regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 17:28

Bericht door vuuren1 » zo 19 mei 2013, 18:57

Ook een particulier moet de nieuwbouw boot tenminste 5 jaar gebruiken alvorens de boot te mogen verkopen:

Een zelfgebouwd pleziervaartuig is een vaartuig dat van A tot Z zelf gebouwd is door de eigenaar én bestemd is voor eigen gebruik (bv. in de tuin of garage met op de markt aangekochte materialen). Het verder afbouwen van een gedeeltelijk afgebouwd pleziervaartuig moet daarentegen nadien CE-gekeurd worden.
Opgelet: zelfbouwpakketten moeten ook CE-gekeurd zijn.
Voor zelfbouw is geen verklaring van overeenstemming (CE) nodig indien de eigenaar/bouwer het vaartuig gedurende een periode van vijf jaar (na ingebruikstelling) niet in de handel brengt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor Pallieter » 26 Dec 2013, 17:29

Bericht door Pallieter » zo 19 mei 2013, 18:57

quichot schreef:
De enige regel die ik op dat vlak ken is vrijstelling van overdrachtsbelasting als vastgoed binnen -uit m'n hoofd- 6 maanden wordt doorverkocht.




Die termijn is nu 3 jaar geworden. Overigens wil de verkoper dat voordeel meestal voorbehouden bij verkoop.
Klaverviervlet: geluk op het water!
Gebruikers-avatar
Pallieter
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 14 Jan 2012, 16:17
Woonplaats: Akkrum
ligplaats: Akkrum
info:

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor Popeye » 26 Dec 2013, 17:29

Bericht door Popeye » zo 19 mei 2013, 19:39

vuuren1 schreef:
Ook een particulier moet de nieuwbouw boot tenminste 5 jaar gebruiken alvorens de boot te mogen verkopen:




Ik neem aan dat je hem wel binnen 5 jaar mag verkopen, alleen zul je eventuele winst moeten opgeven aan de belastingdienst.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 17:30

Bericht door vuuren1 » zo 19 mei 2013, 20:39

Deze wetgeving staat los van de belastingdienst.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor quichot » 26 Dec 2013, 17:30

Bericht door quichot » ma 20 mei 2013, 11:21

vuuren1 schreef:
Ook een particulier moet de nieuwbouw boot tenminste 5 jaar gebruiken alvorens de boot te mogen verkopen:

Een zelfgebouwd pleziervaartuig is een vaartuig dat van A tot Z zelf gebouwd is door de eigenaar én bestemd is voor eigen gebruik (bv. in de tuin of garage met op de markt aangekochte materialen). Het verder afbouwen van een gedeeltelijk afgebouwd pleziervaartuig moet daarentegen nadien CE-gekeurd worden.
Opgelet: zelfbouwpakketten moeten ook CE-gekeurd zijn.
Voor zelfbouw is geen verklaring van overeenstemming (CE) nodig indien de eigenaar/bouwer het vaartuig gedurende een periode van vijf jaar (na ingebruikstelling) niet in de handel brengt.



Hans, wat is de bron van deze tekst? Ik kon het op de site van de rijksoverheid niet vinden!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor Popeye » 26 Dec 2013, 17:31

Bericht door Popeye » ma 20 mei 2013, 13:58

Hier staat het.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 17:31

Bericht door Merijn » ma 20 mei 2013, 16:41

Hallo mensen,

Bedankt allemaal voor de nuttige reacties.

Er zijn een aantal mensen die het hebben over bouwpakketten en stalen boten maar ik wil graag een polyester speedboot bouwen. Gewoon een leuk snel wendbaar bootje. Ik heb hier al een paar interessante boeken over gevonden die mij hier bij kunnen helpen, deze zijn in de bestelling en hoop ik snel binnen te krijgen.

Dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon mijn gang gaan zolang ik de boot maar voor 5 jaar voor mezelf houd, en de boot zo bouw dat deze gekeurd kan worden en daarna verzekerd kan worden.

Dit roept alleen wel een paar vragen bij mij op.
- Als ik het goed begrijp als ik als bedrijf een boot wil bouwen moet ik volgens de CE-richtlijnnen werken?
- Als ik voor mij persoonlijk een boot bouw kan ik heel veel zolang de boot maar binnen de natuurkundige grenzen voor een boot blijft en dus veilig is.
- Maar is het niet verstandiger om een eigenbouw boot ook volgens de CE-richtlijnen te bouwen? Deze richtlijnen zijn er immers niet voor niks.
- Als mijn boot klaar is kan deze gekeurd worden, doet de RDW dit?

Alvast bedankt
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 17:32

Bericht door vuuren1 » ma 20 mei 2013, 20:04

Merijn schreef:
Hallo mensen,

Dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon mijn gang gaan zolang ik de boot maar voor 5 jaar voor mezelf houd, en de boot zo bouw dat deze gekeurd kan worden en daarna verzekerd kan worden.

Dit roept alleen wel een paar vragen bij mij op.
- Als ik het goed begrijp als ik als bedrijf een boot wil bouwen moet ik volgens de CE-richtlijnnen werken?
- Als ik voor mij persoonlijk een boot bouw kan ik heel veel zolang de boot maar binnen de natuurkundige grenzen voor een boot blijft en dus veilig is.
- Maar is het niet verstandiger om een eigenbouw boot ook volgens de CE-richtlijnen te bouwen? Deze richtlijnen zijn er immers niet voor niks.
- Als mijn boot klaar is kan deze gekeurd worden, doet de RDW dit?

Alvast bedankt





Ik zal het per stuk beantwoorden:
1- Nee, maar je mag de boot niet binnen 5 jaar na ingebruikneming verhandelen.
2- Voor jezelf mag je bouwen wat je zelf wilt, je mag zelfs een zeer onveilige boot maken (of de verzekeraar dat zal accepteren zal is dan de vraag).
3- Dat mag je in geval van zelfbouw helemaal zelf weten, als je die niet CE boot maar niet binnen 5 jaar na ingebruikname op de markt aanbiedt.
4. De RDW is er voor automobielen en niet voor pleziervaartuigen*.

*Voor pleziervaartuigen onder de 12 meter lengte mag je zelf de CE verklaring opstellen (dan moet de boot er wel aan voldoen..).
Als je niet weet hoe dat in te vullen zijn er vele bureaus in te huren om dat voor je te regelen.
Boven de 12 meter moet er een notified body worden ingeschakeld (is een door de overheid erkende instsntie) .
Dan kan je rekenen op duizenden euro's..

Onder de 12 meter doe ik dat zelf en volgens de regels.
Het verdiepen in de regels is immers veel goedkoper dan uitbesteden aan dure bureaus/instanties.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor quichot » 26 Dec 2013, 17:33

Bericht door quichot » di 21 mei 2013, 13:14

Popeye schreef:Hier staat het.

Groet, Jack.



Nou...ja, én nee.
De door Hans aangehaalde quote vind je niet in deze vorm terug in de wettekst. Gezien de informele, beetje jip en janneke-achtige toon is het kennelijk geplukt uit een of andere toelichting bij die wettekst. Ik ben er dan ook nog niet helemaal van overtuigd of je het zo mag lezen, maar evengoed bedankt, Jack!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor Popeye » 26 Dec 2013, 17:34

Bericht door Popeye » di 21 mei 2013, 16:14

quichot schreef:
Nou...ja, én nee.
De door Hans aangehaalde quote vind je niet in deze vorm terug in de wettekst. Gezien de informele, beetje jip en janneke-achtige toon is het kennelijk geplukt uit een of andere toelichting bij die wettekst. Ik ben er dan ook nog niet helemaal van overtuigd of je het zo mag lezen, maar evengoed bedankt, Jack!




vii) voor persoonlijk gebruik gebouwde vaartuigen, voorzover zij
vervolgens gedurende een periode van vijf jaar niet op de
communautaire markt worden gebracht;




Het bovenstaande citaat staat er wel.
Je kunt je echter afvragen, wanneer onderweg in een willekeurige haven iemand op je af stapt met de vraag; 'mag ik je boot kopen?', en er word een prijs geboden die je niet kunt weigeren, of je dan je boot op de markt hebt gebracht.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: john keemink en 9 gasten