Fluisterende hekschroef aanpassen.

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Fluisterende hekschroef aanpassen.

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 15:41

Bericht door Flevocowboy » za 16 feb 2013, 21:32
Howdy Folks

Ik heb een hekschroefje van een electrische buitenboord motor. Tenminste alleen het onderste gedeelte.
Nee ik heb het niet zelf bedacht maar hij zat op mijn Rakker toen ik hem kocht.

Toch wel handig zo'n apparaatje alleen de bedienig laat nog wat te wensen over.
Even een impressie.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals te zien op bovenstaande foto's is de schroef draaibaar.
Bij manoeuvreren staat de schroef dwars op de achtersteven en bij het varen recht achter de achtersteven.

Dit omzetten in de verschillende posities gebreurt door een staalkabeltje dat door de achtersteven verbonden is aan een schroefdraad met een afstandhoudbout (hmmmmm) nieuw Nederlands woord? afijn hopenlijk maken de foto's het duidelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu heb ik het idee om de schroefdraad met de knop te vervangen voor een motortje op 12 volt dat ik kan bedienen op het daschboard.
Neem een elektrische lier als voorbeeld. Zo'n ding koop je voor 70 eurie incl afstandbediening. Maar er zullen vast goedkopere en simpelere oplossingen zijn.
Wie het weet mag het zeggen. :idea:
Leuk project toch? :roll:
Enne ook wel handig hoor dit apparaatje als mijn oude Renault 40 DTN op benzine de brui eraan geeft dat komt ik met dit apparaatje zonder sleepje toch aan de kant (uit ervaring midden op de vecht achter de schuitjes in Utrecht) :evil:
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Fluisterende hekschroef aanpassen.

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 15:42

Bericht door Doodle » za 16 feb 2013, 22:10

Super leuk bedacht en uiterst simpel uitgevoerd.

Ik weet niet hoeveel kracht je uit moet oefenen op de knop? En hoe je hem links of rechtsom zet. Maar wl je het elektrisch uitvoeren kan je ook een accu schroefmachine gebruiken omdat deze ook links en rechtsom kan
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Fluisterende hekschroef aanpassen.

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 15:42

Bericht door vuuren1 » za 16 feb 2013, 23:20

Ik zie niks waaraan je moet draaien?
Wel zie ik een trekstang met een kabeltje en aan de andere kant mogelijk een veer voor de retourbeweging?
Is de moer ervoor bedoeld de boel in 1 stand te houden als die achter de houtplaat blijft hangen?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Fluisterende hekschroef aanpassen.

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 15:42

Bericht door Flevocowboy » zo 17 feb 2013, 11:26

Doodle en Vuuren1

Inderdaad moet je aan de knop trekken.
Als de knop tegen het hout aan zit dan staat het motortje recht achter de achtersteven.
Als je aan de knop trekt (hoe zwaar dat gaat ligt aan de snelheid waar je mee vaart) gaat het motertje dwars op de achtersteven.
Door de bout in de uitsparing te drukken blijft het motortje dwars staan.
Door de knop weer los te maken en tegen het hout aan te laten vallen is het motortje weer in lijn.

Dus doordat je met de knop aan de staaldraad trekt veranderd de stand.
Dit handmatig trekken wil ik dus met een motortje op 12 volt gaan doen waarbij ik dat aan kan sturen met een schakelaar op het daschboard.
Het trekkabeltje zou dus op een spoel opgedraaid en afgedraaid moeten kunnen worden.
Dit is niet zoveel ik schat in een cm of 7.
Inderdaad kan een schroef boormachine voor en achteruit draaien maar die zie ik me nog niet op afstand bedienen.
Dus blijft de vraag Wat voor een motortje zou ik nodig hebben en waar kan ik dat vinden.

Hopenlijk geeft de uitleg hierboven wat meer duidelijkheid.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Fluisterende hekschroef aanpassen.

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 15:43

Bericht door henkvd » zo 17 feb 2013, 11:58

Om het simpel te houden, zoals gesuggereerd een accuboormachine maar dan heel laten, niet uit elkaar slopen, door slip koppeling van de boorkop kan je dan mooi gebruiken als eindstand, als je iets maakt waar mee je de uiterste standen mee bepaalt en de kop hierdoor gaat slippen.
hoef je alleen de schakelaar aan te passen van de boormachine, tevens heb je dan al een flinke vertraging.

Wil je het luxer maken dan voorzie je het geheel van eindschakelaars
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Fluisterende hekschroef aanpassen.

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Dec 2013, 15:43

Berich tdoor Jan Huibers » zo 17 feb 2013, 12:01

Ik denk dat ik het mooi zo zou laten: simpel, doeltreffend en kan niet kapot zou je zeggen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Fluisterende hekschroef aanpassen.

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 15:43

Bericht door Doodle » zo 17 feb 2013, 16:21

Het schroefmachine idee riep ik om het eens simpel elektrisch te testen. Wil je het uitwerken dan haal je de schakelaar uit de schroefmachine, verleng je de draden en bouw je twee drukcontacten of een joystickje op je dashboard. Het idee met eindschakelaars is een goed idee omdat hij dan op het einde automatisch uit schakelt.

Kies je een accutol van 12 volt dan kan deze direct op de grote boord accu aangesloten worden en kom je ook nooit voor de verassing te staan dat de accu van de tol leeg is.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Fluisterende hekschroef aanpassen.

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 15:43

Bericht door vuuren1 » zo 17 feb 2013, 21:35

Het omzetten gaat, na nadere uitleg, zoals ik dacht:
Dwars:scheeps aan de stang trekken en vastzetten m.b.v. een simpele borg achter het hout.
Langsscheeps: De borg lossen en de veer trekt e.e.a. terug.

Ik zie bezwaren bij de -schroefmachine-:
Als je die opwindt naar -dwarsscheeps- lukt het met de slipkoppeling.
Terug (op de veer) lukt ook, maar je weet nooit wanneer je de knop los moet laten omdat de kabel op de spoel ook andersom weer op zal winden..
Eindschakelaars; Kan maar dat wordt wel steeds meer ingewikkeld.

Die kabel die uit de achterspiegel komt maakt op termijn een gleuf in de spiegel en dan werkt het ook niet meer.

Er zijn diverse prima oplossingen te bedenken maar het wordt of rommelen of het kost geld.
Ik neig met Jan mee te gaan: Lekker laten zitten en niet teveel gebruiken i.v.m. de aankomende gleuf in de spiegel (of daar een busje in zetten).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Fluisterende hekschroef aanpassen.

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Dec 2013, 15:45

Bericht door Jan Huibers » ma 18 feb 2013, 00:54

Zoals het nu werkt 'voel' je ook precies wat je doet.. Gaat dit kapot is het haast met een touwtje te repareren. Je hebt nu een simpele en doeltreffende hekschroef cq noodaandrijving en dan zou ik als ik jou was het ook zo houden cowboy..

Het kan best wat je wil, maar ik zou niet zitten wachten op tuimelschakelaars of benaderingsensoren op de spiegel, dat heeft ook weer een huiddoorvoer nodig en kan allemaal kapot. En een beetje goede benaderingssensor voor buiten met led erin zodat je kunt zien of die geactiveerd is kost ook wel een paar knaken..
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Fluisterende hekschroef aanpassen.

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 15:46

Bericht door Flevocowboy » vr 01 maart 2013, 17:01

Het idee om de boel met een motortje te kunnen bedienen heeft me niet los gelaten en dacht dat een raammotortje van een auto wel eens zou kunnen werken.
Dus ik naar de autosloperij en daar onderstaand motortje opgeduikeld.

Afbeelding
Zo als jullie zien zit daar een staalkabeltje aan dat ik kan verbinden met de bestaande kabel. (zie mijn eerdere foto,s )
ook zie je twee draden (rood en zwart) die als ik die op een accu zet het motortje de ene kant op laten draaien en als ik de draadjes om draai op de accu dan draaid het motortje de andere kant op.

Nu een schakelaar die als je aan de ene kant drukt het motortje rechtsom laat draaien en als je aan de andere kant drukt het motortje linksom laat draaien.

Zie onderstaande foto
Afbeelding

Nu komt het. Ik ben totaal a technisch als het gaat om elektrotechniek.

Uit de schakelaar komen 5 draden. Dat zal wel nodig zijn omdat het schakelaartje voor de omzetting van de stroom zorgt neem ik aan.
Maar hoe sluit ik nu de boel aan elkaar????

Nog even een plaatje van de schakelaardraden.

Afbeelding

Is er iemand op dit forum die een schema voor mij in elkaar kan zetten (tekenen)??
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten