Modernisering keukentje

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Modernisering keukentje

Berichtdoor stentor950 » 27 Dec 2013, 12:08

Bericht door stentor950 » za 26 okt 2013, 21:25

Wat in 1971 state of the art was, is nu gedateerd. Tijd om daar eens verandering in aan te brengen. Als derde eigenaar van deze boot (sinds 2011) ben ik deze week begonnen met het ontruimen van het keukentje. Het oude 4-pits gasstel (niet thermisch beveiligd) in de container gegooid. Daarna mijn watertank geleegd, de leidingen gevuld met antivries en daarna mijn hydrofoorpomp stroomloos gezet. Kraan gedemonteerd en de afvoer losgekoppeld.

Daarna werd het tijd om het werkblad te demonteren. Deze bleek op de meest verrassende plaatsen vastgeschroefd te zijn aan het frame van het keukentje, maar in een uurtje tijd was de klus gefikst. Het blad meen naar huis genomen om de juiste maat te op het nieuwe blad te kunnen overnemen. Daarna met de decoupeerzaag aan de slag. Met uitzondering van de voorzijde van het blad, zit er niet één recht stuk aan het blad. Dus eerst goed uitmeten is een vereiste. De nieuwe spoelbak pas er prima in. Nu is het wachten op het SMEV 3-pits gasstel voordat ik weer verder kan.

http://www.mijnalbum.nl/Album=EYXL6VGI#7YUWV84K
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Modernisering keukentje

Berichtdoor elrenegado » 27 Dec 2013, 12:09

Bericht door elrenegado » zo 27 okt 2013, 11:44

Mooi,
Dat is ook nog een project die bij mij op de planning staat.

Wat voor hout/plaatmateriaal heb jij hiervoor gebruikt ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Modernisering keukentje

Berichtdoor stentor950 » 27 Dec 2013, 12:09

Bericht door stentor950 » zo 27 okt 2013, 12:46

Het oude blad was gemaakt van 18 mm watervast multiplex en daarop was het formica geplakt. Ook het nieuwe blad is van hetzelfde materiaal. Als de spoelbak en het fornuis er in zitten, blijft er maar weinig vrije ruimte meer over.
Wat aan de randen overblijft, wordt nadat het met kleurbeits (mahonie) is bewerkt, daarna met 3 lagen glitsa parketlak afgelakt.

NB. Zojuist het blad even meegenomen naar de boot en gepast. Is helemaal goed geworden. Tevens de boot, ivm de naderende storm, met wat extra lijnen vastgelegd.
NBB. Bij Formido verkopen ze het multiplex per m². Je hoeft dan niet zoals bij Gamma of Praxis een hele grote plaat te kopen.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Modernisering keukentje

Berichtdoor elrenegado » 27 Dec 2013, 12:13

Bericht door elrenegado » di 29 okt 2013, 10:08

thanks,
ik zat aan een stuk aanrechtblad te denken wat ze zo kant en klaar verkopen, maar dit is ook een mooie(re) oplossing idd.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Modernisering keukentje

Berichtdoor stentor950 » 27 Dec 2013, 12:13

Bericht door stentor950 » di 29 okt 2013, 15:25

Er waren een tweetal redenen om niet te kiezen voor een aanrechtblad uit de bouwmarkt o.i.d. Van de bladen die ik tegenkwam was de maximale maat 60cm breed. Daarnaast zijn deze aanrechtbladen over het algemeen gemaakt van spaanplaat. Aangezien mijn aanrechtblad op het breedste punt 67 cm breed is, ging dat met de reguliere aanrechtbladen dus niet lukken. Ook spaanplaat lijkt mij i.v.m. vochtopname niet het meest geschikte materiaal voor gebruik aan boord.

Bij Gamma e.d. zijn wel maatwerk bladen op basis van hechthout te koop. Je moet dan rekenen met een prijs van minimaal 218 euro per m² exclusief het zagen. Dan kunnen alleen nog maar rechte hoeken worden gezaagd, dus je moet daar dan later nog weer mee aan de slag.

Inmiddels heb ik het blad d.m.v. Rambo kleurbeits op kleur gebracht en zit de eerste laag Glitsa parketlak er zojuist op. Er zijn van Glitsa een drietal kwaliteits gradaties te koop. In prijs maakt het niets uit, dus de 3-sterren pot gekocht.

Ik zal nog wat foto's maken en in mijn album zetten.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Modernisering keukentje

Berichtdoor stentor950 » 27 Dec 2013, 12:14

Bericht door stentor950 » di 29 okt 2013, 18:36

Vanmiddag arriveerde het SMEV 3-pits gasstel. Tot mijn verbazing bleek er elektronische vlamonsteking op te zitten. Ik heb dat op de site niet kunnen ontdekken.

Hier alvast een vooruitblik.
http://www.mijnalbum.nl/Album=EYXL6VGI#7YUWV84K
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Modernisering keukentje

Berichtdoor elrenegado » 27 Dec 2013, 12:14

Bericht door elrenegado » wo 30 okt 2013, 10:28

Mooi resultaat al zo !!

en inderdaad, het spaanplaat principe in combinatie met vochtige omgeving weerhoud mij er ook een beetje van.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Modernisering keukentje

Berichtdoor Klaver vier » 27 Dec 2013, 12:14

Bericht door De Stoere » wo 30 okt 2013, 15:23

Ik heb een hechthouten onderlaag genomen en daarop twee hele grote hardstenen tegels geplakt.Waar in ik terplaatsen de gaten voor de spoelbak en het gasstel in heb geslepen.De hele stuurhut zwart van het stof maar een heel mooi eindresultaat.Ik heb maar twee hele kleine gekitte naatjes en verder heel mooi donkergrijs hardsteen.Succes verder Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Modernisering keukentje

Berichtdoor stentor950 » 27 Dec 2013, 12:15

Bericht door stentor950 » vr 01 nov 2013, 16:42

Ben benieuwd hoe het eindresultaat bij jou is geworden René (foto?). Heb zelf ook nog even gedacht aan natuursteen. Reden om dit niet te doen is, omdat bij het hijsen van het schip, er nogal wat tordering kan ontstaan. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat kastdeurtjes e.d. niet meer sloten. Hierdoor zou het blad dan kunnen scheuren / breken.

Vandaag weer even tijd gevonden om weer verder te gaan.

http://www.mijnalbum.nl/Album=EYXL6VGI#3LGF3Y8B
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Modernisering keukentje

Berichtdoor Klaver vier » 27 Dec 2013, 12:15

Bericht door De Stoere » vr 01 nov 2013, 17:52

Mijn boot is al verschillende keren uit het water getild niks aan de hand hoor, dan zou hij immers ook het hechthout helemaal in moeten drukken.Ik heb er helaas geen foto van,maar er blijven van twee grote tegels uiteindelijk maar een paar kleine stroken tegel over.Nou moet ik zeggen dat onze boot volgens mij helemaal niet vervormd bij het hijsen.Wat bij ons wel gebeurd ,is dat de deurtjes s' winters wat gaan klemmen, en de vloer luiken ook.De vloerluiken in onze boot heb ik eigenlijk verkeerd gemaakt waardoor ze s' winters gaan werken.Ik heb 15mm hechthout genomen waar ik 18mm eiken vloerdelen op heb gelijmd geschroefd en geniet waardoor de vloerdelen niet meer kunnen werken,en door het uitzetten kromtrekken.Ik weet nu hoe het wel moet.De eiken delen zijn mes en groef,ik had tussen de mes en groef een ronde rubber pees moeten doen heeft de timmerman van de haven mij verteld,zodat hij wat kan werken.s'Winters een klein beetje bol z'omers super strak .Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten