Renovatie BejaKruiser

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Wim Niessen » 27 Dec 2013, 14:32

Bericht door Wim Niessen » ma 11 maart 2013, 18:13

sogna mi schreef:
Marinisatie Beta : Engeland / Nanni Frankrijk / Craftsman geen idee maar de Vetusversie is sociale werkplaats Nederland voor zover ik geinformeerd ben/ Yanmar word (niet alle types) geassembleerd in Almere NL.




Craftsman in India (engineering door Nederlanders)
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor vuuren1 » 27 Dec 2013, 14:32

Bericht door vuuren1 » ma 11 maart 2013, 23:28

(Ik kan niks met je quote omdat je er kennelijk in hebt zitten rommelen en komt hier de tekst zonder apart kader)

Als ik eerlijk ben zagen die Chinezen (waar je waarschijnlijk op doelt) er nog niet eens zo heel slecht uit, afwerking van de Sole vond ik ook niet echt je van het..
Ik had mij zelf al voorgenomen daar niet in gesprek te gaan, ik heb gekeken en gepaseerd, vooral de onzekere onderdelen levering indien de importeur failiet gaat (aangezien ze heel geheim doen over de basis motor).
Verder stond er Sole/Vetus/Lombardini en Drinkwaard (ook met de Craftsman).
De prijzen schelen zich niet zo veel, DW schijnt zelfs de Craftsman te preferen boven hun eigen marinisatie (althans in de lage vermogens/27pk).
Mijn begroting van de motor wordt met enkele 100e overstegen, echter dan wel incl alles om de motor heen (incl dubbele bediening/tank/slangen/filters etc).
Waarschijnlijk gaat het dan ook een 3.27 van Craftsman worden, of er moet hier iemand zijn die dat helemaal kan afraden.
Uiteraard heb ik ook even Yanmar en Volvo bekeken, deze zijn toch al snel 2000e duurder. Ik wil niet voor cheap gaan maar ook niet voor een RollsRoys.

Mvg,
Joep

Craftsman 'ziet er goed uit', wij hebben er geen ervaring mee.
Je kan Yanmar echt niet vergelijken met goedkopere motoren, een echte Yanmar (er bestaat ook namaak) is super qua kwaliteit en beleving.
Volvo Penta hebben we nog nooit iets mee gedaan omdat we de daar geen voorkeur aan geven.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor vuuren1 » 27 Dec 2013, 14:33

Bericht door vuuren1 » di 12 maart 2013, 00:02

@Joep,

Je hebt het alsmaar over de 'afwerking', wat bedoel je daar mee?
De motor zit onder een luik en moet toch gewoon functioneren en op termijn is het wenselijk dat er onderdelen kunnen worden geleverd?

Als je geen echte verschillen tussen de afwerking van de Chinese motoren en bv. Vetus motoren ziet zou ik je adviseren om er een deskundige bij te halen..
(en dan heb ik het nog niet over Yanmar)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Popeye » 27 Dec 2013, 14:33

Bericht door Popeye » di 12 maart 2013, 08:36

vuuren1 schreef:
Als je geen echte verschillen tussen de afwerking van de Chinese motoren en bv. Vetus motoren ziet zou ik je adviseren om er een deskundige bij te halen..
(en dan heb ik het nog niet over Yanmar)




Als hij niet voor een Chinese motor, maar voor een van de andere merken kiest zit daar dan een slechte motor bij, en zo nee, waarom heeft hij dan advies van een deskundige nodig?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 14:34

Bericht door joep » di 12 maart 2013, 14:51

vuuren1 schreef:
Je kan Yanmar echt niet vergelijken met goedkopere motoren, een echte Yanmar (er bestaat ook namaak) is super qua kwaliteit en beleving.



Volgens mij doe ik dat ook niet? Ik heb een goed aanbod gehad voor een demo blok (in de winkel als generator demo gedraaid); 20 of 21PK aan het vliegwiel.
Dat zou net moeten voldoen, maar houdt niet over. Nieuw (en groter) vermogen zijn ze fors aan de prijs. Over kwaliteit en beleving kan ik helaas geen oordeel vellen.

vuuren1 schreef:
Je hebt het alsmaar over de 'afwerking', wat bedoel je daar mee?
De motor zit onder een luik en moet toch gewoon functioneren en op termijn is het wenselijk dat er onderdelen kunnen worden geleverd?



Terechte vraag/opmerking. Allereerst; ik kan niet in de motor kijken, noch kan ik in de marinisatie onderdelen kijken (al zouden ze geen probleem moeten hebben met bv het openenen van de warmte-wisselaar, heb het niet gevraagd). Verder heb ik geen scholings achtergrond in motor techniek.
Waar let je dan op? Afwerking.. Van wat? Als ik een motor zie waar de verf op een aantal plaatsen al losgebroken is vraag ik mij af hoe geconserveerd dit blok zich op termijn zal houden (Vetus). Ook een blok waar aan alle kanten kit/vet uitkomt en waarbij het spuitwerk als leek waarschijnlijk beter gedaan zou worden (Sole)..
Verteld dit iets over de kwaliteit? Niet perse, maar geeft mij niet veel hoop in hoe een firma het neemt met kwaliteit/eindcontrole.
Verder vind ik het prettig dat de distributeur aangeeft de blokken test te draaien en netjes met vloeistof afleverd (zonder kosten).

Overigens vind ik het heel vreemd dat een dynamo meegespoten wordt, waarbij de wikkelingen in de verf zitten... Niet echt bevordelijk voor de levensduur als je mij vraagt. Maar dat is een andere discussie.

vuuren1 schreef:
Als je geen echte verschillen tussen de afwerking van de Chinese motoren en bv. Vetus motoren ziet zou ik je adviseren om er een deskundige bij te halen..
(en dan heb ik het nog niet over Yanmar)



Even teruglezen.. Ik had mij voorgenomen niet naar de chinezen te kijken, aangezien het prijstechnisch heel moeilijk is weerstand te bieden. Heb dan ook maar heel kort gekeken om te voorkomen dat ik benaderd zou worden door een verkoper. Waarom niet? Daar staat het forum vol mee, en zoals boven al geschreven, ik hou er niet van geen idee te hebben waar het basis blok vandaan komt. Maw ik ben overgeleverd aan 1 importeur mbt reserve onderdelen.
CM? Kwa basisblok hoef ik mij geen zorgen te maken, kwa marinisatie... Dat blijft een gok (maar dat zijn alle andere merken ook voor mij aangezien ik ervarings-loos ben).

Rest mij; Het is altijd moeilijk iets over kwaliteit te zeggen, zeker als je maar 1 of 2 exemplaren kunt bekijken en geen van alle kunt zien/horen draaien..
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Jan Huibers » 27 Dec 2013, 14:34

Bericht door Jan Huibers » di 12 maart 2013, 17:47

Dat aanbod demoblok.... Een Yanmar??

Of de pk's genoeg zijn kan Hans je wel vertellen qc voorrekenen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 14:35

Bericht door joep » di 12 maart 2013, 20:36

Jan Huibers schreef:
Dat aanbod demoblok.... Een Yanmar??

Of de pk's genoeg zijn kan Hans je wel vertellen qc voorrekenen.



Yups, maar is alweer even geleden, misschien verkocht.
Verwacht dat het net kan (4.8 ton,8.2low), maar met een forse dynamo en nog wat verlies in de kk..
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor vuuren1 » 27 Dec 2013, 14:35

Bericht door vuuren1 » di 12 maart 2013, 23:22

Het wordt een interessante discussie...

Vetus en Solé zijn gevestigde merken met een best wel goede reputatie, ook m.b.t. de levering van onderdelen op termijn.
Dat wil niet zeggen dat er nooit problemen mee zullen zijn.. Dat komt overal voor ook bij auto's van zeer gerenomeerde merken.

Yanmar richt zich al tientallen jaren specifiek op scheepsmotoren en dat merk staat bij mij net iets boven de andere genoemde merken.
Yanmar is gewoon -af-.
Pas op voor namaak wat grijs wordt aangeboden, dat zijn industriemotoren die als scheepsmotor worden verkocht (is niet vergelijkbaar!).

@Joep,
Een Yanmar die als generator heeft gedraaid?
Een motor voor een generator heeft heel andere eigenschappen m.b.t. de toerenregeling dan een voortstuwingsmotor..
(pas ook hier op voor namaak en/of bedrog)

Lang geleden ben ik (nog als particulier) ook op prijs gaan zoeken en van de aankoop van die motor heb ik erg veel geleerd: Het was een zeer leerzame ramp...

Ik snap dat een nieuwe Yanmar scheepsmotor (van de Yanmar importeur) niet in verhouding staat of in de buurt komt van de waarde van je boot en dan wordt het lastiger om te kiezen wat je gaat doen.
Als je vastbesloten bent om 30 jaar met deze boot te varen dan is de investering van een merkmotor niet verkeerd.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor Popeye » 27 Dec 2013, 14:36

Bericht door Popeye » wo 13 maart 2013, 09:38

Ik was tijdens de bouw van mijn boot ook op zoek naar goedkoop. Ik werd daarbij niet gehinderd door enige kennis van zaken. :lol: Ik zocht naar gebruikt op marktplaats en ben nog in Ermelo wezen kijken naar een -door de eigenaar zelf gemariniseerde- kubota. (was het geloof ik) Vond toen in de winter van 2003 een aanbieding van een "demo" Vetus van 11 pk met een aantrekkelijke korting. Ik bleek echter elke gewenste (nieuwe) Vetus motor met dezelfde korting te kunnen krijgen en heb uiteindelijk voor een 13 pk gekozen. Waarschijnlijk had ik daar achteraf niet helemaal voor naar Limburg hoeven rijden maar had ik dichter bij huis die (beurs)korting ook wel kunnen krijgen en had ik hem ook op het moment van inbouw (2005) pas hoeven kopen. Ik heb tot nog toe geen spijt gehad van die aankoop hoewel de motor voor onderhoud wel wat beter bereikbaar zou mogen zijn, zoals waterpomp en oliepeilstok en de mogelijkheden om olie en koelvloeistof af te tappen en op te vangen, maar misschien hebben andere merken dat soort minpuntjes ook wel.

Groet, Jack
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Renovatie BejaKruiser

Berichtdoor joep » 27 Dec 2013, 14:36

Bericht door joep » wo 13 maart 2013, 19:01

Dat is een interessante, gemak van onderhoud..
Heb een aantal handleidingen gelezen(niet van Yanmar) en dat lijkt nog niet altijd makkelijk zonder knoeien te gaan heb ik de indruk. Ook een aantal adviesen is soms moeilijk in de praktijk te brengen (winter klaarmaken CM bv). Lig ziek in bed, als het wat beter gaat zal ik wat voorbeelden noemen.
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten