project B(oot)

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

project B(oot)

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 17:13

Bericht door Martini » do 09 mei 2013, 20:45

Graag zou ik mijn klus met jullie willen delen. Om eerlijk te zijn heb ik geen flauw benul van boten en onderga ik met kinderogen deze klus. De boot is gekocht omdat het model ons aansprak en de mogelijkheden lonkten er iets moois van te maken. Het demonteren van de boot is nu klaar. Nu de opbouw gaat beginnen begint het gemis aan expertise aan de deur te kloppen. Ik wil het graag goed doen en wil dan ook graag deze topic met jullie delen om advies te vragen of suggesties te ontvangen in waar ik mee bezig ben. Alvast mijn dank voor jullie eventuele hulp.

Het gaat hier om een polyester sloep van circa 6 meter lang. De opbouw is van teak. Er zat een kajuit op de boot die inmiddels verwijderd is om meer ruimte te krijgen voor inzittenden, en om het model weer in ere te herstellen.

Project:
Boot met kajuit
Afbeelding

zonder kajuit
Afbeelding

Na het verwijderen van alle vloerdelen en pur kwam ik op de kale bodem uit. De bodem was helemaal bedekt met dit:
Afbeelding
Het heeft me 2 dagen gekost om al het polyester te verwijderen. Op sommige plaatsen liet het al los en daarbij zag het er niet uit.

Na het verwijderen van de polyester kwam ik 3-4 laklagen tegen. Met een beitel zo veel mogelijk weggestoken wat los zat en nu gaan we ontvetten en schuren.
Afbeelding
Afbeelding

Door een foutje bij het traileren is er een scheur in de bodem gekomen. Op de foto zie je een schroevendraaier door het gat naar binnen steken.
Afbeelding

Het is mijn bedoeling om eerst de boel goed te ontvetten, dan goed alles te schuren om daarna met een polyester reparatieset het gat te repareren. De buitenzijde idem maar dan de scheur opvullen met polyesterplamuur. Alsvolgens wil ik de vloer van een coating* voorzien, piepschuim op de vloer plakken, het piepschuim verzegelen met rubber op rol om daarna een nieuwe plankenvloer te monteren. Na deze klus volgen de banken en een ronzit.

*Kan iemand mij vertellen welke coating ik het beste kan gebruiken?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: project B(oot)

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 17:14

Bericht door henkvd » do 09 mei 2013, 21:10
]Reparatie setjes zijn niet van al te beste kwaliteit, je zou beter voor wat meer kwaliteit kunnen gaan, veel meer hoeft dat niet te kosten.
Het gat repareren, door aan de binnenkant het gat of scheur, de grote is zo niet te zien op de foto's, uit te slijpen, waarbij je rond het gat het oude polyester verjongt in een verhouding van 1:10, de buitenkant van het gat afplakken met bv plasticzak en ondersteunen.
Aan de binnenkant kant je dan met steeds grotere stukjes weefsel het gat dicht lamineren, dan krijgt het weer voldoende sterkte.

Er zijn genoeg filmpjes te vinden op Youtube hoe dit in z'n werk gaat om een beeld te krijgen hoe je dit moet uitvoeren en hoe de werkwijze met polyester of epoxy is.
er staan er nog veel.

Afwerken van de kaalgeschuurde delen kan bv prima met een topcoat

Het afwerken met piepschuim en rubber vind ik een mindergoed plan, dat zou ik achterwegen laten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: project B(oot)

Berichtdoor reijmerink » 26 Dec 2013, 17:15

Bericht door reijmerink » do 09 mei 2013, 21:38

een scheur in de bodem is iets geheel anders dan een gat...dan moet hier eerst wederzijds verband aangebracht worden met glasweefsel en bijvoorkeur epoxyhars..plamuren heeft hier geen zin.grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: project B(oot)

Berichtdoor reijmerink » 26 Dec 2013, 17:15

Bericht door reijmerink » do 09 mei 2013, 21:48

maar,,,een scheur oplopen met een..trailerfoutje..ik kan mij er niks bij voorstellen...grtn reijmerink.
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: project B(oot)

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 17:15

Bericht door Martini » do 09 mei 2013, 21:52

bedankt Henk. Het gat is een scheur van zo'n 7 cm. De randen sluiten nog aan. Is het wijsheid om niets te gebruiken als pur of schuim? Ik wilde de boot hiermee isoleren. Er zit een tentconstructie bij de boot dat overnachten mogelijk maakt.

@reimerink: Wrijf het maar in. Ik had een trailer gehuurd en de blokken niet goed vastgezet. Tijdens het traileren was een blok van positie veranderd met een punt naar boven. Deze punt heeft een scheur getrokken toen ik de boot aan het lieren was.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: project B(oot)

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 17:16

Bericht door henkvd » do 09 mei 2013, 22:02

Isoleren heeft in dit geval weinig zin, het water is waarschijnlijk warmer dan de buitenlucht in de periode wanneer je er gebruik van wil maken, pur en schuim horen niet in de bodem, het wordt op den duur altijd nat, dan heb je er meer last van dan gemak.

Voor de reparatie zou ik voor epoxy kiezen, dat hecht goed op bestaand polyester, dat in tegen stelling tot nieuw polyester op oud polyester, dat hecht veel minder goed, geheel kaal gescheurd tot op de vezel en behandelt met een PU hechtlaag gaat de hechting redelijk, epoxy hecht echter veel beter.
Had al aangegeven dat de reparatie setjes uit de bouwmarkt niet zo bijster goed zijn, hechting daarvan is gewoon slecht te noemen.

Voor materiaal en info kan je bv hier terecht:
https://polyestershoppen.nl/Epoxyhars+- ... -1242.html
http://www.harjonpolyester.nl/index.php ... tAodlz4AJA
http://www.mrboat.nl/?gclid=CLXey7r3ibcCFRMQtAodFwwArA
http://www.polyservice.nl/
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: project B(oot)

Berichtdoor Popeye » 26 Dec 2013, 17:17

Bericht door Popeye » vr 10 mei 2013, 07:36

Wanneer je wandjes, banken of schotten (van multiplex) in de boot wilt aanbrengen is epoxy ook het aangewezen hulpmiddel om dat te doen. Dat kun je dan door middel van fillets aan de wanden vastzetten.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........


Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten