Fluisterende hekschroef aanpassen.

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Fluisterende hekschroef aanpassen.

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 15:48

Bericht door vuuren1 » vr 01 maart 2013, 22:24

Als je geen verstand van elektrotechniek hebt kan je toch ook geen schema's lezen en dat in de praktijk brengen?
(of snap ik iets niet?)

Om aan die schakelaar iets te hebben moet je de kleurcodering van de fabrikant kennen en ik zie ook geen -kastje- wat -aanvoelt- of het raam onder- of bovenin vast loopt en de motor doet stoppen voordat hij verbrandt.
Ofwel, met dit spul kan je deze schakelaar vergeten omdat de motor niet weet wanneer te stoppen.
Deze schakelaar doet met de 4 draadjes niets anders dan de draairichting van de motor tijdens indrukken te activeren (in twee richtingen).
Een bijpassend schema (met ook 4 draadjes) vindt je bij Vetus onder de categorie handleidingen en boegschroeven (met andere kleuren).

Kortom: Je hebt nu een soort van accuboormachine motor met een kabeltje..
(nb. mijn reactie is gebaseerd op de gegeven informatie en niet meer dan dat)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Fluisterende hekschroef aanpassen.

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 15:49

Bericht door henkvd » za 02 maart 2013, 12:43

De getoonde schakelaar is niet direct verbonden met de motor, de contacten zullen te licht zijn om de motor direct aan te kunnen sturen, in de auto werd dit aangestuurd dmv relais.

Hoewel de naam van het schema anders doet vermoeden zou dit een voorbeeld zijn wat geschikt is, echter zonder kennis van draadjes wordt dat wel erg lastig.

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Fluisterende hekschroef aanpassen.

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 15:49

Bericht door Flevocowboy » di 12 maart 2013, 14:40

Howdy All

Een techneut heeft voor mij de schakelaar doorgemeten (meten is weten) en mij het bovenste gedeelte van onderstaande tekening gestuurd via de mail.
Onder zijn tekening heb ik mijn vertaling daarvan getekend (praktijkman hé) en hem die weer ter goedkeuring terug gestuurd.
Afbeelding
Het klopte als een bus. :lol:

Nu nog even iets verzinnen om te weten wanneer te stoppen met het op de knop drukken en dan in de praktijk uitproberen.

Ik laat nog wel weten of het hele geval werkt.

Gr.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Fluisterende hekschroef aanpassen.

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 15:50

Bericht door vuuren1 » di 12 maart 2013, 22:22

Henk plaatst een schema met een eindcontact, dat heeft deze eenvoudige raammotor niet.
In dat geval zal de boel zonder eindmelding (of herkenning) kunnen verbranden.

Het is of twee eindschakelaars aanbrengen en in het schema opnemen of het electronisch oplossen middels een stroombegrenzing.
Die kan er voor zorgen dat de raammotor niet doorbrandt als je de knop te lang vasthoudt.

Dan is het aan de techneut om te meten wat de motor aan stroom opneemt tijdens het belast verdraaien van het staartstukje en daarbij een schakeling te maken waarbij de stroom in de eindstand terug geregeld wordt en dat de motor niet zal doorbranden.
(modernere auto ramen of van duurdere auto's hebben dit er overigens standaard inzitten, die schakelen af als ze boven of beneden -vastlopen-)

Even doorzetten, de technische mogelijkheden zijn er.
(een elektronische spannings- of strroom regelaar kost je een paar euro, je hebt iemand nodig die het voor je in kaart brengt (en/of aansluit).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Fluisterende hekschroef aanpassen.

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 15:50

Bericht door Doodle » di 12 maart 2013, 22:42

Het is wel mogelijk om de motor rechtstreeks aan de schakelaar aan te sluiten. Een extra kastje is niet altijd standaard in de ramen setjes. Veel setjes bestaan uit twee schakelaars en twee motoren. Of drie schakelaars en twee motoren.

Dus een schakelaar en een motor is dan ook geen enkel probleem. Nu weet ik dat veel motoren op het einde stoppen, op het moment dat er teveel stroom gaat lopen schakelt de motor de stroom los door een bimetaaltje. Zorg er voor dat je tijdens de inbouw een zweefzekering plaatst en zeker deze af met eerst 10 AMP. Mocht dit te licht zijn wat ik niet verwacht kan je altijd nog hoger gaan zitten. Echter ga nooit over de 25 AMP heen omdat anders de isolatie van de draden af smelt.

Hoe kom ik aan deze ervaringen? In de tijd dat in de automotive elektrische ramen een fortuin koste en het niet standaard was heb ik vele setjes in auto's aangebracht nadien.

P.s. Een simpele test kan je makkelijk doen op de werk tafel met een losse accu of beter nog als je die hebt een voeding 12volt. Succes
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Fluisterende hekschroef aanpassen.

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 15:51

Bericht door Flevocowboy » wo 13 maart 2013, 12:26

Testen ga ik uitvoeren. Om te weten te komen of de motor inderdaad de stroom los laat dmv het bimetaaltje.
Zo niet dan op zoek naar een stroomregelaar oid.
ook een zweefzekering is inderdaad wel verstandig om die er tussen te plaatsen

Bedankt all
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Fluisterende hekschroef aanpassen.

Berichtdoor dennis » 26 Dec 2013, 15:51

Bericht door dennis » wo 13 maart 2013, 12:57

ik vind het een leuk, goedkope en doeltreffend project! laat ze (verkopers bedoel ik) maar ophoepelen met die veel te dure boeg en hek schroeven.

maar waarom moeilijk met motortjes en zo? je kan er bv ook een motorbedienings kabel en bediening op zetten.
http://link.marktplaats.nl/648090033 dit zou mischien ook een oplossing kunnen zijn.
heb je ook zoiets als boegschroef? en de "hek schroef" werkt dat goed?
dennis
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 20:02
ligplaats:
info:

Re: Fluisterende hekschroef aanpassen.

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 15:51

Bericht door vuuren1 » wo 13 maart 2013, 20:32

Een 'bimetaaltje' is een thermische beveiliging en reageert veel te traag.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Fluisterende hekschroef aanpassen.

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 15:52

Bericht door Flevocowboy » do 14 maart 2013, 15:33

dennis schreef:
ik vind het een leuk, goedkope en doeltreffend project! laat ze (verkopers bedoel ik) maar ophoepelen met die veel te dure boeg en hek schroeven.

maar waarom moeilijk met motortjes en zo? je kan er bv ook een motorbedienings kabel en bediening op zetten.
http://link.marktplaats.nl/648090033 dit zou mischien ook een oplossing kunnen zijn.
heb je ook zoiets als boegschroef? en de "hek schroef" werkt dat goed?




Hoi Dennis
Dat van die bedieningskabel begrijp ik niet hoe dat zou moeten werken.
Als boegschroef lijkt het me een beetje moeilijk maar wie weet komt er iemand op het forum met een innovatief idee.
Het hekschroefje werkt bij mij goed. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een polyester polaris heb. Geen idee of het ook op een zwaardere boot zou werken. Denk het wel maar zal meer tijd in beslag nemen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Fluisterende hekschroef aanpassen.

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 15:52

Bericht door vuuren1 » do 14 maart 2013, 20:29

Aan de kabel van de link heb je zo niks, er moeten dan katrollen etc. worden aangebracht en dat wordt erg omslachtig.
Iets met een zgn. Morse 33-C motorbedieningskabel (trek druk kabel) zou wel kunnen mits de slag van de kabel toereikend is.
Met een low-friction type zal het prima gaan, er moet dan wel een hendel aan de andere kant komen (is zelf te maken).

@Dennis,

Dit motortje is m.b.t. het te leveren vermogen natuurlijk niet te vergelijken met een echte hekschroef, het is een soort van speelgoed om een klein bijbootje een beetje te kunnen laten varen.
Als we uitgaan van een 300 Wtt motor kom je effectief nauwelijks aan 1/3 van een PK..
De allerkleinste hekschroef levert al 2 pk en kan zelfs in een Polaris geen toverwerk verrichten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten