regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 17:36

Bericht door vuuren1 » di 21 mei 2013, 20:11

Op de markt brengen of verkopen is binnen 5 jaar na inbedrijfstelling verboden.

Er is erg weinig controle op maar als de illegaal verkochte boot bv. ontploft zullen ze wel bij je op de stoep staan met een mogelijk gigantische claim.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor Popeye » 26 Dec 2013, 17:37

Bericht door Popeye » di 21 mei 2013, 21:39

vuuren1 schreef:
Op de markt brengen of verkopen is binnen 5 jaar na inbedrijfstelling verboden.

Er is erg weinig controle op maar als de illegaal verkochte boot bv. ontploft zullen ze wel bij je op de stoep staan met een mogelijk gigantische claim.




Dat is klare taal. Nu nog de link naar het wetsartikel waar dat staat.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 17:37

Bericht door vuuren1 » di 21 mei 2013, 21:50

Bel dan nog even met een Notified Body op het gebied van CE voor pleziervaartuigen, dan zullen ze het je precies vertellen.
Ik voel mij niet geroepen om mijn verhaal verder aan te tonen...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 17:37

Bericht door Merijn » di 21 mei 2013, 23:08

Dank u wel allemaal.

Dan even een vraag aan Hans.
Weet u een Notified body die mij hiermee verder kan helpen?
Ik heb gezocht op internet en kom een aantal keuring specialisten tegen, deze lijken mij nogal duur.

Alvast bedankt
Merijn
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor eagle » 26 Dec 2013, 17:38

Bericht door eagle » di 21 mei 2013, 23:53

Eens met Vuuren!

@Popeye:

EU Richtlijn 94/25/EG. Hoofdstuk 1, Art.1, lid 3, punt G...

En ook:

Wet Pleziervaartuigen 19 nov 1996. Hoofdstuk 1, Art.2, lid 1, punt F...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor quichot » 26 Dec 2013, 17:38

Bericht door quichot » wo 22 mei 2013, 09:39

Popeye schreef:
Het bovenstaande citaat staat er wel.




Ja, dat heb ik uiteraard zelf ook gevonden. Maar wat ik bedoel is hans' quote, in die letterlijke bewoordingen. Dat staat zo niet in de wettekst, maar komt ergens anders vandaan, waarschijnlijk uit een toelichting bij de wet.

Maar in de praktijk slaat het natuurlijk nergens op. Bij onderhandse verkoop kraait er geen haan naar. Bij gebrek aan enige registratie weet immers niemand precies wanneer de zelfbouw officieel in gebruik is genomen, laat staan dat de koper dat zwart op wit zou kunnen bewijzen. Nog afgezien van het feit dat, als het al klopt dat het een delict zou zijn, de koper medeplichtig is als hij dat wist. Kortom: het is bangmakerij op niks af.

Bovendien is de CE-normering zelf ook op veel punten vaag: er staat dat er 'voldoende' draagvermogen moet zijn, 'voldoende' vrijboord, 'voldoende' veiligheid. etc. etc. Wat 'voldoende' is wordt nergens geconcretiseerd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor pascall » 26 Dec 2013, 17:39

Bericht door pascall » wo 22 mei 2013, 15:51

Als de boot klaar is, even met de grootste rekeningen naar de douane stappen, voor een btw verklaring.

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor Popeye » 26 Dec 2013, 17:40

Bericht door Popeye » wo 22 mei 2013, 19:14

pascall schreef:
Als de boot klaar is, even met de grootste rekeningen naar de douane stappen, voor een btw verklaring.

Mvg Pascal.




Dat wordt waarschijnlijk eenbtw-vrij-verklaring (Heb je voornamelijk nodig als je met de boot naar het buitenland wil.) Die heb ik ook gekregen, ik geloof door wat foto's van de bouw van de boot op te sturen, en misschien een kopie van de rekening van de motor.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 17:40

Bericht door vuuren1 » wo 22 mei 2013, 20:15

Merijn schreef:
Dank u wel allemaal.

Dan even een vraag aan Hans.
Weet u een Notified body die mij hiermee verder kan helpen?
Ik heb gezocht op internet en kom een aantal keuring specialisten tegen, deze lijken mij nogal duur.

Alvast bedankt
Merijn




Inderdaad allemaal heel erg kostbaar maar via Jur den Hamer gaat het via IMCI in Belgie, is een stuk goedkoper..
Link: http://www.bootkeuren.nl/test_1/Welkom.html
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 17:40

Bericht door vuuren1 » wo 22 mei 2013, 20:22

@quichot,

De tekst was idd een toelichting in verstaanbare taal (de normteksten zijn m.i. niet erg duidelijk voor particulieren).

Verder schreef ik eerder dat als de boot ontploft er wel een haan naar kan kraaien omdat die boot niet verhandeld had mogen worden.
Dan wordt het (weinig gecontroleerde -economisch delict) ineens doodslag, poging tot moord o.i.d..

Wij zien de CE wetgeving (in tegenstelling tot vele collega's) als een positief fenomeen omdat we de veiligheid kunnen aantonen en dus aansprakelijkheid goeddeels zouden kunnen afwenden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten