloeistof, ben je daar een jaar of 10 vanaf.
- gebruik een olie-extractor voor het leegmaken van je carter
- hou een plasticzak onder of nabij het olie en dieselfilter en vang zo de vloeistof en het filter op.
Op deze manier heb je minimale rommel.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor gewoonmich » 27 Dec 2013, 14:38

Bericht door gewoonmich » zo 17 nov 2013, 17:18

Heb vandaag eens heel het verhaal van deze renovatie gelezen. En vroeg me eigenlijk af in welk stadium Joep met zijn boot momenteel is. Zag dat hij al een tijdje niet meer op het forum geweest is.

Dus Joep, laat je horen!
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor henkvd » 29 Jan 2014, 08:23

Nadat ik gisteren je berichten heb toegevoegd aan je gebruikersnaam komt direct de vraag op Joep, waar door is het project beëindigd ?
Dit naar aanleiding van je te koop aangeboden Intertuf blikken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 02 Mrt 2014, 20:58

Hoi mede forumleden,

De voornaamste reden is dat het repareren van het staal mij heel erg tegenviel, ik heb niemand kunnen vinden die dit in de open lucht voor elkaar kreeg op een manier die bevredigend werkte (ik wilde niet dubbelen).
Daar kwam nog bij dat ook boven de waterlijn plaatsen waren waar het er sterk naar rook dat er plamuur met daaronder een verrassing zou geven.

En toen kwam het moment dat ik een nieuwe motor moest bestellen...
Na veel bloed zweet en tranen heb ik toen toch besloten het project stil te zetten (het onderwaterschip helemaal kaal met perago, binnen roest weggewerkt met schuur/lamel schijven).

Verder hebben zich verschillende gebeurtenissen voorgedaan in mijn prive leven dat is een reden waardoor er ook minder tijd is nu.

Resume: veel geleerd tegen een hoge prijs (totaal verlies +/- 10000). Dus: gratis af te halen, kaal casco zonder motor. Verder had ik wel al verf ingeslagen, dit heb ik nu te koop staan.
En nu opzoek naar een nieuwe schip, ik hoop iets te vinden voor het seizoen begint. Vandaag bij een makelaar geweest en daar meteen het geleerde in de praktijk kunnen brengen :-) (vond het vochtig op plekken, en inderdaad ook hier vond ik water in het ruim, boot die op de wal ligt).

Sorry voor de late reactie, het doet pijn zo'n keus te moeten maken, maar betaal nu liggeld + verzekering dus ontkennen gaat niet langer :(

Mvg,
Joep
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Jan Huibers » 02 Mrt 2014, 21:16

Joep, toch goed om te lezen dat je hierdoor de watersport niet de rug toekeert en toch weer op zoek bent naar een nieuw schip. Mischien kunnen wij als forumleden je helpen een keuze te maken door mee te zoeken binnen je budget en wensen?
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Klaver vier » 02 Mrt 2014, 21:53

Joep.buiten wat er in je prive leven gebeurt of gebeurt is heb ik ook wel eens een totaal verrotte boot gekocht,maar ik had zo iets van het is een miskoop maar ik los het op,het is uiteindelijk naar een paar jaar werk een heel mooi schip geworden.Ik heb indertijd het schip nog voor een redelijke prijs verkocht,en er heel veel van geleerd.Wat ik niet begrijp is waarom je er buiten niet aan kan lassen,ik heb indertijd alles aan de boot buiten gelast.Met alles bedoel ik bodem kajuit stuurhut en achterkajuit.Buiten lassen is prima te doen,als er maar geen wind op komt.Ik respecteer je besluit en hoop dat je er veel van geleerd heb en bij je volgende keus niet alleen afgaat op de verkoper zijn mooie blauwe ogen,haal er een deskundige bij en laat de boot meten.Veel succes Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor vuuren1 » 02 Mrt 2014, 22:35

Dit topic is zeer behoorlijk en volledig besproken en Joep heeft goed naar de ervaringen van anderen gekeken alvorens te reageren.

Alles bij elkaar vindt ik het een verstandige beslissing om er geen grotere bodemloze put van te maken.
Er zijn grenzen.

Oud ijzer levert ook nog wel iets op dus weggeven hoeft nu ook weer niet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor gast » 03 Mrt 2014, 11:26

Met alle respect voor je situatie natuurlijk.

Maar om eerst 10.000 euro investeren, kaal halen tot casco en dan concluderen dat het hopeloos is is heftig.
Het mooie van staal is dat het makkelijk bewerkbaar is, rotte stukken slijp je eruit en las je opnieuw in, plammuur verwijder je en dan kan je zien wat de schade is, ook hier kan een lasapparaat wonderen verrichten.

Ik begrijp dat het in deze staat een hopeloos geval is maar dat heb je al heel snel met een gestripte casco, je moet niet kijken wat het nu is maar wat het kan worden. Daarbij zal je altijd tegen tegenslag aanlopen.

Lees het project van Whoopy eens, dat ging ook niet zonder slag of stoot.

Waar ligt je boot eigenlijk, heel misschien heb ik wel belangstelling.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Blacktoppie » 03 Mrt 2014, 11:47

Zonde om te horen dat je het hebt opgegeven. Maar io snap je keuze.

verder ben ik het met vuuren eens... hrt casco is ook geld waard. Oud ijzer is zo' n 17ct de kilo. Er zullen vast meer dingen op de boot zitten die je voor een bescheiden bedrag kan verkopen.

10k zal je er nooit voor terug krijgen. Maar mischien kan het de pijn iets verzachten.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor quichot » 03 Mrt 2014, 12:39

Bij dit soort projecten weet je van tevoren dat er momenten komen waarop ineens alles tegelijk op je afkomt. Bijkomende problemen in de privésfeer kunnen dan net de druppel zijn die de emmer doet overlopen. Ik ken dat gevoel maar al te goed.
Wat mij daarbij erg helpt is het inzicht dat je jezelf in zulke gevallen oogkleppen moet gunnen. Mijn advies: sluit je af voor die waslijst aan ellende en pak één klus bij de kop. Gewoon domweg even alle andere problemen niet zien. Het kunnen afstrepen van een succesvol afgeronde klus is net dat stukje beloning om je met hernieuwde moed op het volgende probleem te concentreren. En ook dan weer; gewoon de rest even niet zien. Hoe langer je afstreeplijstje wordt, hoe positiever je het weer gaat inzien.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten