Bericht door vuuren1 » ma 20 mei 2013, 20:04
Merijn schreef:
Hallo mensen,
Dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon mijn gang gaan zolang ik de boot maar voor 5 jaar voor mezelf houd, en de boot zo bouw dat deze gekeurd kan worden en daarna verzekerd kan worden.
Dit roept alleen wel een paar vragen bij mij op.
- Als ik het goed begrijp als ik als bedrijf een boot wil bouwen moet ik volgens de CE-richtlijnnen werken?
- Als ik voor mij persoonlijk een boot bouw kan ik heel veel zolang de boot maar binnen de natuurkundige grenzen voor een boot blijft en dus veilig is.
- Maar is het niet verstandiger om een eigenbouw boot ook volgens de CE-richtlijnen te bouwen? Deze richtlijnen zijn er immers niet voor niks.
- Als mijn boot klaar is kan deze gekeurd worden, doet de RDW dit?
Alvast bedankt
Ik zal het per stuk beantwoorden:
1- Nee, maar je mag de boot niet binnen 5 jaar na ingebruikneming verhandelen.
2- Voor jezelf mag je bouwen wat je zelf wilt, je mag zelfs een zeer onveilige boot maken (of de verzekeraar dat zal accepteren zal is dan de vraag).
3- Dat mag je in geval van zelfbouw helemaal zelf weten, als je die niet CE boot maar niet binnen 5 jaar na ingebruikname op de markt aanbiedt.
4. De RDW is er voor automobielen en niet voor pleziervaartuigen*.
*Voor pleziervaartuigen onder de 12 meter lengte mag je zelf de CE verklaring opstellen (dan moet de boot er wel aan voldoen..).
Als je niet weet hoe dat in te vullen zijn er vele bureaus in te huren om dat voor je te regelen.
Boven de 12 meter moet er een notified body worden ingeschakeld (is een door de overheid erkende instsntie) .
Dan kan je rekenen op duizenden euro's..
Onder de 12 meter doe ik dat zelf en volgens de regels.
Het verdiepen in de regels is immers veel goedkoper dan uitbesteden aan dure bureaus/instanties.