Schilderklus onderwaterschip en romp

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Schilderklus onderwaterschip en romp

Berichtdoor FrankM » 07 Jun 2015, 09:57

René, De IJssel is zeker niet moeilijk te verwerken. Ik heb de gehele boot met een roller gedaan, hoogglans. Er wordt geadviseerd om na te kwasten, maar dat is dan wel weer link. Kan zijn dat het al aan het indrogen is. Zoals gezegd, met een roller, een je kan je haar er in kammen. Nu had Jan wel een hele beschrijving hoe je het helemaal super kan doen. Ik had weer mindere ervaringen met zijdeglans, daar kreeg ik alleen maar strepen mee. Gebruik wel de roller weer van PolyService, die zijn weer beter als die van De IJssel...............................

Groeten
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Schilderklus onderwaterschip en romp

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Jun 2015, 11:27

Ik rol altijd met 2 rollers... 1 grote Anza van 20 cm die ook 3x zo dik is als een 'gewone' en met een schuimpje van de IJssel. Met de grote zet ik op en verdeel ik de verf naar de juiste laagdikte en als laatste ga ik langs de waterlijn en onder het berghout langs want als je dat met een natte roller doet trekt er teveel verf in de hoek en komt die eruit zakken zodra die gaat vloeien. Okay, zodra alles opgezet en verdeeld is ga ik met het schuimrollertje na-aaien, zonder druk uit te oefenen met een droog schuimpje erover rollem, dam verfijn je de overgebleven sinaasappel structuur dusdanig dat als de verf aan zijn vloeitijd begint superglad trekt. 0 sinaasappel is het resultaat, minder als met spuiten zelfs.
Er moet met dit systeem wel bar doorgewerkt worden want je kan niet narollen als de vloeitijd al begonnen is. Ik loop in 3 uurtjes tijd om een bootje van 12 meter heen.

Zijdeglans of mat verwerken zonder strepen of sinaasappel is nog een heel ander verhaal, dan zul je de omstandigheden eromheen naar je hand moeten zetten.

Ook een goede tip is de vloer blank zetten met water zodat je geen stofwolken maakt met je steiger of heen en weer geloop.
Of als je een dekje doen moet en je wilt geen stofinval dan span je die goedkope folie van de bouwmarkt die op een smal rolletje zit maar 10x uitgevouwen kan worden over je verf heen. Die zooi is zo statisch dat alle stof wat richting je verf gaat meteen naar het folie trekt.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Schilderklus onderwaterschip en romp

Berichtdoor elrenegado » 08 Jun 2015, 09:24

die laatste vind ik een hele goeie tip van dat stukje plastic.
Want dat is vaak wel een probleem, zijkanten gaan mooi strak, maar de vlakke stukken komt altijd wel wat stof in terecht,.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten