kacheltje bouwen.

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: kacheltje bouwen.

Berichtdoor de grebbe » 26 Dec 2013, 15:28

Bericht door de grebbe » do 14 feb 2013, 19:58

lees dit draadje eens door.

http://www.zeilersforum.nl/index.php/Fo ... hel-kosten
de grebbe
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 11 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: kacheltje bouwen.

Berichtdoor Popeye » 26 Dec 2013, 15:28

Bericht door Popeye » za 16 feb 2013, 20:40

De kachel heeft een eerste vuurproef letterlijk goed doorstaan. Het aanmaken van de kachel moet ik nog even leren. Ik had er wat houtjes in gezet, en toen een stuk krant er in inclusief een aanmaakblokje voor een BBQ, maar ik kon de krant haast niet aankrijgen. Waarschijnlijk zat de kachel te vol. Daarom de verkoolde krant eruit, nog wat aanmaakhoutjes gepakt en daar wat lampolie overheen en toen ging het goed. Er kwam even wat rook langs de losse bovenkant van de kachel maar toen de pijp warm was, was dat over en kon je zien dat hij goed trok. De rook kwam met snelheid recht uit de pijp. Ik ben zeer tevreden over deze eerste proef.
Boven in de kachel moeten de rookgassen trouwens eerst zigzaggen voor ze de pijp uit gaan. Een eindje onder het rookkanaal heb ik een hoekprofiel in de kachel gelast die een opening aan de voorkant open laat voor de rookgassen en daaronder weer een hoekprofiel die een opening aan de achterkant open laat. Het idee daar achter is dat je de warmte wat langer in de kachel houd en hopelijk gaat er zo ook wat minder warmte de pijp uit, en je hebt nog wat meer materiaal dat warmte op kan nemen en weer afgeven.
Toen ik de foto maakte kwam er een mooi rookpluimje uit de schoorsteen, maar daar is op de foto niks van te zien.
Afbeelding
Hopelijk geeft hij genoeg warmte om de kajuit op temperatuur te krijgen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: kacheltje bouwen.

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 15:29

Bericht door vuuren1 » za 16 feb 2013, 22:54

Jack,

Het -nadeel- is dat het geheel bijna 1 rechte buis vormt en de warmte graag naar boven de pijp uit wil.
Ondanks een hoekprofiel hou je toch weing VO (verwarmd oppervlak) met zo een smal ding.

Je zou de afgastemperatuur eens moeten meten, dan weet je meteen een stuk meer over het effect.

Ik volg je experiment met belangstelling.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: kacheltje bouwen.

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Dec 2013, 15:29

Bericht door Jan Huibers » za 16 feb 2013, 23:22

Je zegt dat de rook met snelheid de pijp uit kwam... Dan gooi je dus echt teveel warmte de pijp uit.

Kon je toen nog de luchttoevoer knijpen?? Anders moet er mischien nog wat aangepast worden...

Wij kopen altijd die witte aanmaakblokjes bij de action, 50 cent ofzo... Heb zo'n mini-bijltje waamee ik van vurenplankjes dunne stukjes sla.. Blokje erin en aansteken en de dunne stukjes eromheen stapelen en dan dik stuk hout ertegenaan. En maximaal lucht geven.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: kacheltje bouwen.

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 15:29

Bericht door vuuren1 » za 16 feb 2013, 23:32

Jan, de warmte trekt meteen naar boven, naar de spreeuwen, omdat het geen tijd heeft voldoende warmte aan de kachel af te staan.
De luchttoevoer knijpen kent grenzen en dan kan het een koolmonoxyde fabriek worden..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: kacheltje bouwen.

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Dec 2013, 15:30

Bericht door Jan Huibers » za 16 feb 2013, 23:40

vuuren1 schreef:
Jan, de warmte trekt meteen naar boven, naar de spreeuwen, omdat het geen tijd heeft voldoende warmte aan de kachel af te staan.
De luchttoevoer knijpen kent grenzen en dan kan het een koolmonoxyde fabriek worden..




Jaaaahh.. Dat klopt.. Maar dan heb je de kachel ook wel zover geknepen dat de vlammen heel traag bewegen. Mijn oom had een kachel die je echt tever kon knijpen... Dan kan de kachel even terugploffen... Grote zwarte wolk in de kamer... Mijn tante foeteren hahahaha. Maargoed, ik geloof niet dat je dat zomaar voorelkaar krijgt met deze kachel.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: kacheltje bouwen.

Berichtdoor Popeye » 26 Dec 2013, 15:30

Bericht door Popeye » zo 17 feb 2013, 15:59

Wat het rendement is, is op zich niet belangrijk, als de kajuit er maar voldoende mee verwarmd wordt. De luchttoevoer was goed te regelen met een draaischijf met openingen die ik op het deurtje gemonteerd had. Draaide ik die dicht dan kwam er meteen dikkere rook met minder snelheid uit de pijp, een teken van minder goede verbranding dus. Ik heb dan ook niet het idee dat er nog een luchttoevoer onder het rooster moet, want als ik hem weer opendraaide dan vlamde het vuur meteen weer op. Het kacheltje dat ik als voorbeeld genomen had was trouwens meer een rechte buis want daar kun je in de beschrijving lezen dat die van bovenaf gestookt kan worden, dat lukt bij mij dus niet meer.
Dat ploffen van de kachel van je oom was volgens mij een ontbranding van rookgassen in de kachel Jan.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: kacheltje bouwen.

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Dec 2013, 15:30

Bericht door Jan Huibers » zo 17 feb 2013, 16:13

Okay... Terug regelen kon nog dus.... Dan is het goed... Tijd om in je boot uit te proberen?? :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: kacheltje bouwen.

Berichtdoor Popeye » 26 Dec 2013, 15:30

Bericht door Popeye » do 28 feb 2013, 17:56

Een poosje terug heb ik het kacheltje nog een keer gestookt. Ik had het advies van Hans opgevolgd, de kachel warm gestookt en toen in de olie gezet. Die warmte die ik er ingebracht had was kennelijk niet voldoende geweest want hij bleef nat en daarom heb ik de kachel nog maar een keer met hout gestookt. Eerst kwam er allemaal blauwe rook van de kachel af. Nadat ik hem uit heb laten gaan, lagen er onderin toch nog vrij veel verkoolde stevige stukjes hout wat mij op het idee bracht om toch maar een luchttoevoer onder het rooster te maken. Ik heb aan de zijkant een paar gaten van 13mm naast elkaar onder het rooster geboord en toen de kachel nog een keer geprobeerd. Ten eerste verbrande het hout volgens mij sneller en aan het eind had ik alleen maar wat as op het rooster liggen, dus alles verbrand nu ook. De zuurstoftoevoer kan ik met een schuifje regelen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: kacheltje bouwen.

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 15:31

Bericht door vuuren1 » do 28 feb 2013, 20:33

Gaat goed, nu de afgassen temperatuur een keer meten (omdat ik er nieuwsgierig naar ben ;) )

Het blijkt dat de kachel nu meer warmte afstraalt omdat de olie op de kachel nu wel verbrandt.
Naast het meten van de afgassen temperatuur zou een meting met een infrarood meter (Conrad is je vriend) je ook veel kunnen vertellen over de kacheltemperatuur.
Het gaat er immers om dat de kachel warmte in de boot brengt en niet alles de schoorsteen uit gaat...

De uitdaging bij een dergelijk project is dat je er in verder gaat en er ook een leuk rendement uit weet te halen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten