kacheltje bouwen.

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

kacheltje bouwen.

Berichtdoor Popeye » 26 Dec 2013, 15:24

Berichtdoor Popeye » wo 13 feb 2013, 11:05
Beste forumleden,

Het op een eenvoudige, goedkope en prettige manier verwarmen van mijn boot houd me al even bezig. Tot nu toe heb ik daarvoor geen bevredigende oplossing gevonden, maar deze week heb ik het besluit genomen om zelf een kacheltje te bouwen.Deze kachel heb ik daarbij als voorbeeld genomen en uitgangspunt is dat het niets of weinig mag kosten. Lassen kan ik nauwelijks, maar ik heb wel een lasapparaatje staan die ik indertijd gekocht heb om mijn bootwagen wat te verbouwen. Verder vond ik in de werkplaats nog wat koudgewalst U-profiel en wat koker- en hoekprofiel. Hier onder het resultaat tot nu toe:
Afbeelding
Omdat ik te weinig tijd heb om de fouten te maken die anderen al gemaakt hebben kwam ik op het idee om dit project op het forum te gooien. De kachel die ik als model heb genomen is 14 x 14 x 40 en heeft een vermogen van 2KW. Dat is het vermogen van een elektrisch kacheltje op vol vermogen en daar kan ik mijn kajuitje ruimschoots mee warm krijgen. Mijn kacheltje is 10 x 8 x 40 en ik ga er vanuit dat ik dan ongeveer op 0,8KW uitkom. In het deurtje wil ik een schuif maken om de zuurstoftoevoer te regelen en onderin de kachel een rooster waar op gestookt wordt, waaronder ik eventueel ook nog een mogelijkheid kan maken om zuurstof toe te voeren. Mooi hoeft hij niet te worden, want het is de bedoeling dat hij alleen bij gebruik aan een paar haken in de kajuit wordt opgehangen met een pijpje door het gedeeltelijk openstaande schuifluik waarvan de opening dan weer provisorisch wordt afgesloten.
Tips en ideeën zijn welkom.

Tot nu toe vind ik het erg leuk om te doen en het lassen gaat me steeds beter af.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: kacheltje bouwen.

Berichtdoor quichot » 26 Dec 2013, 15:24

Bericht door quichot » wo 13 feb 2013, 16:38

Ik vind het een ontzettend grappig kacheltje!
Mooi van eenvoud. Je moet er wel kleine blokjes in stoken. Om de kosten hoef je het niet te laten: er is gratis afvalhout zat en van een middagje houtjes hakken wordt je op zich al warm!
Wat voor bodem komt erin en waar blijft de as? En de bovenkant: wordt dat een verloopstuk van vierkant naar rond? Of is wat je ziet al tevens de schoorsteen. Zo ja, is die dan niet aan de korte kant i.v.m. dakdoorvoer? En voor de trek zal hij toch minstens een dikke halve meter boven het dak moeten uitsteken.
Ik heb jarenlang een houtgestookt oventje aan boord gehad. Supergezellig, maar houd er rekening mee dat de schoorsteen flink heet kan worden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: kacheltje bouwen.

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Dec 2013, 15:25

Bericht door Jan Huibers » wo 13 feb 2013, 19:03

Begrijp ik goed dat het stookrooster lager ligt als het deurtje? In dat geval kun je als het ontwerp het toelaat beter een luchttoevoerschuifje maken onder het stookrooster.. Je moet de zuurstof onder het hout zien te krijgen zonder dat het gehindert wordt door rookgassen.

En wat quichot zegt: de schoorsteen wordt wel heet heh!! Hele moderne houtkachels hebben een lage rookgastemp door slimme ontwerpen. Ik stook zelf (en dat is in huis dan) 600 graden de schoorsteen in. Laat het de helft zijn bij jou kachel.. Is nog steeds erg heet.

Maar wel ontzettend leuk project!! :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: kacheltje bouwen.

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 15:25

Bericht door vuuren1 » wo 13 feb 2013, 20:44

Leuk project!

Weet je ook hoe de binnenkant van de voorbeeldkachel er uit ziet?
Ik neem aan dat het geen holle buis moet worden anders stook je uitsluitend voor de spreeuwen ;)

Een paar dingen die van belang zijn:

-Het stookrooster moet een stukje onder de deuropening komen (ca. 10 cm).

-De grootte van de openingen in het rooster zijn afhankelijk van de maat houtblokjes.

-Onder het stookrooster moet je de as kunnen verwijderen = Aslade.

-Onder het stookrooster moet de lucht-toevoer geregeld kunnen worden

-Om stralingswarmte te bewerkstelligen moet het VO (verwarmd oppervlak) meer zijn dan alleen de wanden van de buis.

Eigenlijk is een relatief hoge en smalle kachel niet optimaal omdat je relatief veel trek naar boven krijgt en de warmte geen tijd en oppervlak heeft om warmte af te staan aan de wand met het kleine oppervlak.
In dit geval zullen er binnenin dikwandige stalen schotten moet en komen die wat schuin staan.
Dit moet je proefondervindelijk optimaliseren omdat er ook weer niet te weinig trek mag zijn (oppaassen voor koolmonoxidevergiftiging!).
Boven de vuurhaard / het stookrooster mag de kachel geen lekken hebben!
Verder moet er luchtaanvoer van buiten naar de kajuit zijn anders stook je je eigen levenslucht op.

Om de kachel te kunnen laten stralen mag hij zeker niet zilver geverfd worden, maar zwart (ouderwets -zwarten- heet stoken en met olie besmeren is een manier).

Of dit voorbeeld:
Leg je afgewerkte produkten op een oude elektrische kookplaat en laat
de stukken goed heet worden, leg ze vervolgens in een bak met afgewerkte motorolie, en je zal zien dat ze er mooi donker blauw tot zwart eruit
komen, dit hangt af van het materiaal soort.

De stukken gaan dan niet meer roesten bij het aanraken hiervan.
Dus om stukken te blauwen die niet echt in aanraking komen met water is dit best een goede oplossing.
Kan op alle ferrometalen worden gebruikt.
Door de hitte van het stuk brand er eigenlijk een dun laagje olie in de buitenste porien van het werkstuk.

Hopelijk heb je er iets aan.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: kacheltje bouwen.

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 15:25

Bericht door henkvd » wo 13 feb 2013, 22:27

ideetje voor de brandstof : houtpellets
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: kacheltje bouwen.

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 15:26

Bericht door vuuren1 » do 14 feb 2013, 00:42

henkvd schreef:
ideetje voor de brandstof : houtpellets




Kan ook maar is klein van formaat en verbrandt een stuk fanatieker.

De kachel moet je aanpassen op de soort en afmeting van de brandstof als je er een beetje rendement uit wilt halen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: kacheltje bouwen.

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Dec 2013, 15:26

Bericht door Jan Huibers » do 14 feb 2013, 01:06

Maar beter ook geen Azobee hout stoken, anders heb je geen lamp meer nodig, dan geeft de kachel genoeg licht :D

Om de schoorsteen te knijpen (om niet voor de spreeuwen te stoken dus) kun je mischien ook een kantelende klep inbouwen die in de dichtstand voor 3/4e afsluit. 2 schanierpunten (links en rechts van de klep 2 stukjes rond 5 in een busje, de 1 half open en de ander gesloten) en een trek en duwstang. Voordeel van zo'n klep is dat je met maximale trek kunt aansteken en opwarmen en daarna kunt zorgen dat jij het lekker warm gaat krijgen ipv de spreeuwen.

En jah... Als de kachel eigenlijk zo goed als af is kun je natuurlijk thuis gaan proef-stoken... Nu je er handigheid in hebt kun je de dingen die niet naar je zin zijn zo weer aanpassen.. We horen graag de reslutaten!! :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: kacheltje bouwen.

Berichtdoor Popeye » 26 Dec 2013, 15:27

Bericht door Popeye » do 14 feb 2013, 13:39

Bedankt voor de reacties!

Die tip van Hans met die olie ga ik zeker uitproberen. Ik heb nog genoeg afgewerkt olie, even de kachel heet stoken met de gasbrander, en hup de olie in.
Wat betreft die provisorische afdichting om de pijp is het de bedoeling om daar dunne metalen plaat voor te gebruiken.
In de kachel wil ik onder de pijp een metalen hoekprofiel lassen zodat de hitte via een omweg de pijp in gaat en misschien doe ik daaronder nog wel een hoekprofiel op de tegenoverliggende wand. Ik heb in het verleden een Jotul houtkachel gehad die ook zo werkte.
De pijp zelf ga ik op de afneembare bovenkant van de kachel lassen, en die maak ik in eerste instantie 1m lang.
In mijn inleiding geef ik al aan dat ik er rekening mee houd dat er een luchttoevoer onder het rooster moet komen.
Een asla is niet nodig of het zou moeten zijn dat ik die tijdens het stoken moet legen, want het rooster ligt er los in en na gebruik kan ik de kachel zo van de wand pakken en de as er door het deurtje uit schudden.
Om de kachel op te hangen wil ik aan de achterkant drie dikke ingekorte kozijnankers lassen -twee boven en een onder- die ik in een paar in de wand geschroefde schroefogen kan haken. Ik denk er over om bij gebruik een "hitteschild" tussen de kachel en de achterwand te plaatsen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: kacheltje bouwen.

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Dec 2013, 15:27

Bericht door Jan Huibers » do 14 feb 2013, 14:09

Hoekprofiel in je kachel om de hitte er langer in te houden is een goed plan!! In mijn Jotul houtkachel zit om dezelfde redenen een vlamschot.. De vlammen moeten niet rechtstreeks de pijp ik kunnen.

En een hitteschild is ook een goed plan denk ik... Veiligheidsmaatregelen zijn altijd goed...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: kacheltje bouwen.

Berichtdoor Popeye » 26 Dec 2013, 15:27

Bericht door Popeye » do 14 feb 2013, 15:03

Jan Huibers schreef:
En jah... Als de kachel eigenlijk zo goed als af is kun je natuurlijk thuis gaan proef-stoken... Nu je er handigheid in hebt kun je de dingen die niet naar je zin zijn zo weer aanpassen.. We horen graag de reslutaten!! :D




De eerste keer stoken zal ik zeker in de tuin doen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten