regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor antonh » 26 Dec 2013, 17:46

Bericht door antonh » wo 22 mei 2013, 20:43

Hans van Vuuren,

met al dat gegooi van artikelen leer je wel wat.
Ik had de Wet Pleziervaartuigen 19 nov 1996 nog nooit gezien.
Maar ga me er nu wel eens verder in verdiepen.
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor quichot » 26 Dec 2013, 17:46

Bericht door quichot » do 23 mei 2013, 08:15

vuuren1 schreef:
Verder schreef ik eerder dat als de boot ontploft er wel een haan naar kan kraaien omdat die boot niet verhandeld had mogen worden.
Dan wordt het (weinig gecontroleerde -economisch delict) ineens doodslag, poging tot moord o.i.d..



Nee, dat is juridisch gezien onzin Hans, sorry.
Strafrechtelijk is de strafmaat op z'n hoogst de sanctie die er voor staat in de wet, ik schat een boete en/of een naheffing.
Je kunt natuurlijk altijd proberen de verkoper civielrechtelijk aan te pakken voor de schade, maar dat zal een harde dobber worden. Vervolgschadeclaims (niet te verwarren met schadeclaims voortkomend uit aantoonbare nalatigheid) worden in ons land zelden of nooit toegekend als de schade niet rechtstreeks voortvloeit uit het delict.
En het delict is in dit geval niet het verkopen van een ondeugdelijk product, maar het verkopen van een product, ongeacht de technische staat waarin het verkeert, binnen vijf jaar.
Die termijn heeft op zich niks te maken met de technische staat van het product. Met andere woorden, ook als de boot ouder is dan vijf jaar kan de koper een civielrechtelijke procedure aanspannen. Maar moord en doodslag...nou neuh.

vuuren1 schreef:
Wij zien de CE wetgeving (in tegenstelling tot vele collega's) als een positief fenomeen omdat we de veiligheid kunnen aantonen en dus aansprakelijkheid goeddeels zouden kunnen afwenden.



Voor een firma is dat misschien wel handig, maar dat het er echt veiliger op wordt is uiteraard een illusie.
Ik vind het verder prima hoor, Ordnung muss sein, maar ook dit is weer zo'n typisch voorbeeld van het befaamde misverstand dat veiligheid maakbaar zou zijn met regeltjes. Onnodig ook, omdat de sector a priori helemaal niet onveilig is.

(O hemeltje, nu komen weer de elk-ongeluk-is-er-een-teveel-roepers! ;) )
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 17:47

Bericht door vuuren1 » do 23 mei 2013, 20:57

Quichot,

We kunnen er eindeloos over discussiëren maar een illegaal verkocht product wat niet aan de wettelijke richtlijnen voldoet is per definitie mogelijk ondeugdelijk en had in die periode niet verkocht mogen worden.
Dat de wetgever er een regeling op na houdt dat het product na 5 jaar bedrijf (-tijd-) ineens wel veilig zou zijn is m.i. geen logische beslissing.

De CE richtlijnen (waarvan de intrepetatie door de verschillende nottified body's ook verschillend is ingevuld..!) zijn niet echt eenduidig te noemen..
Toch worden die wetten bij een eventuele rechtzaak voor waar aangenomen.

M.a.w. als je je als fabrikant van pleziervaartuigen netjes aan de richtlijnen houdt ben je alvast ingedekt in geval van problemen, de fabrikant kan immers de overeenstemming aantonen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor quichot » 26 Dec 2013, 17:47

Bericht door quichot » vr 24 mei 2013, 07:23

vuuren1 schreef:
M.a.w. als je je als fabrikant van pleziervaartuigen netjes aan de richtlijnen houdt ben je alvast ingedekt in geval van problemen, de fabrikant kan immers de overeenstemming aantonen.



Dat is een feit, en daar lijkt me die CE-normering dan ook in de eerste plaats voor bedoeld. Nu er geen importbeperking meer is binnen Europa heeft Brussel een dam willen opwerpen tegen het dumpen van goedkope producten uit economisch zwakke lidstaten, waar de kwaliteitseisen niet beantwoorden aan wat de consument hier gewend is.
Het is dus in feite een economische maatregel om oneerlijke concurrentie tegen te gaan. Daarom is het ook een Europese, en geen landelijke regel.
Daarom ook die vijf jaar. Het zal Brussel worst zijn of zelfbouwboten deugen of niet, zolang de maker maar niet verkapt met handel bezig is.

Voor bedrijven als het jouwe dus een goede zaak, maar met veiligheid heeft het allemaal weinig te maken. Geen enkele reden dus om argeloze forumleden schrik aan te jagen met rechtszaken voor moord en doodslag. Je punt is ook gemaakt zonder die bangmakerij!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: regels en wetgeving zelfbouw boot registratie

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 17:48

Bericht door vuuren1 » vr 24 mei 2013, 22:46

Quichot,

Eens.
Ik leg zoiets wel vaker uit in een zwart/wit stelling om het duidelijk te maken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten