stabiliteit boot-brandstoftank

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Dec 2013, 12:31

Bericht door Jan Huibers » do 21 feb 2013, 23:05

Heb je mischien ook een foto van de boot? Liefst dwarsscheeps genomen

En hoe breed is de boot?
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 12:32

Bericht door vuuren1 » do 21 feb 2013, 23:18

Beetje onduidelijk..
Is het zwemplateau opgehoogd en is dat de dieseltank?
Ofwel op welk niveau t.o.v. de waterlijn ligt de dieseltank?

Een Verhoef kruiser is een vrij normale kruiser, maar hier is kennelijk iemand aan het werk geweest met een dieseltank die de stabiliteit ernstig heeft verstoord?

Een gesloten -zwemplateau- wat voor > 85% onder water zit en als dieseltank fungeert kan wel.
Dat heeft weinig invloed op de stabiliteit omdat het drijfvermogen geeft en bij volle tank het geheel nauwelijks zwaarder is dan zonder -gesloten zwemplateau / dieseltank.
Extra staal heeft een eigen massa maar dieselolie is ca. 20% lichter dan water. Met de wet van Archimedes komen we gemiddeld zodanig uit dat het niet zo spannend is dat de stabiliteit fors in het geding komt.

Een dieseltank boven de waterlijn en ook nog dwarsscheeps, achterin de boot en zonder deugdelijke slingerschotten is samengevat een ramp voor de stabiliteit (en de vaareigenschappen).

Laat maar weten hoe het nu precies zit.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 12:33

Bericht door vuuren1 » do 21 feb 2013, 23:25

Jan Huibers schreef:
Heb je mischien ook een foto van de boot? Liefst dwarsscheeps genomen

En hoe breed is de boot?




Als vraagstellers nu eens een keer volledig zouden zijn met het opgeven van gegevens dan zouden we vele malen sneller een gericht antwoord kunnen geven.
Foto's van de situatie worden als eerste advies bovenaan het forum als erg nuttig aangegeven ('optimaal gebruik maken van het forum') maar die moeite wordt niet genomen.

Zo een boot is tussen de 2,7 en 2,95 m breed (daar zit het probleem niet).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor MARC33 » 26 Dec 2013, 12:33

Bericht door MARC33 » do 21 feb 2013, 23:38

@Hans ,
Er zijn verhoeven gebouwd met langere romp( uitstekend stuk is 30 a40 cm hoog ) die half boven de waterlijn steken ( soort zwemplateau). Hij is boven de waterlijn toegemaakt zoals er een kont aan/op zetten . bovenaan is er een achterdek gecreeerd alvorens je de kuip in kan .

De brandstoftank is NIET in de extra koffer geplaatst ,die zit onder de kuip ingang dus VOOR die extra koffer MAAR zeker boven de waterlijn .

de bovenkant van de tank doet dienst als opstap /afstap om in de kuip te komen .
De onderkant van de tank ligt op dezelfde hoogte als de kuipvloer van de stuurhut .
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 12:33

Bericht door vuuren1 » do 21 feb 2013, 23:46

Als de tank boven de waterlijn ligt en ook achterin het schip vraag je om stabiliteitsproblemen (nog los van het feit of er slingerschotten in zitten).

Met dit soort dingen breng je het zwaartepunt naar omhoog (en naar achteren).
Naar omhoog geeft mogelijk stabiliteitsproblemen en extra massa achterin gaat ten koste van de rompsnelheid.

Het lijkt mij op de omschreven manier helemaal fout.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor quichot » 26 Dec 2013, 12:34

Bericht door quichot » vr 22 feb 2013, 07:51

@Hans, niet de hoogte t.o.v de waterlijn is hierbij bepalend, maar de hoogte t.o.v het zwaartepunt van de totale constructie. Waar dat precies zit is lastig te bepalen, maar bevindt zich bij ongeladen/ongeballaste vaartuigen doorgaans boven de waterlijn. Bevindt de -onvervormbare- tank zich buiten de romp onder water, bijv. als zwemplateau, dan draagt die tank wél bij aan de opwaartse kracht van Archimedes, die verplaatst immers water, maar de inhoud ervan, al is die lichter dan water, niét.
M.a.w.: een tank als zwemplateau tilt het achterschip op als die leeg is, maar trekt het naar beneden als die vol is, en beide effecten worden nog eens versterkt door de hefboomwerking.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Dec 2013, 12:34

Bericht door Jan Huibers » vr 22 feb 2013, 11:13

Ik denk ook dat de boot achterover hangt, vandaar de vraag om een foto dwarsscheeps. Ik hoopte aan de hand van zo'n foto samen met andere forumleden vast te kunnen stellen dat de boot inderdaad te ver achterover hangt.
Weet je nooit zeker want mischien heeft diegene die de brandstoftank ingebouwd heeft de boot wel recht gelegd met ballast voorin.

Goed zou zijn dat de vraagsteller alvast gaat kijken waar er op dit moment ballast ligt in de boot en of er voorin nog ruimte is voor ballast eventueel.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 12:35

Bericht door vuuren1 » vr 22 feb 2013, 21:06

quichot schreef:
@Hans, niet de hoogte t.o.v de waterlijn is hierbij bepalend, maar de hoogte t.o.v het zwaartepunt van de totale constructie. Waar dat precies zit is lastig te bepalen, maar bevindt zich bij ongeladen/ongeballaste vaartuigen doorgaans boven de waterlijn. Bevindt de -onvervormbare- tank zich buiten de romp onder water, bijv. als zwemplateau, dan draagt die tank wél bij aan de opwaartse kracht van Archimedes, die verplaatst immers water, maar de inhoud ervan, al is die lichter dan water, niét.
M.a.w.: een tank als zwemplateau tilt het achterschip op als die leeg is, maar trekt het naar beneden als die vol is, en beide effecten worden nog eens versterkt door de hefboomwerking.



Ik heb op school stabiliteit voor zeeschepen gehad maar om het simpel te houden zeg ik dat bij een kruiser een tank boven de waterlijn altijd afbreuk doet aan de stabiliteit.
Daarbij komt dat een -Slacke- tank de slingerbeweging bevordert.

Vroeger keek men op dat gebied (bij pleziervaartuigen) nergens naar, tegenwoordig moeten we als -fabrikant- aantonen dat een pleziervaartuig voldoet aan bepaalde eisen m.b.t. de stabiliteit.
Dat mag gelukkig met een eenmalige typekeur en daarvoor hebben uiteraard de hoogste van de drie modellen genomen.
Daarbij is bij het test-schip gekozen voor een exemplaar met (onderwater) standaard tanks, standaard accu's en een standaard motor.
Bovenwater mag de betimmering etc. niet van de lichtste soort zijn.
Daarbij de 'lading' (het aantal personen + bagage + tankinhouden van dat moment) en dan moet het goed zijn.

Die gein kost weer een X-bedrag maar dan heb je een certificaat met typekeur...

De vraag gaat over de dwarsscheepse stabiliteit en daar heeft (langsscheepse) hefboomwerking van een plateau weinig niks mee van doen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor MARC33 » 26 Dec 2013, 12:35

Bericht door MARC33 » vr 22 feb 2013, 22:56

@Huibers.
De vraagsteller heeft een naam .
En neen . het schip hangt niet achteruit .
Er is geen extra balast voorzien .
Het gene Hans zegt ivm dat de brandstoftank in het midden van de boot en boven de waterlijn ligt doet me nadenken .
Ik zou plaatst hebben om 2 kleinere ronde ( ex - LPG tanks ) te plaatsen ,maar dan zit ik met een andere ( vermoedelijk ) probleem .
brandstof ligt lager dan inspuitpomp en zal ( vermoedelijk)een extra brandstofpomp moeten plaatsen .
MAAR zal ik met 2 kleinere tanks betere stabiliteit hebben .( onderling verbonden )
De andere ( originele) zou ik laten ziiten of met de tijd er uit halen
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 12:35

Bericht door vuuren1 » vr 22 feb 2013, 23:10

Dan is de volgende benodigde informatie:
-Welke motor?
-Zit er een opvoepompje op die motor?


Marc,

Ik wil niet zeuren maar al je vragen roepen alsmaar vele andere vragen op om enig duidelijkheid te verkrijgen.
Denk zelf eerst eens na of wij met je gestelde vraag -genoeg- informatie hebben om er concreet op te kunnen reageren.
Het vult het forum wel maar niemand wordt er wijzer van, zelfs jij niet.. :(
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten